Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjon fra Sverige til USA - og deretter til Norge


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Johan Edvard Andreasson (senere Andersen) ble født på Guntorp i Rännelanda 29. august 1870. Det skal visstnok finnes en kirkebokopplysning i Sverige om at han dro til Amerika 29. mars 1889 (opplysning fra en svensk slektning av meg). Han var da 18 ½ år gammel, og han kan – for alt jeg vet – ha vært i USA i flere år før han dro ”hjem” igjen – og etter hvert slo seg ned i Norge. I 1897 vet jeg med sikkerhet at han var i Norge, nærmere bestemt i Nittedal. Men han kan ha kommet tidligere, enten direkte fra Amerika, eller med et opphold i Sverige først.

 

Er det noen som kan gi meg et tips om (hvordan jeg kan finne ut) hvor lenge han var i Amerika og når han kom til Norge?

Fra USA har han sannsynligvis enten reist til Göteborg, eller til Kristiania. I Norge skiftet han etter hvert navn til Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sveriges befolkning 1880:

 

Post 1880-15-210-571

Johan Edvard

f. 1870 i Rännelanda (Älvsborgs län, Dalsland)

s.

Ogift man, barn i familjen

Hökesäter med Glättan Prästhökesäter

Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)

Registrerad födelseort: Rännelanda Älvsborgs län

 

Familien:

Karlsson, Andreas 1840 Far

Svensdotter, Anna Lena 1847 Mor

(Barn), Karl Verner 1868 Barn

(Barn), Johan Edvard 1870 Barn

(Barn), Sara Ulrika 1875 Barn

(Barn), Alfred 1877 Barn

(Barn), Vilhelm Leonard 1880 Barn

 

Om dette er riktig Johan Edvard, er det lettere å lete i innflyttingslistene i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Johan Andreasson som reiser 29.03.1889 fra Göteborg, reiser fra fra Abild församling i Hallands län (N) [fra Emihamn]

 

Efternamn: ANDREASON

Förnamn: JOHAN

Ålder: 19 Kön: M

Född: 1869/1870

Församling: ABILD Län: N

Titel/Anm:

Utresehamn: GÖTEBORG

Utvandrdag: 1889 03 29

Destination: NEW YORK

Medåkande: NEJ

Källkod: 38:303:H3005

 

Kanskje datoen er fra utflyttingslistene eller husförhør og at han reiste senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant visst riktig familie i #2, men faren må være gift på nytt, Johan Edvards mor heter Christina Eriksdotter ifølge dåp Kilde: Rännelanda C:8 (1861-1894) Bild 34 (AID: v10684.b34, NAD: SE/GLA/13443) nr. 21 og husförhör. Kilde: Rännelanda C:8 (1861-1894) Bild 34 (AID: v10684.b34, NAD: SE/GLA/13443)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1900 er faren enkemann og befinner seg på Upperuds bruk i Skållerud, Älvsborgs län.

 

Post 1706716

Karlsson, Andreas

Mjölnare

f. 1840 i Sanne (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Änkling, far i familjen

Upperuds Bruk

Skållerud (Älvsborgs län, Dalsland)

Födelseort i källan: Sanne Göteborgs- och Bohuslän

 

Karlsson, Andreas 1840 Far

(Barn), Alfred 1877 Barn

(Barn), Wilhelm Leonard 1880 Barn

(Barn), Hulda Maria 1883 Barn

(Barn), Anna Natalia 1885 Barn

(Barn), Agnes Viktoria 1888 Barn

 

Jeg kan se i innflyttingslistene her etter Johan Edward.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt fantastisk, Anne-Lise! Tusen takk for alt dette! Det er min bestefar du har funnet, for alle de andre navnene både på foreldre og søsken stemmer med det jeg har funnet tidligere (og delvis fått fra en tremenning av meg i Sverige). Min oldefar Andreas Karlsson var gift hele tre ganger (alle konene døde dessverre fra ham). Hans tredje kone Anna Lena (fra oversikten i 1880) var da min bestefars stemor. Kristina (som var kone nummer to) var min oldemor som døde i 1878. Kristina var mor til fire av barna i oversikten, mens Anna Lena var mor til den yngste. Men hun fikk enda tre barn til etter 1880. Dette stemmer også med den oversikten du har funnet fra 1900.

