Gå til innhold
Arkivverket

Fyrstebryllup i Oslo 1931


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Legger inn en borgerlig vielse Oslo Domkirke 1931 hvor en tysk fyrste vies til skotske Black Adder (hvor har jeg det ifra?)

Visste ikke at vi hadde hatt fyrstebryllup her i landet men paret bosatte seg i Tyskland så man kan jo undres på hvorfor de ble borgerlig viet i Oslo... uansett tenkte bare at det var litt morsomt. Paret er de siste på siden.

 

 

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 40 (1921-1932), Borgerlig viede 1931, side 246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=33575&idx_id=33575&uid=ny&idx_side=-251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Albrecht von Urach

In July 1931 he married Rosemary Blackadder (1901-75), a Scottish journalist and artist, daughter of John Blackadder and wife Anna Wilson, and this morganatic marriage made him ineligible to be Duke (Herzog) of Urach. They had a daughter Marie-Gabrielle, (1932-89; "Mariga") who married Desmond Guinness. Rosemary returned alone to Europe in 1938. In 1943 he remarried to Ute Waldschmidt (1922-84), daughter of Arnold Waldschmidt and wife Olga Schwartz, and they had two children, Peter (1944-77), and Manuela (1945- ) who later married Sergei von Cube. They divorced in 1960. Manuela's daughter Katerina married Jochen Werz, a director at Lenzing http://en.wikipedia.org/wiki/Albrecht_von_Urach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her strømmer det på med informasjon om paret, veldig artig, og Black Adder kjenner jeg jo igjen og da vet jeg hvor jeg har det ifra også. Det var tydeligvis ikke "hvemsomhelst dette paret" tusen takk for masser av info her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har bytta rundt etternavnet hennes.

Bruden het Blackadder og TV-serien het Black Adder.

 

The Black Adder was the first series of Blackadder and was written by Richard Curtis and Rowan Atkinson, and produced by John Lloyd. The series was originally aired on BBC1 from 15 June 1983 to 20 July 1983, and was a joint production with the Australian Seven Network.

 

Hvis man er i det hjørnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudgommen har vel tatt i litt ekstra når han har kalt seg "fyrste". For oss er jo denne tittelen ensbetydende med konge.

Hans far står riktignok nevnt som hertug. Da var vel brudgommen også adelig i Tyskland, men i Norge hadde vi ingen adel på 1900-tallet.

 

Jeg antar at kong Haakon VII ikke var invitert i dette bryllupet, han visste antakelig heller ikke noe om det, så noe fyrstebryllup kan vi vel neppe kalle det.

 

Men vi har hatt et fyrstebryllup i Oslo en gang, i 1589, da prinsesse Anne av Danmark (og Norge), som var en søster av kong Christian IV, giftet seg med kong Jakob VI (James) av Skottland (han ble senere også kong Jakob I av England). Og så har vi hatt kronprinsbrylluper i Oslo i 1929, i 1968 og i 2001, men selv disse har vel aldri blitt benevnt som fyrstebrylluper. (Det er senere foretatt noen rettelser av tall i dette avsnittet.)

 

Men det var et morsomt funn du hadde, Karin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudgommen har vel tatt i litt ekstra når han har kalt seg "fyrste". For oss er jo denne tittelen ensbetydende med konge. Hans far står riktignok nevnt som hertug. Da var vel brudgommen også adelig i Tyskland, men i Norge hadde vi ingen adel på 1900-tallet. Jeg antar at kong Haakon VII ikke var invitert i dette bryllupet, han visste antakelig heller ikke noe om det, så noe fyrstebryllup kan vi vel neppe kalle det.

 

Men vi har hatt et fyrstebryllup i Oslo en gang, jeg tror det var i 1596, da prinsesse Anne av Danmark (og Norge), som var en søster av kong Christian IV, giftet seg med kong Jakob I (James) av Skottland. Og så har vi hatt kronprinsbrylluper i Oslo i 1929, i 1968 og i 2001, men selv disse har vel aldri blitt benevnt som fyrstebrylluper.

