Gå til innhold
Arkivverket

Anne Pedersdatter Biørneset , Åsnes Finnskog , Hedmark LØST


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Leter etter fødsel , foreldre og dødsfall til Anne Pedersdatter Biørnneset , Hof i Hedmark .

 

Jeg tror hun må være født rundt 1755 - 60 da Anne Pedersdatter Biørnneset og Einer Eriksen Jonsætre , Hof i Hedmark får sine første barn i lejermaal i 1784 , det er tvillingene Pernille og Ragnhild som døpes 11 januar 1784 i Hof , Hedemark .

 

Tvillingen Ragnhild dør kort tid etter dåp og kort tid etter gifter Pernilles far Einer Eriksen seg med Anne Guttormsdatter Jonsætre .

 

Takker på forhånd for de som kan hjelpe .

 

med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter fødsel , foreldre og dødsfall til Anne Pedersdatter Biørnneset , Hof i Hedmark .

 

Jeg tror hun må være født rundt 1735 - 45 da Anne Pedersdatter Biørnneset og Einer Eriksen Jonsætre , Hof i Hedmark får sine første barn i lejermaal i 1784 , det er tvillingene Pernille og Ragnhild som døpes 11 januar 1784 i Hof , Hedemark .

 

Tvillingen Ragnhild dør kort tid etter dåp og det tror jeg moren Anne Pedersdatter må ha gjort også , fordi kort tid etter gifter Pernilles far Einer Eriksen seg med Anne Guttormsdatter Jonsætre .

 

Takker på forhånd for de som kan hjelpe .

 

med vennlig hilsen Bjørn

 

løfter denne , mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun ikke litt i eldste laget, 39-49 år?

Hei Berit , jo det har du vel kanskje rett i . Det var vel heller litt dårlig gjetning fra min side .

 

Hvis vi sier ca. 1755 - 60 så rimer vel det bedre , men da var det ganske stor aldersforskjell på henne og Einer Eriksen , men det var vel ikke så uvanlig på denne tiden . Einer var født i 1744 .

 

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit , jo det har du vel kanskje rett i . Det var vel heller litt dårlig gjetning fra min side .

 

Hvis vi sier ca. 1755 - 60 så rimer vel det bedre , men da var det ganske stor aldersforskjell på henne og Einer Eriksen , men det var vel ikke så uvanlig på denne tiden . Einer var født i 1744 .

 

mvh. bjørn

 

løfter denne jeg :-)) mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingen Ragnhild dør kort tid etter dåp og det tror jeg moren Anne Pedersdatter må ha gjort også , fordi kort tid etter gifter Pernilles far Einer Eriksen seg med Anne Guttormsdatter Jonsætre .

med vennlig hilsen Bjørn

 

Ser ikke logikken i at Anne skulle være død fordi Einar gifter seg.

Men jeg finner ingen brukbare spor etter denne Anne, annet enn at hun også får døpt flere barn født utenfor ekteskap, dpt. 05.06.1786 og 17.05.1789. Fadderne på barna kan kanskje være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke logikken i at Anne skulle være død fordi Einar gifter seg.

Men jeg finner ingen brukbare spor etter denne Anne, annet enn at hun også får døpt flere barn født utenfor ekteskap, dpt. 05.06.1786 og 17.05.1789. Fadderne på barna kan kanskje være til hjelp?

 

Hei Arild og tusen takk for svar og det du har funnet . Jeg har leita og leita .... så det var et flott gjennombrudd det du har funnet . Jeg antok at Anne døde etter tvillingfødselen siden Einer ikke ble gift med Anne . Men jeg kunne heller ikke finne dødsfallet hennes i etterkant av tvillingfødselen

 

Nå skulle jeg så gjerne ha funnet fødselen til Anne Pedersdatter for å vite hvem hennes foreldre var , og prøve å få et inntrykk av hennes bakgrunn .