 

Ja, jeg har også funnet vielsen til mine besteforeldre Hilda og Johan i Vestre Aker i 1898. De giftet seg hos byfogden i Kristiania, men bodde i Vestre Aker og vielsen ble derfor innført i kirkeboka der. Samme år ble det første barnet født og døpt i Vestre Aker kirke. Det neste barnet ble døpt i Vålerenga kirke (egentlig i bedehuset fordi kirken der ennå ikke var ferdig bygget), og derfor står det Kristiania på henne (FT 1910). Når det står Kristiania også på det fjerde barnet (født i 1910), så er det bare fordi hun ble født og døpt på Rikshospitalet, men de bodde i Nittedal fra 1903 og resten av livet.

 

Nå var det Amerikaoppholdet jeg var på leting etter, men det er flott med alle dine funn, for det bekrefter jo at du har funnet riktig person for meg. Jeg tror også at du har funnet min bestefar på denne utvandringen, men jeg vil sjekke Abilds församling i Hallands län først, før jeg er helt sikker. Men navnet og alderen stemmer jo også her.

 

Igjen tusen hjertelig takk, Anne-Lise. Dette var moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet Abilds församling i Hallands län. Det er like sør for Göteborg, og det styrker antakelsen om at du har funnet riktig person. Da har antakelig min bestefar bosatt seg der før han utvandret til Amerika. (Dette er korrigert lenger nede etter å ha sett innleggene 9 og 10.)

 

Han skal visstnok ha reist tidlig hjemmefra fordi han ikke trivdes med sin stemor (dette fikk jeg høre for mange år siden). Hans to år eldre bror Karl Verner gjorde det samme, men han reiste tydeligvis ikke sammen med ham til Amerika. Han flyttet etter hvert tilbake til hjemstedet, mens min bestefar havnet i Norge.

 

Da vet jeg følgende om min bestefar Johan Edvard Andreassons bevegelser:

 

1870: Født i Rännelanda i Dalsland

1889: Utvandret til New York (18 1/2 år gammel) fra familiehjemmet som da var i Gesäter / Delefors (avreisestedet er korrigert etter innlegg 9 og 10)

- - - - ?

1897: Bosatt i Nittedal - hvor han arbeidet med legging av "Nordbanen" gjennom Nordmarka og møtte min mormor

1898: Gift og bosatt på Midtodden ved Maridalsvannet i Vestre Aker (utenfor Kristiania) der det også ble jobbet med Nordbanen

1900: Bosatt på Vålerenga med kone og to barn (30 år gammel) da Nordbanen ble forlenget fra Grefsen og inn til Kristiania

1903: Bosatt med kone og etter hvert ni barn i Nittedal - hvor han var smed, murer og kjøpmann (han døde i 1958)

 

Ved spørsmålstegnet har jeg altså et stort "hull", og det er jeg spent på om det går an å finne noe mer ut av. Altså hvor lenge han kan ha vært i USA. Kom han tilbake fra USA til Göteborg, eller kanskje direkte til Norge (Kristiania)? Er det mulig å finne ut noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men den Johan Andreasson som Anne Lise har funnet utvandra fra Abil i Hallans len er ikke din Johan. Denne Johan bor sammen med foreldrene i Etshult,han melder utflytting den 11.3.1889.til N.amerika.Jeg har lett på Ancestry for å finn din Johan Edvard, men kan ikke finne han noen sted.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i Abild er det nok ikke. Jeg finner Johan f. 26.09.1870 sønn av Andreas Johanson på Elfshult med utflyttingsattest 11.03.1889.

