Gå til innhold
Arkivverket

Søken etter familie.


Emil S. Halset
 Del

Recommended Posts

Hei

I min evige søken etter familiens aner kommer jeg lenger og lenger tilbake i tid. Men til slutt stopper det opp.

To av mine tipptipptippoldefedre er Kristian Peter Killengren og Birgitta Katarina Aasen bosatt en periode i Hasvik i Loppa i Finnmark. Lenger kommer jeg ikke på denne grenen.

Finner at Kristian er f. i 1746/48 (i Sverige?, Tyskland?)og d. i mai 1817 i Ervik i Trondenes. En kilde sier at han kom til Finnmark som bødker i 1778.

Birgitta er f. i 1755/60 (i Gamvik?) og døde i Hasvik 17.04 1797. De giftet seg i Hasvik i 1781.

Men her stopper det opp, hvem er deres foreldre og hvor de kommer fra?

I en kilde står det at Killengren kan være Kilgren og av Svensk herkomst.

Et annet sted står det at det er registrert en Kristien Peter Killengren f. 1748 i Flensburg, Schleswig-Holstein, Tyskland. Søker i tyske og svenske kilder men kommer ikke lenger.

En kilde antyder at Birgitta kommer fra Gamvik i Finnmark?, men kommer heller ikke lenger her.

 

Er det mulig å komme lenger?

Noen gode forslag?

 

På forhånd takk.

Med hilsen

ESH48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I min evige søken etter familiens aner kommer jeg lenger og lenger tilbake i tid. Men til slutt stopper det opp.

To av mine tipptipptippoldefedre er Kristian Peter Killengren og Birgitta Katarina Aasen bosatt en periode i Hasvik i Loppa i Finnmark. Lenger kommer jeg ikke på denne grenen.

Finner at Kristian er f. i 1746/48 (i Sverige?, Tyskland?)og d. i mai 1817 i Ervik i Trondenes. En kilde sier at han kom til Finnmark som bødker i 1778.

Birgitta er f. i 1755/60 (i Gamvik?) og døde i Hasvik 17.04 1797. De giftet seg i Hasvik i 1781.

Men her stopper det opp, hvem er deres foreldre og hvor de kommer fra?

I en kilde står det at Killengren kan være Kilgren og av Svensk herkomst.

Et annet sted står det at det er registrert en Kristien Peter Killengren f. 1748 i Flensburg, Schleswig-Holstein, Tyskland. Søker i tyske og svenske kilder men kommer ikke lenger.

En kilde antyder at Birgitta kommer fra Gamvik i Finnmark?, men kommer heller ikke lenger her.

 

Er det mulig å komme lenger?

Noen gode forslag?

 

På forhånd takk.

Med hilsen

ESH48

 

 

Hei. Du er nok ikke den eneste som har prøvd å finne opphavet deres. Om du søker på etternavnet hans i det gamle brukerforumet, vil du få flere treff.

 

Christian Peter Killengren giftet seg første gang 07.03.1779 med Else Margrethe Rasmusdtr. Hundslund 22.08.1756 - nov 1779. Hun var datter av Rasmus Nielsen Hundslund 1707-1787 og hustru Anne Petersdtr. Basse 1717-1799.

 

I ekteskapet med Christian Peter fikk Else Margrethe en datter, Else Margrethe Christiansdtr. Killengren 17.10.1779-04.09.1814. Hun ble gift med Adreas Gustav Borin.

 

Så giftet Christian P. Killengren seg andre gang 01.02.1781 med Birgitte Cathrine Aasen, angivelig født i Gamvik 1761 - 15.05.1797.

 

De fikk 3 barn sammen, Sara Eliasabeth Rasch 17.10.1781 - 1861, Marie Cecilie 09.03.1783 - 04.07.1847 og Johan Andreas 10.06.1791 - 02.01.1865.

 

Etter Birgittes død giftet Christian seg for tredje gang 13.07.1798 med Anne Christine Brysting Teilman 13.10.1775 - 29.07.1826, datter av Andreas Peter Teilman 07.09.1745 - 21.07.1791 og hustru Karen Grønbeck Lund 21.03.1752 - ?.

 

 

Christian og Anne fikk i alle fall fire barn.

