Gå til innhold
Arkivverket

Mormors morsmors mor


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

I tidligere tiders ættegransking var det om å gjøre å finne mannslinjen, farfars farfars far så langt bakover som mulig. Dette har heldigvis endret seg, og nå er kanskje fokuset mer på å fylle ut alle hull i anesirklene, om det så er morfars mormor eller farmors morfar.

 

Med hva med mormors mormors mor? Hvor langt tilbake er dere kommet? Dette er jo også interessant i forbindelse med forskning på mtDNA, "Evas døtre" etc.

 

Min linje går slik

1. Meg

2. Mamma

3. Bertha Synnøve Strand, f. Nordlie (17/10-1920 Kongsvinger - )

4. Gunvor Ovidide Nordlie, f. Gusterud (3/1-1903 Eidskog - 29/9-2000 Kongsvinger)

5. Sofie Gusterud, f. (Sofia) Edfelt (15/5-1880 By, Värmland - 11/7-1954 Eidskog)

6. Andonia Andersdotter Edfelt, f. Nyström (20/6-1846 Gillberga, Värmland - etter 1910 By, Värmland)

7. Stina Maria Andersdotter Nyström (27/5-1822 Svanskog, Värmland - 29/12-1889 Gillberga, Värmland)

8. Kaisa Eriksdotter (1788 Svanskog - etter 1840 Svanskog)

9. Stina Jönsdotter (1763 - etter 1812 Svanskog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kommet bakover til min 5 x tippoldemor,vet ikke når hun ble født men hun døde i 1774. Jeg holder nå på med å "legge litt kjøtt på bena" på disse eldste på mors side,dvs. finne litt med utfyllende stoff om dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet tilbake til min 5x tippoldemor. Mari Nilsdatter fra Andebu.

 

1. Meg

2. Mamma

3. Mormor

4. Marie Helene Gulliksen (11.10.1887 Stokke, Vestfold - 11.1.1937 Elverum, Hedmark)

5. Gunhild Marie Hansdatter Hvitstein (8.6.1846 Andebu, Vestfold - 5.1.1918 Andebu, Vestfold)

6. Anne Lisbeth Andersdatter Hotvedt (1806 Andebu, Vestfold - 11.6.1872 Andebu, Vestfold)

7. Anne Larsdatter Gjermundrød (1776 Andebu, Vestfold - 1845 Andebu, Vestfold)

8. Kari Pedersdatter Gjermundrød

9. Mari Nilsdatter (1718 - 1766 Andebu, Vestfold)

 

Ikke alltid like lett å forske på denne siden i og med at kvinnene ofte kun betegnes med patronymikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet tilbake til Synneva Nilsdatter Henjesand, Henjum i Leikanger Sogn, døpt 1742 (dåpen funnet i kirkeboken fra Leikanger i dag 23. mai). Hun var min tipp, tipp, tipp, tippoldemor. Der stopper det litt opp. Min oldemor (som jeg er oppkalla etter) het Synnøve og min tipp, tippoldemor Synneve og altså mormor til henne igjen som altså var født 1742, så er en sikker slektsrekke. Kvinnene i de to eldste leddene i mellom disse het Agate. Mor til Synneva (f.1742) skal ha vært Sigrid Arnesdatter (1700 - 1777), så får man se videre en annen dag om det er mulig å finne ut hvem Arne var og hans kone.

 

Sigrid Arnesdtr. er kalla siri Oppedal da hun ble forlovet med Nils Henjum i 1733, kilde: Kirkebok Leikanger i Sogn 1690- 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kommet til 9 ledd - dvs. 5 x tippoldemor. Kristina Pedersdatter f. ca.1722 og død 1816 på Stangeland, Avaldsnes, Rogaland.

 

Edit - lagt til navnerekke:

1. Min niese (f. Oslo)

2. Søster (f. Oslo)

3. Mor (f. Oslo)

4. Mormor (f. Oslo)

5. Regine Pernille Knudsen (f. 1870 Bergen)

6. Berthe Amundsdatter (f. 1835 Kopervik)

7. Sønneve Olsdatter (f. 1816 Avaldsnes)

8. Ingebor Serina Knudsdatter (f.1788 Avaldsnes)

9. Anne Kristine Aanensdatter (f. 1760 Avaldsnes)

10 . Kirstina Pedersdatter (f.ca. 1722, uvisst hvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at 5xtippoldemor er ganske vanlig her. Det er også så langt jeg har kommet. Jeg har verken fødsels- eller dødsår for min 5xtippoldemor Signe Torgiesdtr som bodde på Åvitsland i Eiken, Vest-Agder. Men hennes datter, min 4xtippoldemor, var født ca 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rette kvinnelinje går via Elverum tilbake til Stor-Rogstad i Løten og Siri Hansdatter, død 1703, som var gift med Ola Monsen på Stor-Rogstad. Siri bør være født om lag 1650 pluss/minus noen år. Hun er min 8 x tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rekke ser slik ut:

 