 

Kilder:

Utflyttingen: Abild B:3 (1861-1894) Bild 75 (AID: v91719.b75, NAD: SE/LLA/13001)

Husförhör: Abild AI:8 (1887-1899) Bild 46 / sid 39 (AID: v91716.b46.s39, NAD: SE/LLA/13001)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant familien i Husforhør A1:13(1886-1890)Gesäter i älvsborgs län,boende på Delefors.Der er Johan Edvard ført utflytta til Amerika.post-443-0-17898500-1306359639_thumb.jpg post-443-0-90009300-1306359668_thumb.jpg

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg også, Mette! Og til Anne-Lise igjen! Da kan jeg altså se bort fra Abild i Halland.

 

Men den familien som Mette nevner i innlegg 12, er min oldefar Andreas Karlsson og hans familie. De flyttet altså til Dalskog i 1890, men min morfar dro til Amerika året før og hans søster Sara Ulrika til Färgelanda senere i 1889. Så da bodde min bestefar altså hjemme (eller i nærmeste nabolag) helt til han utvandret til Amerika 29. mars 1889. Han orket vel ikke å bo hjemme lenger med så mange småunger og ei stemor som han ikke kom overens med! Eldstebroren Karl Verner har tydeligvis også flyttet hjemmefra som førstemann.

 

Sara Ulrika utvandret senere til Amerika (har det blitt meg fortalt), men det var lenge etter at min morfar hadde etablert seg i Norge. Sara Ulrika reiste sammen med sin bror Alfred i 1901.

 

Det er ikke viktig for meg å finne disse to samtidige utvandringene, men moro vil jo også det være. Disse to (hel-)søsknene ble værende i Amerika resten av livet. Også de tre søstrene i det yngste kullet (min morfars halvsøstre født i 1883, 1885 og 1888) emigrerte etter hvert til Amerika. Den ene skal ha reist i 1903 og de to yngste reiste sammen i 1905. De to siste emigrerte etter at faren Andreas Karlsson var død i 1904 og de dermed var blitt foreldreløse. Alle slo seg ned i Minneapolis i Minnesota. Det var bare min morfars to år eldre bror Karl Verner og den ti år yngre halvbroren Wilhelm Leonard som ble igjen i Sverige.

 

For dem som nå har blitt litt interessert i denne familien, kan jeg fortelle at etter at mølleren Andreas Karlsson i 1890 flyttet med de hjemmeværende barna (alle unntatt Karl Verner, Johan Edvard og Sara Ulrika) til Famshed i Dalskog, så flyttet de videre samme år til Skållerud. Året etter (1891) flyttet han med familien igjen, denne gang til Ingribyn og til slutt (samme år) til Upperud hvor han bodde resten av livet (til han druknet i 1904). I Upperud bodde han i en liten rød stue ved vannet som fortsatt står der.

 

Den eldste broren Karl Verner Andreasson - født i Högsäter/Rännelanda 1868 - skal imidlertid ha emigrert til Norge etter 1894 en gang i følge kirkeboka i Dalskog (men jeg har ikke sett kirkeboka selv). Han flyttet senere tilbake til Dalskog, Skållerud eller Upperud, men det er usikkert når det var. I Upperud drev han et slakteri. Han døde i Skållerud i 1916 - bare 48 år gammel (han var ugift og hadde ingen etterkommere).

 

Kanskje Karl Verner og hans bror Johan Edvard (min morfar) reiste sammen til Norge i 1894, 1895, 1896 eller 1897?

Da må min bestefar ha kommet tilbake fra Amerika og til Sverige før den tid. Men han kan jo også ha returnert fra Amerika etter bare noen måneder ... (i 1889 eller 1890), eller etter ganske få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Karl Verner. Hentet fra Emibas.

