Gå til innhold
Arkivverket

Har jeg forstått kilden riktig?


Mari S. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Har jeg forstått denne tellinga riktig om jeg går ut i fra at Frans Skuman og Ingeborg Sofie Pedersen er gift?

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke klarer å finne noe giftermål, og at jeg kjenner til Frans` historie mot slutten av 1880-tallet og framover, uten å ha fått med meg noe om dette tidligere. Han er omtalt i flere emner her på digitalarkivet (det var der jeg fant linken til 1885-tellingen og giftermålet), så hans bevegelser fra 1887 og framover er ganske godt belyst. Hans fortid er dog et mysterium, så et eventuelt giftermål er svært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar; det stemmer at dette er samme karen. :)

 

Han var aktiv på damefronten, og ender opp med å gifte seg med Karoline Wilhelmine; som han seinere flytter til Oslo sammen med. Men at han var gift alt i 1885 er nytt for meg, men kanskje jeg ikke har forstått 1885-tellinga riktig?

 

Han fikk flere barn ved navn Franciska, så Alma og Franciska er nok to foreskjellige barn. Jeg har dessverre ikke tilgang til "hoveddataen" min for øyeblikket, men mener å huske at ei Franciska døde som liten, og ei levde opp. Men det er i grunnen årene før 1887 jeg er mest nysgjerrig på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen ting jeg også lurer på.

 

I 1885 er altså Franz tilsynelatende gift: 1885

 

I 1887, 1889 og 1894 er han ungkar: 1887,1889, 1894

 

Men i 1891 fremstår han som enkemann: 1891

 

Hvordan kan dette stemme? Jeg forstår at han kan være enkemann i 1891 dersom hustruen fra 1885 dør. Men hvordan klarer han å være ungkar i årene fra 1887 til 1894??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungkar betyr ugift. Strengt tatt skal man vel skrive enkemann når tidligere make er død, men hvis man slurver litt med betegnelsene, kan både enkemann og ungkar brukes om samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var en grei oppklaring. Jeg trodde at man "måtte" skrive enkemann, men kan jo skjønne at ungkar gjør samme nytten. :)

 

For dere er vel enig i at han fremstår som gift i 1885-tellinga??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som om det ikke er meninga at jeg skal finne ut noe om Franz Christian Schumann. Ikke klarer jeg å finne ekteskapet mellom ham og Ingeborg Sofie Pedersen, og ikke finner jeg hennes dødsfall en gang mellom 1885 og 1887. :(

Er det noen andre som evner å finne dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel eigentleg to spørsmål her: For det første korleis vi skal tolke kjelda - og for det andre om kjelda er rett.

 

Det er nærliggande å tolke det slik at "hustru" viser til mannspersonen innført rett før. At begge er fråverande svekkar ikkje ei slik tolking. Men om ein er litt spissfindig, så er det ei opning for at ho er gift med nokon annan. Og dei trong ikkje vere fråverande saman.

Det er også slik at her er dei fråverande førte for seg til slutt på kvar adresse. Konene til nr. 28, 29 og 32 (på reise) står lenger framme, og har vore tilstades. Plasseringa her ikkje treng seie noko meir enn at Franz og Ingeborg hadde kvart sitt rom i dette huset. Det var tydelegvis eit hus med mykje folk i

 

Til det andre spørsmålet er det viktig å legge merke til at begge er fråverande. Rodemannen har altså fått opplysningane frå naboar eller andre. Naboane hadde nok tolleg bra innsyn i livsførsla, men ikkje nødvendigvis i formalitetar om sivilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at han "fremstår" som gift i og med at kvinnen i familien kalles "hustru". Men det er vel strengt tatt ingen dokumentasjon på at de faktisk var gift. Det er jo mulig at de bare bodde og hadde barn sammen. I tillegg var jo alle fraværende, så det kan jo hende at telleren bare antok at de var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen barn etter paret, om de da faktisk var et par. En annen ting som gjør at jeg heller til at de var gift, er at han nevnes som enkemann i 1891. Men det kan jo selvsagt være noe feil med den registreringen, i og med at han tre ganger i perioden 1887 til 1894 kun blir kalt ungkar. Franz er i det hele tatt svært vanskelig å finne ut noe om i perioden fra han ble født og fram til 1887. Jeg veit ikke engang når han kom til landet, eller til hvilken havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blingsa litt når jeg trodde de hadde barn. Søker du på Schumann i Wikipedia får du opp følgende:

 

"Den yngre grenen kan føres tilbake til Frants Schumann, født 1851 eller 1852 i Halberstadt eller Magdeburg. Frants S. kom til Bergen ca. 1880. Han flyttet senere til Oslo der han har en tallrik etterslekt."

 

Dette er vel din mann, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, dette er "min" mann. Han er min tippoldefar. Jeg syns det er veldig synd at det ikke er mer å finne ut om han. Ca. 1880 er jo ikke lenge siden. Det må da finnes skipslister og innflytterlister han bør dukke opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.