1. Meg

2. Mor

3. Bestemor: Rachel Rosetta Mary Storm, f. 13.11.1882 South Shields, England, d. 15.03.1936 Bø i Vesterålen

4. Oldemor: Rachel Ann Brampton, f. 1857 S. Shields, England, d. 1892 S. Shields. England

5. Mary Yeoman, f. 1827 Cloughton, Scarborough, England, d. 1883 S. Shields, England

6. Rachel Jefferson, f. 1802 Lythe, England

7. Elizabeth Stonehouse, f. 1775 Lythe, England

 

Det er så langt jeg er kommet den veien. Ikke lett å søke i England nåe en er bosatt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi 6xtippoldemor gjennom berre kvinner heitte Marie Henriksdtr. Gude og levde 1682-1742, bst. Korshamn i Lyngdal.

 

Mora hennar har eg berre førenamnet på. Ho heitte Else og var gift med Henrik Gude, som døydde i Skjernøysund utanfor Mandal i 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi 6xtippoldemor gjennom berre kvinner heitte Marie Henriksdtr. Gude og levde 1682-1742, bst. Korshamn i Lyngdal.

 

Mora hennar har eg berre førenamnet på. Ho heitte Else og var gift med Henrik Gude, som døydde i Skjernøysund utanfor Mandal i 1680.

 

Interessant diskusjonstråd!

 

For alle dere som er interesserte i DNA-genealogi, så har Norgesprosjektet DNA sin offentlige liste over de eldste i ren (direkte) morslinje her: http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=mtresults

 

Dette er altså de eldste anene for dem som har testet seg, og er medlemmer av Norgesprosjektet. Det kan finnes "granskningsfeil" her, men håper den kan være til inspirasjon for å få enda flere til å teste seg.

 

Dere ser også at enkelte ikke har kommet så langt bakover, særlig gjelder dette norsk-amerikanere som trenger hjelp med norske kilder. Her er det bare for frivillige å melde seg.:-)

 

(For alle dem som har morslinje som går ut av Norge, er det mange andre geografiske prosjekter å velge blant - spør meg eventuelt om råd og lenker til tilsvarende lister.)

 

Min egen morslinje går ti ledd bakover til Devold-gården i Romsdal. Jeg har også fått testet flere andre direkte morslinjer i familien, alle på listen til Norgesprosjektet, se lenke.

 

Anne M Berge

admin for Norgesprosjektet FTDNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eigen del kan eg berre visa til artikkelen "Slektsgransking gjennom kvinneledd. Seks kvinner - seks biografiar. Ei prosaskisse" i Heimen. Lokalhistorisk tidsskrift nr 3 1991 s 151-158. Den første kjende kvinna der var født ca 1714 eller deromkring.

Vennleg helsing

arnvid lillehammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne med min datter som er siste:

 

1. Min datter

2. Meg

3. Min mor

4. Elfrida Westland, f. 1903 i Glemmen, Østfold

5. Anna Helene Antonisdatter, f. 1872, Onsøy, Østfold

6. Elen Thorine Halvorsdatter, f. 1835, Onsøy, Østfold

7. Maren Henrichsdatter, f. 1795, Onsøy, Østfold

8. Maria Jonsdatter, f. 1759, Onsøy

9. Karen Jacobsdatter, ikke bekreftet fødselsdag, men konfirmert 1744 i Onsøy, Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så langt tilbake som mange andre. Bestemors mors-slekt er av samisk-slekt, og det har vist seg vanskelig og komme langt tilbake (bortsett fra noen enkeltlinjer). Stort sett stopper denne slekten opp på slutten- og midten av 1700-tallet.

 

1. Mor

2. Mormor

3. Inga Andersen (f. 1888 Tana, Finnmark)

4. Karen Nilsdatter (f. 1862 Tana, Finnmark)

5. Karen Olsdatter (f. 1819 Tana, Finnmark)

 

Jeg har noen kandidater for ett ledd videre, men foreløpig ingenting sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morslinje har ihvertfall flyttet lite på seg. Alle personer født innenfor snaut to mils radius helt fram til min egen mor.

 

1. Mor f. Sparbu

2. Mormor f. Sparbu 1909

3. Sofie Oldatter f. Sparbu 1867

4. Berntine Sefaniasdatter f. Verdal 1840

5. Grete Bergitte Jonsdatter f. Verdal 1819

6. Beret Olsdatter f. Inderøy 1793

7. Beret Tørresdatter f. Inderøy 1763

8. Elen Ottesdatter f. Inderøy 1724

9. Elen Paulsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min liste:

 

1. meg

 

2. min mor

3. Petra T. Hellesen f.1877 Årstad, Bergen

 

4. Oleanne K. Kasparsdtr. f.1841 Rognaldsvåg, Kinn

 

5. Pernille Olsdtr. f.1819 Stafsnes, Askvoll

 

6. Synnøve Arnoldsdtr. f.1776 Olset, Askvoll

 

7. Sidsele Korneliusdtr. f.1746 Follevåg, Askvoll

 

8. Ane Sjursdtr. f.1709 Follevåg, Askvoll

 

9.Synnøve Sjursdtr. f.1691 Gjerde, Askvoll

 

10. Anna Pedersdtr. f.ca 1662 Gjerde, Askvoll.

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6*tippoldemor Marthe Olsdotter Kinde gift med Torger Enersen på Nordre Mæhlum, begge i Brøttum.