 

Nok en gang Arild tusen takk , mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut fødslene til Anne Pedesdatter som Arild Kompelien fant og tydet :

 

Faddere til Anne Pedersdatter sitt første lejermaal med Einer Eriksen i 1784 , hvor tvillingene Ragnhild og Pernille blir født :

 

1784 :

 

F: Syver Anders: og Engebret Eriks: Trangsrud, Jacob Torbiørns: Biørnæset, Erik Ols: og Marj Eriksd: Knappum, Sirj Gundersd: Busk, Cathrine Pedersd: Kieldmyren, Helene Pedersd: Siøllie.

 

5 juni 1786 :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1786, side 706-707.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-357

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603280068.jpg

 

Baptiz P. U-ægte - Peter Hvitber Teil mæster fra Sverrig og Anne Pedersd: Biørnesets Uægte b. N. Marj, Faderens 1te og Moderens 2det Lejermaal.

F: Jonas Anders: Biørneset, Ole Ols: Skaarderud, Marte Olsd: og Lispet Hansd: Kejserud.

 

17 mai 1789 :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1789, side 742-743.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-376

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603280087.jpg

 

Baptiz dr. U-ægte - Peter Hvidtbærg Teilmæster fra Sverrig og Anne Pedersd: Bakens Uægte B. N. Iver. Faderens 2det og moderens 3de Lejerm:

F. Jacob Torbiørns. Biørneset, Arne Gutorms: Trangsrudmoen, Karj Olsd: Kieldmyren, Giertrud Andersd: Trangsrud.

 

Spørsmål .

 

- Hva var en Teil mæster ?

 

- Lå plassene Biørneset og Bakens ? ( Bakken ? ) i Hof eller Åsnes ?

 

- Er det noen som vet noe om disse plassene ? antar det må være husmannsplasser ?

 

Jeg fant et dødsfall på ei Anne Pedersdatter i 1820 , hun står som nummer 12 . Oppgitt alder er 62 år noe som indikerer at hun skulle vært født i 1758 . Jeg har sjekket hele 1757 - 1758 - 1759 uten å ha funnet en fødsel som matcher på henne i kirkeboken for Hof .

 

Jeg lurer på om Anne Pedersdatter ikke er født i Norge , at hun kanskje kom fra Sverige hun også . Ettersom at hun slo seg sammen med Teil mæster Peter Hvidtbærg fra Sverige . Denne damen har skaffet meg skikkelig hodebry ...

 

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hennes oppholdsted ved hennes død .

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Døde og begravede 1820, side 212-213.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-108

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603280443.jpg

 

 

På forhånd takk for svar og god hjelp .

 

Vennlig hilsen BJørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teilmæster er jeg ikke sikker på, men minner om tegl som kan bli uttalt /teijel/, og derfor en som leder et teglverk.

 

Bjørneset ligger i Åsnes. Bakken er det verre å si noe sikkert om. Det var flere mindre plasser kalt Bakken i Åsnes. Fadderne tyder ihvertfall på at det må være i Åsnes. I dag vil man kanskje tenke på Bakken på Åsnes Finnskog (Østbakken og Vestbakken).

 

Anne Pedersdatter dør på Holsmoen i Våler. Men dette tror jeg er den Anne Pedersdatter som er på garden Våler i Ft. 1801.

 

Men den Anne Pedersdatter du søker, er med stor sannsynlighet hun som blir gift her - Vielse Anne

 

Anne et barn ue. 3. mars 1793. Tvillinger med ektemannen 11.03.1798 (Ole død 17.08.1799) , barn 03.08.1800.

 

Ser for meg ut som familien ikke er i Hof prestegjeld under Ft. 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så godt kjent i Åsnes, men ser på et gammelt kart at det var en gard Bakken som var nabogard til Bjørneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teilmæster er jeg ikke sikker på, men minner om tegl som kan bli uttalt /teijel/, og derfor en som leder et teglverk.

