Gå til innhold
Arkivverket

Drømme-app: Slektsforskerverktøy


Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Nettstedet mobilen.no har bedt om innspill fra leserne sine om drømme-apper. En av appene som ble holdt fram som lovende var et søkeverktøy for slektsforskere http://www.mobilen.no/artikler/her_er_lesernes_dromme-apper/98432 (

 

Artig ide.

Sikkert en artig idé, men selv har jeg ikke mobiltelefon og har ikke tenkt å skaffe noen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok en gammal Eriksson med innebygd mp3-spiller. Selv om jeg nok kommer til å kjøpe meg en smartfon en vakker dag, har jeg vondt for å se i hvilke situasjoner jeg skulle ha bruk for en sånn «app» som skisseres her. Jeg vil ha et ordentlig tastatur og en stor skjerm når jeg jobber, selv om det til nød fungerer med en laptop.

 

Ikke minst må jeg ha god tid og rolige omgivelser. Skal jeg liksom slektsforske mens jeg sitter på bussen, eller haster i vei fra det ene møtet til det andre? Da tror jeg kvaliteten på resultatet vil bli deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel. "Vår generasjon" har visst allerede det de kan tenke seg.....

 

Men kanskje vil "neste generasjon" flytte mer av sitt liv over på sin mobiltelefon, og da er dette interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som utvikler app-en forstår ikke kompleksiteten i innhenting av data som hver enkelt av oss gjør. Det er vel ikke akkurat som om det er noen få tastetrykk eller -klikk som ligger bak det vi finner ut av. Så la de nå bare holde på. Hvis de kommer opp med en "app" som konverterer kirkebøkene, skifteregistrene, bygdebøkene, rettsarkivene og alle andre kilder til trykt skrift, ja så kan det tenkes at det blir noe som er interessant. Før det er det bare billige ideer. (Og dette er noe jeg har en faglig bakgrunn for å uttale meg på.) Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med ein App slik at ein kan ta med heile basa på ein telefon, det eksisterer og det har eg B)

 

Men å bruke denne Appen til å legge inn nye data trur eg ikkje blir aktuelt, blir for smått og knøette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeverktøy blir kanskje bare tull av de grunnene Leif nevner. Jeg vet selvsagt ikke hvordan de fleste forsker på slekten sin, men for min del ønsker jeg og gjøre selve slektsforskningen under rolige, kontrollerte omgivelser med tilgang til alt det utstyret, de bøkene og digitale materialet jeg har samlet opp gjennom årene.

 

Derimot, så er det en plass for mobile løsninger i andre sammenhenger. Slektstreff er kanskje ett eksempel. Jeg er ofte på slektstreff og skulle ønske jeg kunne ta med annet enn utskrevne slektstavler, papirnotater og diktafon. Bedre hadde det vært og hatt ett fullverdig slektsprogram man raskt kunne ta med seg på slektstreff, ta digitale notater og ta opp samtaler, og ha ett forenklet digitalt slektstre (for eksempel bed bare navn, år og stedsnavn) som man kunne snakke rundt med slektninger. Det er utrolig hvor mye mer folk husker dersom de har ett lite slektstre foran seg til å dra i gang minnet.

 

Så det er sikkert plass for slike løsninger i enkelte sammenhenger, men for seriøs slektsforskning foretrekker jeg det lille kontoret mitt hjemme som er mer eller mindre dedikert til denne hobbyen og hvor jeg har alt jeg trenger en armslengde unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være litt åpne for nye muligheter. Tenk for eksempel om jeg med min mobil kan vise "tante Olga" slektstavler og gamle slektsfoto på hennes tv når jeg er på besøk hos henne, - direkte og ganske spontant. Samtidig kan jeg ta opp (evt. filme henne) som et intervju om slekt og levet liv. Det er jo allerede nå "hakket før" at det er mulig.

 

Men: Jeg har også rigget meg til med pc med to skjermer, hurtigvalg til sentrale kilder, sentral litteratur 10 cm unna, - og dermed skapt meg min lille hule for gransking. Og der vil jeg fortsatt være, om ikke kona vil rydde på loftet eller stelle i haven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også arrangert meg med en hyllemeter eller to av bygdebøker i bokhylla bak ryggen, i tillegg til pc med tilgang til scannet materiale.

 

Men hey, hvis ungdommen foretrekker annen innfallsvinkel (min mobil er til å ringe med), må de gjerne gjøre det for min del. Litt usikker på kvaliteten på slikt hurtigmateriale, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tar opp noe gammelt her nå, men det må da bli veldig små skrift hvis en skal kunne lese f.eks. skifter på mobilen. Jeg er heller ikke

helt sikker på hva en app er. Har pc med skjerm på 23 tommer, og noen av bygdebøkene ikke langt unna. Siden jeg har liten leilighet

og må ha "kontor" på stua, er resten av bygdebøkene i bokhylle på et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen er blitt virkelighet!

