Gå til innhold
Arkivverket

Tidlige emigranter til Amerika fra Agder.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

For tiden holder jeg på å gjennomgå endel gamle militærruller på innrulleret mannskaper på Statsarkivet i Kristiansand, jeg oppdager det faktum, at når et kommer fremover mot 1840, da begynner folk å dra over havet mot vest. For egen interesse kommer jeg til å skrive av dette. Og om noen ønsker PDF filer etterhvert som jeg kommer igjennom rullene, er det bare å gi beskjed.

Har i dag notert navn fra 1843 og utover, over personer som drog til Amerika.

 

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tilbud, men det er sikkert mange som ikke ser at dette er noe du tilbyr dem. :)

 

Har selv ingen slekt der. Jeg selv gikk inn her for jeg trodde det var spørsmål om emigranter.

 

Foreslår at du endrer tittelen, eller legger inn undertittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har er enkelt personer som er notert i mannskapsrullen over distriktene i Agder fra omkring 1840. Siden der ikke finnes noen god oversikt over de som drog over havet før 1873, var dette bare en tanke som slo meg, andre har kansje bruk for forsvunne navn i Agder. Av egen interesse kommer til å skrive av det jeg finner av innrullerte soldater som er oppgitt dratt til Amerika. Bruk denne: torl-o krøllalfa dott.no

Hvor mange navn som finnes har jeg ingen oversikt over, men jeg fant 16 stk. i går, stort sett fra Setesdalen. Kommer utover sommer og høst til å gjennomgå det meste av disse mannskapsrullene, og da kommer det vell flere navn opp.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jarl Eriksen.

 

DA har lagt ut flere ting som jeg har skrevet av eller som SAK har skannet for meg i pensjonatet,mere kommer det. Holder på å kikke på gamle militærruller fra ditt område fra 1723, problemet er at de egentlig er av dårlig kvalitet, så dette må vurderes. der finnes egne ruller for Eide(Hommedal) Landvik og Risøens distrikter. Det som en egentlig finner Jarl, det er dersom soldater som var i tjeneste for kongen har dødd, så kan en finne dette i det gamle ruller. Kirkebøkene sier jo intet.

 

Til Hanne Line.

 

jeg er inge utpreget person til å finne ut av ditt forslag for å rette på siden, så jeg lar det bare stå.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hanne Line.

 

jeg er inge utpreget person til å finne ut av ditt forslag for å rette på siden, så jeg lar det bare stå.

 

Torleif

 

Min feil, skulle ha lagt med bruksanvisning. Da ikke alt er intuitivt.

 

Velg å redigere det første innlegget ditt i temaet, Og velg "Bruk full editor". Da får du tilgang til tittelfeltene, og kan endre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.