 

Men det var et morsomt funn du hadde, Karin!

Overhodet for Urach-grenen var titulert hertug - denne morganatiske grenen stammet fra kongehuset Württemberg - og en skulle en tro at øvrige medlemmer av Urach-familien var prinser og prinsesser, men en skal ikke umiddelbart gjøre denne slutningen før man leser det opprinnelige adelspatentet. Noe kan ha skjedd under oversettelsen når vielsen skulle registreres - prins/Prince/Fürst/Fyrste...

 

Hvis du går tilbake til avisomtalene av det norske kronprinsbryllupet i 1929, vil du se at også dette bryllupet ble omtalt som "fyrstebryllup" - "fyrstelig" ble brukt som fellesnevner for kongelige, fyrstelige, hertuglige osv.

 

Hva kong Haakon visste eller ikke visste, er ikke godt å si, men kanskje han leste personalia-opplysningene, eller andre gjorde det for ham:

 

Aftenposten 4. juni 1931 nr. 271 morgen, s. 9, spalten "Personalia":

 

Ekteskap

- Inngått mandag i Oslo: Miss Rosemary Blackadder, datter av avdøde Mr. John Blackadder og Mrs. Blackadder, Chirnside, Berwickshire, Skottland, og prins Albrecht Urach, Graf vom Württemberg, sønn av avdøde hertug av Urach og avdøde erkehertuginne Amélie av Bayern.

 

Prins Albrecht var omtalt flere ganger i Aftenposten samme året, han var en velkjent portrettmaler.

 

Uansett, takk til Karin Moen for at hun postla lenken, dette var et artig funn!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår av innlegg 9 over her at det neppe var noen tilfeldighet at bryllupet fant sted i Oslo, bruden Rosemary hadde jo norsk mormor. Mormoren Fredrikke Thesen (1830-1877) må vel være hun som døpes i Moskenes kirke i Flakstad prestegjeld 6.juni 1830, datter av gjestgiver Elias Thesen og kona Elsebe. Fredrikke var født 29.mars 1830 og ble døpt Divert Fredrikke. Foreldrene giftet seg i Gildeskål 1.juni 1822, og bruden var Elsebe Jentoft Gildeskaal, 22 år. 1801-tellingen for Flakstad gir navnet på begge Elias sine foreldre, samt hans farmor.

 

Jeg er ikke så kjent med slekter i Nordland, men dette er vel kjente slekter for de som kjenner slekter fra området, vil jeg tro?

 

Ole Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet for dem som vet mye om dette, ikke minst min navnebror i innlegg 11. De setningene i innlegg 10 som nå er kursivert, trekker jeg derfor tilbake. I avsnittet om kong Haakon gjelder det spesielt ledd to og tre (for invitert var han antakelig ikke). Morsomt tema uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår av innlegg 9 over her at det neppe var noen tilfeldighet at bryllupet fant sted i Oslo, bruden Rosemary hadde jo norsk mormor. Mormoren Fredrikke Thesen (1830-1877) må vel være hun som døpes i Moskenes kirke i Flakstad prestegjeld 6.juni 1830, datter av gjestgiver Elias Thesen og kona Elsebe. Fredrikke var født 29.mars 1830 og ble døpt Divert Fredrikke. Foreldrene giftet seg i Gildeskål 1.juni 1822, og bruden var Elsebe Jentoft Gildeskaal, 22 år. 1801-tellingen for Flakstad gir navnet på begge Elias sine foreldre, samt hans farmor.

 

Jeg er ikke så kjent med slekter i Nordland, men dette er vel kjente slekter for de som kjenner slekter fra området, vil jeg tro?

 

Ole Yttri

 

Heisann, dette ble plutselig interessant. Min farsslekt har røtter i Gildeskål. Dog blant fiskere og strandsittere, ikke Jentoft'er og prester - men allikevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye informasjon her, og mye å lære om de "fyrstelige" blir helt imponert, og så artig at det kunne trekkes til norske aner også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.