 

Bjørneset ligger i Åsnes. Bakken er det verre å si noe sikkert om. Det var flere mindre plasser kalt Bakken i Åsnes. Fadderne tyder ihvertfall på at det må være i Åsnes. I dag vil man kanskje tenke på Bakken på Åsnes Finnskog (Østbakken og Vestbakken).

 

Anne Pedersdatter dør på Holsmoen i Våler. Men dette tror jeg er den Anne Pedersdatter som er på garden Våler i Ft. 1801.

 

Men den Anne Pedersdatter du søker, er med stor sannsynlighet hun som blir gift her - Vielse Anne

 

Anne et barn ue. 3. mars 1793. Tvillinger med ektemannen 11.03.1798 (Ole død 17.08.1799) , barn 03.08.1800.

 

Ser for meg ut som familien ikke er i Hof prestegjeld under Ft. 1801.

 

Hei Arild og tusen takk for det du har funnet og uvurdelig hjelp fra deg . Jeg har kjempeproblem med disse kirkebøkene og den vielsen du har funnet er det den som står nederst på venstre side under copulat Hof 19 oktober 1797 og heter brudgommen Hans Olsen ? ( vart det slutt med svensken mon tro ? )

Og er gardsnavnet bak Anne : Bakken ?

 

Har leita i FT for 1801 etter både Anne og hennes første datter Pernille Einersdatter og Annes mann Hans Olsen , men de er som sunket i jorden . Begynner å få en liten følelse av at de har dratt over grensen , synes det lukter litt Finsk / Svensk her , men Pernille dukker opp igjen i Vaaler i Hof i 1807 hvor hun får sitt første barn i lejermaal .

 

 

Med vennlig hilsen bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut de siste fødslene til Anne Pedersdatter som Arild Kompelien har funnet og tydet :

 

3 mars 1793 under Åsnes UÆGTEFØDT ANNE midt på venstre side :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1793, side 46-47.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-25

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603280118.jpg

 

Gevorben Soldat Ole Knuds: Knappum og Anne Pedersd. Biørnæsets U-ægte b. N. Anne, Faderens 1te og Moderens 4de Lejerm.

F. Jørgen Peders. Knapnæset, Berger Halvors. Skaarderud, Ragnil Tostensd. Hammeren, Anne Gutormsd. Biørnebye.

 

Ekteskap 19 oktober 1797 i Hof nederst på venstre side under Copulat ( Her tror jeg at det står Hans Olsen og Anne Pedersdatter , er litt usikker på gardsnavnene på brudeparet )

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1797, side 118-119.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-61

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603280154.jpg

 

Copulat Hans Olsen Biørnæsset og Anne Pedersdr. Wælten

 

Her har det dukket opp et nytt gards navn på Anne : Wælten , antar det også må være i Åsnes .

 

 

11 mars 1798 under Åsnes EKTEFØDTE tvillinger OLE og KARI midt på venstre side :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1798, side 130-131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-67

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70603280160.jpg

 

Hans Olsen og Anne Pedersdr Biørnæssets Tvillingbørn. 1te N. Ole. F. Ole Olsen og Peder Olsen Trangsrud, Gunnil Olsdr. Liebergsfossen, Ragnil Knudsdr. Sararuud.

2det N. Kari. F. Knud Arnesen Mellebye, Berger Olsen Udnæsset, Gunil Olsdr. Lieberget, Kari Arnesdr. Kielmyren.

 

 

Det siste barnet til Anne Pedersdatter og hennes mann Hans Olsen som er funnet er fødselen til Ole , 3 august 1800 .

 

Det er ikke spor etter dem så langt i FT for 1801 , så Anne Pedersdatter er fortsatt et stort mysterium . All hjelp mottas med stor takk .

