Gå til innhold
Arkivverket

MITOKONDRIER


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Cellenes 'kraftverk' finnes i mitokondriene ... som omslutter cellekjernene ... og inneholder cellenes DNA kalt mtDNA.

 

Dette mtDNA'et går tilnærmet uforandret fra slektsledd til slektsledd på spinnesiden.

 

Fortjener ikke derved dette mitokondriet betegnelsen 'udødelig sjel'? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellenes 'kraftverk' finnes i mitokondriene ... som omslutter cellekjernene ... og inneholder cellenes DNA kalt mtDNA.

 

Dette mtDNA'et går tilnærmet uforandret fra slektsledd til slektsledd på spinnesiden.

 

Fortjener ikke derved dette mitokondriet betegnelsen 'udødelig sjel'? :huh:

 

En liten korreksjon: "kognatisk" linje betyr at det er kvinneledd involvert i linjen, men det er ikke det samme som direkte morslinje (mormors mormors mormor osv) som er linjen man følger gjennom mitokondriene. Det er ganske mange som misforstår dette.

 

Les mer om mitokondrier og testing av disse for slektsgranskere på DIS Norges sider.

 

Biolog og forsker Hanne Finstads bok for barn om Superoldemora (2006) har også svært gode beskrivelser av mitokondriene i tillegg til innføring i slektsgransking for barn.

 

For mer informasjon om testing generelt, se også tråden om Norgesprosjektet DNA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne!

 

Dette ble noe innviklet, for jeg slo ... for sikkerhets ;) skyld ... opp i leksikonet, der det står: "... Kognater er personer beslektet gjennom ett eller flere kvinneledd i motsetning til agnater, som er beslektet kun gjennom mannlige ledd. Kognater brukes også overordnet og betyr da alle medlemmer av en slekt." Forstå det ... den som kan, hm ... Ettersom her ble flere kvinneledd, regnet jeg med at det ble riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg skjøna wikipediaartikkelen i #2 rett så kan ei kognatisk linje også innehalde menn, i motsetnad til når det gjeld mitokondrielt dna, der det vert ei rein kvinnelinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg skjøna wikipediaartikkelen i #2 rett så kan ei kognatisk linje også innehalde menn, i motsetnad til når det gjeld mitokondrielt dna, der det vert ei rein kvinnelinje.

Da forstår jeg det slik at en kognatisk linje f.eks kan bestå ev en mann, som har en datter, som igjen har en datter osv ... og kanskje denne siste datteren får et barn, som blir den første mannens slektning i 'kognatisk linje'. De har noen kvinner i mellomleddene ... er det slik man kan forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kognatisk linje kan inneholde både menn og kvinner, mens en agnatisk linje bare inneholder menn. Jeg tror ikke det finnes noe navn på rene kvinnelinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det matrilineært. Da er du på den sikre siden.

Matrilineært ... :) sånt et jettegodt ord! Har du sett det brukt før, eller er du bare så glup? Jeg er deg evig takknemlig, og jeg håper at andre også ser det og kan ta det i bruk.

 

Om ... og hvordan ... jeg eventuelt skal forandre underteksten, må jeg nok fundere LENGE på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne (1): Det er vel best å bruke orda ha den meininga dei har:

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sjel&nynorsk=+&ordbok=nynorsk

 

så svaret må verte ... nei.

 

 

 

 

(2) Tillet Digitalarkivet kommersiell reklame her (for det må dette reknast som)?

.... Ja, faktisk. Det ser ut til at det er fritt fram.

 

 

Bodil (8): "matrilineært" er berre eit latinsk ord for "langs morslinjer". ("matri": mor, mors-, som gjeld mor; "linea" = linje; "-ært": norsk form av engelsk adjektivsendring.

Det treng ikkje vere langs reine morslinjer. I ein del samfunn går arveretten for menn gjennom mor; t.d. at den neste kongen/hovdingen er eldste sammødre systerson til den noverande. (Då er ein sikker på slektskapen.) Dette vert også kalla ei matrilinær arverekkje.

 

Det Marianne fall i stavar over er "rein morslinje" evt. "rein kvinnelinje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

 

Takk for ditt svar! Jeg hadde rent glemt at jeg hadde stilt dette spørsmålet, for jeg 'falt óg i stavar' over de andre opplysningene jeg var så heldig å få ... i likhet med at jeg selvsagt også er svært glad for ditt svar. Jeg vil vurdere svaret på en positiv måte ... for meg.