 

Birgitte Cathrine 11.06.1799 - 29.01.1892

 

Karoline Andrea 12.08.1801 - 25.12.1874

 

Andreas Peter 08.10.1804 - 12.07.1888

 

Anna Christianna 04.10.1811 - 04.05.1881.

 

 

I perioden mellom 1804 og 1811 måtte familien flytte fra Hasvik, og slo seg ned i Ervik, Trondenes.

 

Jeg har således ikke vært i stand til å finne svar på ditt spørsmål vedr hvem som var foreldrene til Christian Peter og Birgitte Cathrine Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggsopplysning om Kilengren og hans liv i Finnmark.

 

Han overtok handelsstedet Hasvik i Finnmark i 1789, men allerede i 1783 ble han ansatt ved handelskontoret i Hammerfest.Han skrev seg da som Kilgren.Etter andrepet på Hasvik i 1809, solgte han stedet og flyttet til Ervik i Trondenes, Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Så giftet Christian P. Killengren seg andre gang 01.02.1781 med Birgitte Cathrine Aasen,

Dette er jo kjent, men jeg lurer på hvor kilden til dette finnes.

 

Det menes flere ganger at de giftet seg i Hasvik, men jeg klarer ikke å finne noe giftemål i de kirkebøkene fra den perioden. Der hvor det påstås Hasvik, finnes det heller ikke noen kildehenvisning.

 

Loppa / Hasvik: http://www.arkivverk...ad?idx_id=17000

Loppa / Loppa: http://www.arkivverk...ead?idx_id=9739

 

Eldre meninger om Hasvik som sted for giftemål:

 

Sara Elisabeth Rasch blre dlpt 18.10.1781 av foreldre Christian ( Peter Christian/Christian Oeter) Killengren og Bergitha Catrinaa Aasen. De giftet seg i januar 1781 i Hasvik.

http://forum.arkivve...046#entry868046

 

Birgithe Cathrine var angivelig født rundt 1760 i Gamvik i Finnmark. Hun giftet seg 01.02.1781 i hasvik med Christian Peter Killengren.Hun døde samme sted i april 1797.

http://forum.arkivve...e/#entry1180132

 

 

Jeg finner derimot noe i en kirkebok fra Hammerfest som tyder på at det var der de faktisk giftet seg.

 

Det hadde vært flott om noen kunne oppklare dette, og kanskje tyde de to sidene i kirkeboka fra Hammerfest hvor "Jomfru Aasen" og "Killengren" er oppført mange ganger. Jeg er tydeligvis ikke godt nok trent til å lese kirkebøker, men jeg lurer jo på hvorfor deres navn går igjen så ofte på de sidene (faddere?).

 

Kirkebok Hammerfest. Høyre side. Midten av venstre kolonne og hele høyre kolonne:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-32

 

Kirkebok Hammerfest. Venstre side, helt øverst

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første lenken din viser trolovelsen mellom Christian Peter Killengren og Bergitha Catarina Aasen, 24. Januar 1781..

 

Ang. kirkebok for Hammerfest, venstre side, så er det vel vielsen du har funnet.

 

1781, ? Februar, ? Christian Peter Killengreen Ægtevies med Jomfru Bergitha Cathrina Aasen.

 

Klarer ikke tyde alt, men det er sikkert flere her inne som kan hjelpe deg.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det hjalp en hel del! Trolovelse den 24 Januar har jeg ikke sett henvist til noen plass tidligere.

 

Det er jo selvsagt interessant om det kan finnes noen hint om Jomfru Aasen sin opprinnelse på samme side som trolovelsen står oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er helt relevant for tråden, så poster jeg dette allikevel siden det kan være relevant for Killengren og kretsen rundt dem.

 

 

Det ser ut til å omhandle Christian Peter Killengren sin svigerfar, Rasmus Nielsen Hundslund (far til Christian Peter sin første hustru, Else)

 

Han er nevnt i et rettergangsdokument med henvisning til en attest datert Hammerfest 10 januar 1755. Andre personer som er nevnt er Niels Westgaard, Ole Andersen Moen samt en Skipper Peter Paulsen. Steder som Holland og Amsterdam er nevnt.

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/31095/25/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.