 

Stor takk til Arild for god hjelp og bistand .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka litt i C.A. Gottlunds dagbok fra 1821, han omtaler Velta, men kaller det både Dulptorpet og Tulpa og at det ligger i Utnäs(Åsne?). I kartet over Finnskogen ligger Tulpa i Hoff sogn, så dine antagelser om at de kan være på svensk side i 1801 er nok sansynlig. Finner Dulptorpet i FT 1801, men ingen av "dine"

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka litt i C.A. Gottlunds dagbok fra 1821, han omtaler Velta, men kaller det både Dulptorpet og Tulpa og at det ligger i Utnäs(Åsne?). I kartet over Finnskogen ligger Tulpa i Hoff sogn, så dine antagelser om at de kan være på svensk side i 1801 er nok sansynlig. Finner Dulptorpet i FT 1801, men ingen av "dine"

Mvh.Mette

 

 

Hei Mette og tusen takk for svar og innspill .

 

Beliggenheten til Bjørneset er ved Fliselva i Åsnes . Kort vei til Sverige herfra .

 

Når det gjelder garden Bjørneset i Åsnes som er det første gardsnavnet som Anne bruker, så ser jeg at den første brukerne her som en vet noe om , var Jacob Torbjørnsen Bjørneset . Denne Jacob var også fadder til to av Annes barn . Den første fødselen og til det ene barnet i den andre tvilling fødselen .

 

Gardsnavnet Bakken som hun senere bruker , må vel da stamme fra den Bakken garden som er nabo garden til Bjørneset , Bakken ble ryddet i Floberg skogen i Åsnes .

 

Angående gardsnavnet Wælten som Anne bruker både ved vielsen med Hans OLsen og i barnedåpen til sønnen Ole : ( midt på høyre side )

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Kronologisk liste 1800, side 188-189.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-96

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603280189.jpg

 

Hvis jeg forstår deg riktig Mette så er egentelig Wælten den samme garden som Dulpetorpet / Velta / Tulpa ? ( ref. Gotlunds omtaler )

 

Jeg ser også at den første brukeren på den søndre plassen ( Og den eldste ) under Dulpetorpet var en Pekka Liimalainen ref. Gotlund . Det var vel han som senere ble benevnt som Peder Andersen ca. 1698 - 1753 . Han var gift med ei Lisbeth Carlsdatter ( OLsdatter )

 

I kilder finner man dette Finske slekts navnet skrevet senere som Limland . Et nokså sjeldent navn på norske Finnskoger . Senere brukere av Dulpetorpet ( søndre plassen ) var alle stort sett av finsk ætt eller inngiftet i denne .

 

Det er vel kanskje ikke sannsynlig at Anne skulle tilhøre denne ætt , men hvis nå garden Wælten er den samme som Dulpetorpet ( ref. Gotlunds omtale )

Og hvis Anne Pedersdatter var norsk født og ikke hadde finne / svensk blod i seg , hvorfor skulle hun som norsk født da bosette seg under Dulpetorpet ( Tulpa / Wælten ) hvor det var folk på den tiden kun av Finne ætt .

 

Men så hadde man jo Dulpetorpet nordre plassen også ,som ble ryddet noe senere . Men regner med at det ikke var her Anne Pederdatter slo seg ned HVIS det er som Gotlund benevner at : Wælten / Velta / Dulpetorpet ( søndre plassen )er en og samme gard . Og Axel Gotlund var vel kun og registrerte de plassene med finsk bosetting .

 

Jeg tenker bare høyt her nå , og er takknemlig for nye innspill og synspunkter .

 

Og er det noen som har tilgang på eventuelle Svenske kilder for evt. å kunne sjekke i kirkebøker eller folketelling 1801 hvis det da fantes slik i Sverige .

 

med vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn.

Det som står i Gottlunds dagbok om disse stedene er:

1.Velta (Välta) (i Utnäs), by i Dulpetorps kap. eller Finnskogs sn, Norge, N om Dulpetorp, s. 354, 361.