 

I ordensreglene for forumet kan jeg ikke se at det står noe særskilt om reklame for noe produkt, og dette produktet du mener at nr. 2 reklamerer for, oppfatter jeg som særlig slektsrelatert idet det angår testing av gener m.m. Jeg ble selv veldig glad fordi hun kom med sine opplysninger om dette, og jeg tok derfor kontakt privat med henne. Enn så lenge ser det ut til at slik 'reklame' godtas, og jeg er selv ikke så striks at jeg ser slikt ... før jeg får det fortalt.

 

Og så mener du at det aldeles jettegode ordet 'matrilineært' heller ikke kan brukes i denne sammenhengen. Så synd! Nå ble jeg veldig skuffet. Har du kanskje et annet godt ord man kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif er nok uskuldig her....

 

Du kan bruke "matrilineært" (eller "langs morslinjer") om dette, men omgrepet omfattar ein god del fleire samanhengar enn det Bodil trudde.

 

Du kan bruke dei orda eg skreiv i siste linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrilineært er et ord som jeg har lært fra sosialantropologien.

 

Store Norske Leksikon sier:

matrilineær. (av matri- og linje), morslinjet, som følger morens slekt. Matrilineære kalles de slektskapssystemer som er basert på at barn knyttes med blodsbånd til morens slekt, ikke til farens.

 

Matrilineære samfunnMatrilineære samfunn har regler for arv og suksesjon som følger det matrilineære prinsipp. Dette medfører imidlertid ikke nødvendigvis at kvinnene får større rettigheter i slike samfunn enn i samfunn som bygger på patrilineært slektskap. I matrilineære systemer overføres rang- og lederskapsposisjoner fra en mann til hans søsters sønn; det er altså menn som innehar og utøver rettigheter som overføres gjennom kvinner. Jf. patrilineær og slektskap.

 

Jeg finner ikke ordet definert på norsk Wikipedia, bare på engelsk. Men de sier om mitokondriene:

Den nyeste felles matrilineære stammor, som er delt av alle nålevende mennesker, er kalt for mitokondrie-Eva, og den tilsvarende patrilineære stamfar blir ofte kalt for Y-kromosom-Adam. Mitokondrie-Eva levde antagelig grovt regnet for 150 000–200 000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nyeste felles matrilineære stammor, som er delt av alle nålevende mennesker, er kalt for mitokondrie-Eva, og den tilsvarende patrilineære stamfar blir ofte kalt for Y-kromosom-Adam. Mitokondrie-Eva levde antagelig grovt regnet for 150 000–200 000 år siden.

 

 

Det siste må vel bety at "ung må verden ennu være". (Hvor stammer dette sitatet fra?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste må vel bety at "ung må verden ennu være". (Hvor stammer dette sitatet fra?)

 

"Ung må verden ennu være" er tittelen på ein roman skriven av den bergenske forfattaren, diktaren og journalisten (Johan) Nordahl Grieg (f. november 1902 i Bergen - d. desember 1943 skòten ned over Berlin). Romanen utkom hausten 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer gikk det en fantastisk interessant dokumentarserie på NRK som het noe sånt som «Menneskets utrolige reise» og viste hvordan man ved genetikk og arkeologi har kommet fram til at det moderne mennesket må ha utvandret fra Afrika i såvidt nær fortid som for bare 60-70.000 år siden, og raskt spredte seg over hele verden. Det var antakelig bare en liten gruppe på noen få hundre mennesker som tok seg over fra Afrikas horn til den arabiske halvøya. Her er en introduksjon til emnet på Wikipedia: Recent African origin of modern humans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif er nok uskuldig her....

 

Du kan bruke "matrilineært" (eller "langs morslinjer") om dette, men omgrepet omfattar ein god del fleire samanhengar enn det Bodil trudde.

 

Du kan bruke dei orda eg skreiv i siste linja.

Unnskyld at jeg skrev feil navn i farta! Det kommer nok av at her finnes kombinasjoner av disse to navnene (Leif og Ivar) i familien min, og det hjertet er fullt av løper munnen/fingertuppene over med. Takk i alle fall ... nå til riktig person. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige Leif (16) fortjener også en takk for påminnelsen om denne flotte serien, som gikk på NRK. Ja, jeg så også den, og den var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.