Gå til innhold
Arkivverket

Utflyttet


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg å tyde hvilke steder følgende to utflyttere fra Støren prestegjeld, S-Trøndelag, flyttet til:

1) Nr 41 på denne siden, Elias Olsen Folstad

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2404&idx_id=2404&uid=ny&idx_side=-113

2) Nr 10 på denne siden, Berith Olsd Haavin

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2404&idx_id=2404&uid=ny&idx_side=-114

 

På forhånd takk til den som måtte ha tid til å se på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

 

Berith (Nr. 10) der, flytta ihvertfall til en dal, står ........ dalen. Hva som er foran er verre, er første bokstav en S, kan jeg få det til Suændalen (Sunndal i Møre og Romsdal ?), men er bokstaven noe annet kan det jo være hva som helst, vanskelig å tyde dette. Første bokstaven kan også se ut som en stor i . Er første bokstav en I og andre en n, kan det se ut som Inærdalen (Innerdalen). En eller annen dal er det.

Når det gjelder nr.41 og Elias Olsen kan jeg ikke tyde noe, men om han ikke flyttet så langt bort, kan det være en ide å gå gjennom lokale navn i distriktet rundt (kartbok for eksempel eller finne navn på steder på nettet og sammenligne.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp med Berit. Jeg var inne på Sunndalen sjøl også, men fikk det ikke til å stemme. Men med en ekstra e inni der, Suendalen, gir det mening. Når det gjelder Elias har jeg vridd hodet rundt lokale navn uten å komme til noen løsning. Det beste forslaget jeg har er Steenberget, men ville gjerne høre om noen hadde et bedre forslag først. Steinberget er jo et område i Trondheim, men jeg er usikker på hvor naturlig det ville vært å bruke denne betegnelsen i 1840-åra. Presten skriver oftest Trondhjem på de som flyttet til byen, evt Domkirken eller Vår Frue menighed. Har ikke vært borti at han lokaliserer stedsnavnene ned på et såpass lokalt nivå som Steinberget, Ila eller Lade andre steder i kilden. Men hva tror dere andre? Kan det være Steenberget, eller finnes det bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjetli (innlegg 4). Kan se ut som det står Steenberget, ser ihvertfall ikke noe annet ord som passer, kan også være Skeelsnes som Grete Singstad foreslår (kan se nå at det kan være det) Når det gjelder 10 så står det muligens Suærdalen = Sværdalen i Midtre Gauldalen, Sør Trøndelag. Såg det nå om bokstaven før d er en r og ikke n . (Eller det kan være som Grete skrev) Du har hvertfall noen navn å gå videre med, for å lete mer.

 

V.h. Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er også Elias Olsen gjenfunnet i innflytterlistene. Kan virke som at det skal stå Steinberget i Størenprestens liste likevel da. Jeg var litt usikker på om Steinberget sorterte under Trondheim eller Strinda på denne tida, så jeg sjekket begge. I Vår Frue sokn (som Ila senere ble utskilt fra) er han ført som innflytter nr 73 i juni 1846. Så han har brukt et halvår på veien til byen da, men har tydeligvis tatt en pause i Melhus for å gifte seg...

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2340&idx_id=2340&uid=ny&idx_side=-336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.