2.Dulpetorp, (Dolpetorp, Tulpa), kap.-by S om Finnskog, Norge; upptogs som nybygge av Pekka Liimalainen, s. 357-359.

3.Utnäs, trol. by i Dulpetorp kap. eller Finnskogs sn, Norge, antagl. N om Dulpetorp vid Velta, s. 354.

På s.354 er det omtalt en bonde Siver Olson fra Velta i Utnäs, han kasta ut en Jöns Jönson fra Sødra Gransjøen i 1814. På s.357 er det omtale av Pekka Liimalainen var den første i Tulpa (Dolptorpet).

På s. 358-359, er det underskrifter på et opprop ang. kirke.

Fra Hoff:Erik Eriksen Lehmoinen,Tulpa.

Fra Åsnes: Sigvard Olsen,Tulpa og Hindrik Mortensen Suhoinen,Tulpa.

Og fra Grue har svogeren til min ane,Olov Håkansen Vaissinen,Paalala,skrevet under.

 

På bibsys fant jeg dette ang.Finske slekt og steds navn på Finnskogen.

Datidens sogn Geografisk område Sted 1 Sted 2 Sted 3 Side

Hof Åsnes Finnskog Bakken Pakkala Og Dulptorpet:

Datidens sogn Geografisk område Sted 1 Sted 2 Sted 3 Side

Hof Hof Finnskog Dulpetorpet Tulpa.

 

Jeg har ADOnline og leita litt i k.boka for døpte,fra 1750-60. i Norra Ny, og fant ei Anne.Er vanskelig å tyde, men kanskje du er bedre på det.(Norra Ny är moderförsamling i Norra Ny och Nyskoga pastorat.Vid delningen av det gamla Älvdals pastorat 1820 bildades två nya pastorat, Ekshärads och Älvdals.

Det senare omfattade Ny, Dalby, Norra Finnskoga och Södra Finnskoga. Detta pastorat delades 1873 i tre, varvid Ny kom att utgöra ett pastorat tillsammans med den samtidigt bildade kapellförsamlingen Nyskoga.

Fr.o.m 1886 benämnes Ny församling Norra Ny.Stift:Karlstad,Härad:Älvdal.

post-443-0-63146700-1307054071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre. Velta, også kalt Valbyvelta, og Dulpetorpet er to forskjellige steder som ligger på dagens Åsnes Finnskog. Men da Åsnes og Hof var to separate kommuner/annekser, lå Velta på Åsnes Finnskog og Dulpetorpet på Hof Finnskog. Det vil i praksis si at Dulpetorpet ligger sør for Velta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre. Velta, også kalt Valbyvelta, og Dulpetorpet er to forskjellige steder som ligger på dagens Åsnes Finnskog. Men da Åsnes og Hof var to separate kommuner/annekser, lå Velta på Åsnes Finnskog og Dulpetorpet på Hof Finnskog. Det vil i praksis si at Dulpetorpet ligger sør for Velta.

 

Hei igjen Arild og tusen takk for svar . Da er det bragt på det rene at Velta / Valbyvelta og Dulpetorpet ikke var en og samme gard og den oppklarende beliggenhet av Velta kontra Dulpetorpet .

 

Og det skulle vært interesant å vite hva slags bosetting det var på Velta på Anne's tid , om det var Finsk / Svensk ættet eller Norsk .

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn.

Det som står i Gottlunds dagbok om disse stedene er:

1.Velta (Välta) (i Utnäs), by i Dulpetorps kap. eller Finnskogs sn, Norge, N om Dulpetorp, s. 354, 361.

2.Dulpetorp, (Dolpetorp, Tulpa), kap.-by S om Finnskog, Norge; upptogs som nybygge av Pekka Liimalainen, s. 357-359.

3.Utnäs, trol. by i Dulpetorp kap. eller Finnskogs sn, Norge, antagl. N om Dulpetorp vid Velta, s. 354.