 

Andreasson, Karl Verner

Man

f. 28/2 1868 i Rännelanda, Älvsborgs län (Dalsland)

Utvandrad 5/10 1894

från Kopparbol, Dalskog, Älvsborgs län (Dalsland)

till Oslo fylke, Norge

Källa: Emibas emigrationsakt: Dalskog P 1894 010

Onormerade namnformer:

Destinationsort: Oslo

Destinationsland: Norge

 

Noe som er merklig er at når jeg prøver å finne noen av de andre personene som står utv. 29.3 1889, på samme side som Johan Edvard, så kommer heller ikke de opp. Det er ca. 3/4 av emigrantene som er registrert i min CD,den er fra 2005. Kan være at den er gammel.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Mette, nå har enda en brikke falt på plass.

 

Karl Verner var den i søskenflokken som min morfar hadde best kontakt med. De tilhørte jo det samme søskenkullet, med samme mor og far, og det var bare to år mellom dem. Det er derfor god grunn til å anta at Karl Verner og Johan sammen reiste til Kristiania i oktober 1894. Jeg satser på den hypotesen inntil noe annet er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fulgt Karl Verner tilbake til 1886(div.Husforhør) og broren Johan Edvard er ikke sammen med han, desverre. I 1889 ble Karl V. innkalt til militæret, men ble avskriven.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår en hypotese om at Karl Verner har kommet til Kristiania først av de to brødrene. Kanskje har Johan kommet dit direkte fra USA, uten veien om Sverige (etter 1894). Eller Johan har kommet først fra USA til Kristiania (før 1894) og så skrevet til broren som da har kommet etter direkte fra Sverige i oktober 1894. Her er det flere muligheter. Brødrene kan også ha operert fullstendig uavhengig av hverandre.

 

Takk for engasjementet i denne saken, Mette og Anne-Lise!

 

Men fortsatt er jeg interessert i immigrasjonslister fra USA til Sverige og Norge for årene 1889 - 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette kan være en kanditat? Reiste fra Norge.

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

about Johan Andrisen

Name: Johan Andrisen

Arrival Date: 29 May 1891

Birth Year: abt 1870

Age: 21

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish

Place of Origin: Sweden

Port of Departure: Christiania, Norway and Christiansand, Norway and Copenhagen, Denmark

Destination: Provednce,Rhode Island

Port of Arrival: New York

Port Arrival State: New York

Port Arrival Country: United States

Ship Name: Hekla

 

Og her er en som kommer fra New York og tilbake til England.

UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960

about Johan Andreesen

Name: Johan Andreesen

Birth Date: abt 1870

Age: 27

Port of Departure: New York, New York, United States

Arrival Date: 15 Jul 1897

Port of Arrival: Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Ship Name: Germanic

 

Dette er jo egentlig bare en vill gjetning. I de org. skipslistene er det ikke oppgitt noe mer enn det som står her.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dine gode forsøk, Mette. Men jeg får ingen umiddelbar gjenkjennelse på noen av disse.

 

Den første av de to kandidatene ovenfor reiste fra Norge til NY i 1891, mens min bestefar reiste fra Göteborg til NY i 1889.

Han kan selvsagt ha tatt en ny tur etter et mellomliggende opphold i Norge, men det virker lite sannsynlig bare to år etter den første turen.

 

Den andre kandidaten drar fra NY til England eller Irland sommeren 1897, og det er litt i seneste laget til å møte min mormor i Norge.

De får nemlig sitt første barn 16. juni 1898, og da må de ha møtt hverandre senest i september 1897. Litt i knappeste laget tror jeg.

 

Disse kandidatene kan selvsagt ikke helt utelukkes, men jeg har ingen sterk magefølelse på at noen av dem er min bestefar. Disse to oppføringene kan jo også være samme mann (Andrisen og Andreesen ble antakelig uttalt likt) som ble født i Sverige og reiste til Norge i sin ungdom. Videre har han reist til USA hvor han oppholdt seg i seks år, og så har han reist tilbake til Europa (via eller til) England eller Irland.

 

Jeg er uansett svært takknemlig for dine gode forsøk selv om dette trolig ikke er min bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.