Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Rindal før 1858


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Trenger å finne opplysninger fra før denne tida. Er kirkebøkene borte, ikke digitalisert enda, eller er det andre kirkebøker som er aktuelle? Jeg tenker på om det har vært noen forandringer av organiseringen av de forskjellige områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Arkivverkets sognehistorikk:

 

598 Rindal

Rindal var i 1589 annekssokn i Stangvik prestegjeld og ble sammen med Surnadal utskilt i 1704. Rindal ble eget prestegjeld ved kgl.res. 26.8.1857. Gården Aune ble samtidig overført fra Mo sokn til Rindal prestegjeld. Ved kgl.res. 4.101.1862 ble gårdene Bjørnslia, Ljøsevollen og Lillehaugen overført til Vinje sokn i Hemne prestegjeld. Ved kgl.res. 22.5.1909 ble det gitt tillatelse til å oppføre Øvre Rindal kapell på Furuhaug.

 

Surnadal ser altså ut til å være stedet å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde, men ble usikker da jeg ikke fant den jeg lette etter. Får være litt grundigere. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg dem :) Noen som kan hjelpe meg med fadderne til nr. 32 Even?

 

Fadderene:

Ole Ingebrigtsen Børset, Ingebrigt Olsen Schjølsvold, Johannes Mikkelsen Løvfald, Gjertrud Olsd. Tiset, Ranei Ingebrigtsd. Rindal, Brit Thoresd. Løvfald

 

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Skriften var ikke så ille, men jeg synes det ble vanskelig når alt er så lyst! Det var særlig Schjølsvold som var viktig, da han vel kan være morfar til Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett

Du har rett i at Ingebrigt Skjølsvoll er morfar til dåpsbarnet. Einar Olsen Tiset (Oppistua) var født 1800, gift 1830 med Brit Ingebrigtsdatter Skjølsvoll, f 1806, fra Utigard Skjølsvoll. Even var deres 5. barn "gift 1870 med Brynhild Tølløvsdotter Trønsdal, f 1849, frå Austre Trøknholten. Dei bygsla Røsgjerdet i Bukta."

Opplysningene er fra Gards- og Ættesoge for Rindal, bind II, side 535.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :) Even og Brynhild som gifte hadde jeg, men det andre var nytt. Starta på denne greina i dag, så all info kommer vel med. :) Ser at Schølsvold også kan skrives på en litt mindre fjong måte, greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.