På s.354 er det omtalt en bonde Siver Olson fra Velta i Utnäs, han kasta ut en Jöns Jönson fra Sødra Gransjøen i 1814. På s.357 er det omtale av Pekka Liimalainen var den første i Tulpa (Dolptorpet).

På s. 358-359, er det underskrifter på et opprop ang. kirke.

Fra Hoff:Erik Eriksen Lehmoinen,Tulpa.

Fra Åsnes: Sigvard Olsen,Tulpa og Hindrik Mortensen Suhoinen,Tulpa.

Og fra Grue har svogeren til min ane,Olov Håkansen Vaissinen,Paalala,skrevet under.

 

På bibsys fant jeg dette ang.Finske slekt og steds navn på Finnskogen.

Datidens sogn Geografisk område Sted 1 Sted 2 Sted 3 Side

Hof Åsnes Finnskog Bakken Pakkala Og Dulptorpet:

Datidens sogn Geografisk område Sted 1 Sted 2 Sted 3 Side

Hof Hof Finnskog Dulpetorpet Tulpa.

 

Jeg har ADOnline og leita litt i k.boka for døpte,fra 1750-60. i Norra Ny, og fant ei Anne.Er vanskelig å tyde, men kanskje du er bedre på det.(Norra Ny är moderförsamling i Norra Ny och Nyskoga pastorat.Vid delningen av det gamla Älvdals pastorat 1820 bildades två nya pastorat, Ekshärads och Älvdals.

Det senare omfattade Ny, Dalby, Norra Finnskoga och Södra Finnskoga. Detta pastorat delades 1873 i tre, varvid Ny kom att utgöra ett pastorat tillsammans med den samtidigt bildade kapellförsamlingen Nyskoga.

Fr.o.m 1886 benämnes Ny församling Norra Ny.Stift:Karlstad,Härad:Älvdal.

 

Hei Mette , tusen takk for svar , informasjon og leting i den svenske kireboken . Jeg prøvde meg litt på tyding av utdrag fra kirkeboken du la ut i ditt innlegg nr. 16 , men måtte gi opp . Så her trenger jeg litt tydehjelp ja .

 

Med vennlig hilsen bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette , tusen takk for svar , informasjon og leting i den svenske kireboken . Jeg prøvde meg litt på tyding av utdrag fra kirkeboken du la ut i ditt innlegg nr. 16 , men måtte gi opp . Så her trenger jeg litt tydehjelp ja .

 

Med vennlig hilsen bjørn .

Hei Bjørn.her er dåpen i 1760

Mvh.Mette

post-443-0-26366200-1307126407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette og tusen takk for hjelp . Da får vi håpe noen kan hjelpe og tyde disse dåpene i innlegg 16 og 20 .

 

Og venter med spenning på om du kan finne noe om familien ( ene ) i " husforhøret "

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. garden Valbyvelta i Åsnes . ( ref. Åsnes boka bind 1 )

 

Finnen Per ( Peder ) Olsen som er identisk med Pekka Olainen kom til stedet som ble hetende Valbyvelta omkring 1720. Muligens noe senere for han levde i 1798 .

 

Neste bruker var Ole Pedersen død 1805 ( angivelig sønn av Pekka Olainen ) og gift med Marte Paulsdatter .

 

Så følger Ole's sønn Syver Olsen som bruker og deretter hans sønn Ole Syversen .

 

Anne Pedersdatter og mannen Hans Olsen sammen med sønnen Ole født 1800 , nevnes under " andre navn " fra Velta før 1840 . Men som før nevnt så er de "forsvunnet" fra Hof før FT i 1801 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan hjelpe meg å finne plassen : Valbyvelta i Åsnes Finnskog i Hedmark ( Velta / Wælten ) i FT 1801

 

Hvis noen finner den så tar jeg gjerne imot en link til den :-))

 

Med vennlig hilsen bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.