Nå er gratis app til Digitalarkivet lansert på Google Play/Android Market: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.arkivverket.digitalarkivet&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsIm5vLmFya2l2dmVya2V0LmRpZ2l0YWxhcmtpdmV0Il0.

Til uken blir den også tilgjengelig for iPhone og Windows. Det planlegges medieoppslag 30. mai om dette, men vi håper mange vil teste ut appene før den tid.

 

Mvh Øyvind Ødegaard, avdelingsdirektør i Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå dette hørtes bra ut jeg ;) Når det gjelder liten skrift er dette ikke et stort problem på smart-telefoner som Iphone, her kan du forstørre skjermutsnittet.. Men det er selvfølgelig best å lese det i en bok/dataskjerm. Det blir vel mest hvis en er på reise og vil følge med på debatter.. Eller tilfeldig finner en opplysning i en bok/fra en slektning, som en ønsker å dobbeltsjekke. Eller som tidligere nevnt, vise slektninger et bilde/kirkebokinnførsel/slektslinjer o.l. Men som kun søkeverktøy er jeg litt usikker.. Å legge inn slekt blir vel også litt knotete, men et program som kan synkroniseres mellom dataen og mobilen hadde vært nyttig (Altså noe lignende Ken nevner) Et program der du kan samle og synkronisere: opptak, video, bilder(av personer, steder og bøker) og notater som er tatt med mobilen.. Men fremtiden får vise..

 

Da er jeg spent på hvordan det fungerer ;) Jeg har iphone så da får jeg vente til neste uke, gleder meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå installert App'en til Dis; trykket på linken over og fra pc'en min gikk app'en rett inn på mobilen min (HTC One X, android). Jeg gikk over fra min 'gode, gamle' mobil til dette nye vidunderet for bare en uke siden. Jeg har nå tilnærmet en mini PC og den er rett og slett helt utrolig! Stor forskjell til det absolutt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet app'en, søkte på Agnes Matilde, og på et blunk hadde jeg mormors vielse inne, og kirkeboken hvor denne er innført. Dette er bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vel einig i at det vanlegvis er kjekkast med skikkeleg tastatur, stor skjerm og full oversikt når ein skal drive med slektsgransking, men eg meiner også at å søkje på ein mobiltelefon i ein del tilfelle vil kunne ha sine fordeler. Dersom eg spekulerer på eit "problem" tenkjer eg gjerne best i liggjande stilling på sofaen, og med min gamle walkmantelefon med Opera Mini i handa. Eg hadde etter ein del leiting funne fram til etterkommarane til bror til oldefar min. Han heitte Martin Hovland, og emigrerte til U.S.A. I Amerika kalla han seg Davidson. Det viste seg at etterkommarane hadde leita etter dødsattesten utan å lukkast. Han skulle ha budd på ein gamleheim i eit anna fylke då han døydde, og han skulle ha døydd kring 1949/50. Eg låg på sofaen og søkte i veg i indeksen over døde i Minnesota utan å finne han, men så søkte eg berre på førenamnet Martin i rett fylke, og fekk 94 treff. Deretter bladde eg meg nedover lista, fann ingen Martin Davidson, men derimot ein Martin Davis, som døydde i januar 1951. Eg visste at ein bror kalla seg Ed Davis, og tenkte at der skal du sjå... Kopi av dødsattest vart bestilt, og det viste seg å vere rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stasjonær PC og stort sett stasjonær mobil. Er altså i den laveste enden. Spektret på interesser og utstyr er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...henger visst etter i verden med min "gamle" (4 år :D ) Sony Ericsson,arbeidsrom med pc og alt av slektsbøker og bygdebøker innen rekkevidde. Vet nå ikke helt om jeg ser for meg slektsforskning på bussen til-fra jobb,eller på ferieturen......men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme arbeidsrom som deg Anne, og hadde en Sony Ericsson (inntil for 8 dg siden) - og var veldig tilfreds med det. Men så kjøpte jeg altså en mobil av merket HTC med android programvare. Eureka! At jeg ville finne min gode Sony E, som jeg var veldig fornøyd med, som helt håpløs, hadde jeg ikke trodd. Jeg stortrives med min nye mobil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se for meg slektsforskning på bussen eller ferieturen, og har stasjonær pc. Har også bærbar pc(fikk min mors gamle), men den er stort sett ikke i bruk. Min

mobil ble 4 år i desember i fjor, og det er en Nokia. Ser ikke for meg å lese slektsforskning med små skrift der nei. Har prøvd å bruke en vennines bærbare pc og sitte i sofaen,

men jeg måtte be om å få låne kjøkkenbordet da jeg søkte etter slekt for henne der på hennes pc. Skulle ønske jeg hadde råd til så stor leilighet, at jeg kunne ha hatt et rom til

kontor da, og ikke ha pc-en og halve slektslitteraturen på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.