 

1. Meg

2. Mor

3. Bestemor

4. Marie Homb, f. 1869 på Suttestad i Fåberg

5. Karen Jensdotter Suttestad, f. 1834 på Suttestad i Fåberg

6. Anne Monsdotter Lier, f. 1797 på Lier i Ringsaker

7. Anne Olsdotter Midtbruket, f. 1764 på Midtbruket i Brøttum

8. Marit Torsdotter Skoug, f. c.1730 på Skoug i Brøttum

9. Anne Torgersdotter Mæhlum, f. c.1700 på Nordre Mæhlum i Brøttum

10. Marthe Olsdotter Kinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et artig studium her kunne jo være å se hvilke linjer som var mest mobile og hvilke som holdt seg stort sett til det samme området... Var farfars farfar mer villig til å flytte på seg enn mormors mormor? Kan sikker bli en helt doktorgrad ut av det hvis noen har lyst! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er mi rekke av "mødre";

 

1. Eg f. 1947

 

2. Mor f. 1922

 

3. Mormor f. 1897

 

4. Oldemor Beret Anna Monsdotter Vågen, Bremsnes f. 1864

 

5. Tippoldemor; Iveranna Martine Olsdotter Ekkilsøyvåg, Bremsnes f. 1831

 

6. 2 x tippoldemor; Barbro Eriksdotter Sørngård, Bremsnes f. 1799

 

7. 3 x tippoldemor; Beret Johansdotter Sørngård, Bremsnes f. 1781

 

8. 4 x tippoldemor; Barbro Eriksdotter Vebenstad, Bådalen f. 1753

 

9. 5 x tippoldemor; Kristi Olsdotter Gustad, Bådalen f. ca 1728

 

10. 6 x tippoldemor; Ragnhild Jonsdotter Gustad, Bådalen f. ca 1709

 

11. 7 x tippoldemor; Helga Monsdotter g. m. Jon Iversson Gustad.

 

Det er svært lenge sidan eg sette opp denne, men eg vonar den er rett? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og alle "mødrene" bakover er født i Österbotten, Finland.

 

1. Meg

 

2. Mor

 

3. Mormor Gerda Maria Levlin, f. 1911

 

4. Maria Johansdattter Mattlar, f. 1869

 

5. Brita Lovisa Eriksdotter Kull, f. 1842

 

6. Beata Stina Marcusdotter Gullman, f. 1817

 

7. Catharina (Caisa) Zachrisdotter Smeds, f. 1797

 

8. Beata Danielsdotter Lind, f. 1761

 

9. Catharina Eliasdotter Lång, f. 1743

 

10. Maria Danielsdotter Kiöping, f. 1716

 

11. Elisabeth (Lisa) Mattsdotter, f. 1678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha satt opp mt-linja til farmor, så ville jeg som Grete bare ha beveget meg rundt i Østerbotten i Finland. Men fra mor født i Skogn og bakover til mi 5xtippoldemor, Gjertrud Olsdtr født på slutten av 1600-tallet og gift med Ellev Vordal i Åsen, er det ei forflytting på bare ca 10 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "stammor" er min 7. tippoldemor Hilleborg Lauridsdatter Flor, født omkring 1650. Hun får sitt første barn i 1671, og det er ved hans begravelse hun kalles Hilleborg Lauridsdatter Flor. Bastian Svendsens prestehistorie har henne som Hilleborg Thomasdatter, men jeg vet ikke hva kilden for dette er.

 

Disse "jentene" beveger seg ikke så mye på 300 år - fra Tune i Østfold kommer de til Eiker, Lier, Kongsberg (Buskerud) og til slutt Horten (Vestfold), hvor jeg "trådte mine barnesko".

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rekken av mødre begynner jeg med mine døtre:

1.Mine døtre, f. Drammen

2.Meg f. Asker.

3.Mor f.1925 ,Drammen.

4.Mormor Hanna Marie Hanevik f.1889, Strømmen, Vestfold.

5.Tippoldemor Caroline Corneliusdtr. f.1864, Drammen.

6.Tipp-tipp oldemor Hanna Mathea Christiansdtr,. f.1824, Norderhov.

7.Tipp-tipp-tipp oldemor Olia Sørensdtr.f.1794,Norderhov.

8.Tipp-tipp-tipp-tipp oldemor Marthe Olsdtr. f.ca.1771. Gift i Norderhov.

 

Som man ser beveget de seg ikke så langt, men har også slekt fra Hemsedal, der løp de bare over tunet for å finne seg en ektemake. :P

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.