Gå til innhold
Arkivverket

Farfars farfars far


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Her er mitt lille bidrag:

 

1 Mine sønner

2 Meg

3 Min far

4 Min far-far

5 Kittil Høljeson Darrud 1862 – 1953

6 Hølje Kittilson Lindelia 1828 – 1893

7 Kittil Knutson Gåthaug 1780 – 1858

8 Knut Kittilson Busnes 1740 – 1800

9 Kittil Knutson Skjødsåsen 1707 – 1787

10 Knut Kittilson Sanden ca 1675 – 1763

11 Kittil Andreson d ca 1690

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de tre administratorene for Norgesprosjektet, og vil oppfordre alle nysgjerrige som kan ta seg råd til det, om å teste. The Norway Project/Norgesprosjektet er en gruppe innenfor Family Tree DNA, der alle med norsk opphav kan melde seg inn.

 

Bare menn har Y-kromosom, så kvinner som vil vite mer om sin farslinje må få sin far, bror, farbror eller farbrors sønn (osv) til å teste dette.

 

Y-tester har lavere pris om man bestiller dem via et prosjekt, f eks Norgesprosjektet:

http://www.familytre...px?Group=Norway (bestillingsside med priser og oversikt over hvilke tester som tilbys)

 

Om dere vil lese mer om hvordan dette fungerer og hva som er de vanligste Y-haplogruppene i Norge, fins det masse stoff på DIS Norges DNA-sider:

http://www.disnorge.no/cms/y-dna

 

Om dere har konkrete spørsmål kan jeg nås på epostadresse norwaygenes at yahoo dot com - men det står mye på prosjektsidene og DIS-sidene over som man kan lese først.

 

I likhet med Lisbeth og flere andre deltagere i denne tråden er min egen direkte farslinje testet til å være R1a og jeg håper å komme med mer stoff om testing og hva dette kan brukes til med vår families linje som eksempel.

 

Ellers er det slik at jo flere som tester seg i Norge, desto mer får vi alle vite. Så langt er det få nordmenn som har testet, og med mer omfattende testing oppdager vi kanskje mye nytt.

 

Jeg vil oppfordre alle til å studere resultatlisten for Y-DNA, Norgesprosjektet, og se om de finner noen kjente navn. Her føres nemlig nettopp disse eldste kjente farslinje-navnene, så langt som testeren kjenner.

 

PS: et lite hint - FTDNA har pleid å kjøre sommerkampanjer på nettopp Y-DNA-testing i juni, både oppgraderinger på eksisterende tester og nye tester. Jeg legger ut informasjon om dette på Facebook-siden her, på Slektsforum under Kjøp & Salg, og informasjon sendes på epost til medlemmer av Norgesprosjektet og dem som ønsker det.

 

 

 

Ok, da skal jeg få min bror til å teste seg, men hva med morslinjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg få min bror til å teste seg, men hva med morslinjen?

 

Direkte morslinje, som denne tråden omhandler, kan både menn og kvinner teste.

 

Mitokondrielt DNA som arves i ren morslinje (bare fra mor) kan dere lese om her: http://www.disnorge.no/cms/mtdna

 

Det lønner seg ofte å ta en kombinert Y-DNA og mtDNA-test, så det er ofte lurt for en kvinne å teste sin bror for å få begge i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farslinje:

1) Meg f Arendal 1960

2) Min far f Arendal 1928

3) Henry J. Erichsen f Arendal 1895

4) Lars Daniel Eriksson f Malmø 1860 - d Ceylon 1900

5) Erik Eriksson f Färlöv 1823 - d Malmø 1874

6) Lars Ericsson (Soffiedahl) (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mi farslinje, så langt attende som ein veit:

 

1. Eg, f. 1964 - Os i Hordaland

 

2. Far, f. 1934 - Os i Hordaland

 

3. Farfar, Ole Gustav Larsson Hatvik, f. 1905 - Os

 

4. Oldefar, Lars Larsson Hatvik, f. 1869 - Os

 

5. Oldefars far, Lars Larsson Heggland, f. 1835 - Os

 

6. Oldefars farfar, Lars Larsson Tøsdal d.y., f. 1813 - Os, seinare busett Åstveit i Åsane, Bergen

 

7. Oldefars oldefar, Lars Larsson Tøsdal d.e., f. 1769 - Os

 

8. Oldefars oldefars far, Lars Larsson Kuven, f. 1739 - Os

 

9. Oldefars oldefars farfar, Lars Halvardson Halhjem, f. 1714 - Os

 

10. Oldefars oldefars oldefar, Halvard Larsson Rein, f. 1690 - Strandvik i Fusa, Hordaland

 

11. Oldefars oldefars oldefars far, Lars Larsson Store Vik, f. ca. 1656 - Strandvik i Fusa

 

12. Oldefars oldefars oldefars farfar, Lauritz Pederson Ljotåen, f. ca. 1605 - Strandvik i Fusa

 

13. Oldefars oldefars oldefars oldefar, Peder ??, f. om lag 1575 - Fusa ??

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Som ein ser så veit eg eigentleg ingenting om denne første karen, Peder. Eg veit berre at han heitte nettopp dét, og heller ikkje kvar han kom frå. Andre (blanda) greiner av slekta mi lar seg følgja lenger attende i tida. Elles vil nok vakne lesarar av denne tråden merkja seg at førenamnet 'Lars' tydelegvis var umåteleg populært i farsslekta mi. Eg kan leggja til at farfar sin storebror òg heitte Lars, Lars Larsson Hatvik, f. 1900. Den eldste sonen hans, far sitt søskenborn, var Lars Larsson Hatvik d.y., f. 1927 ("Larsemann"), som utvandra til California som vaksen.

 

Med tanke på mobiliteten så ser ein at farsslekta mi ikkje farta mykje rundt - etter ei vellukka kryssing av Bjørnefjorden som skil Os frå Fusa (om lag år 1735), var dei påfallande heimekjære heilt fram til den aller yngste Lars'n la i veg over 'dammen' til Amerika.

 

Og elles kan eg nemna at eg har testa Y-DNAet mitt, og eg tilhøyrer haplogruppe R1b (R-P312); eller R1b1a2a1a1b, for å vera heilt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fars forfedre finner jeg i Fitjar/Austevoll-distriktet. Ser forresten at min 5xtipp-oldefar er identisk med Sven O. Tidsevoll sin 5xtipp-oldefar. Interessant. Kanskje vi har opplysninger å utveksle?

 

1. meg

2. far

3. farfar

4. Ola Olsson Husavik (1839-1924)

5. Ole Andersen Brekke (1804-1866)

6. Anders Olsson Brekke (1768-1824)

7. Ole Andersen Brekke (1740-1802) (født på Nord-Fodno)

8. Anders Olsson Helland (1695-1769)

9. Ola Olsson Helland (1664-1720)

10. Ola Andersen Helland (1635-1709)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men 2 brødre har sønner. Det blir mitt utgangspunkt.

 

1 mine nevøer, Eigersund

2 mine brødre, Eigersund

3 min far 1928, bilmekaniker, f. i Egersund by, Eigersund

4 min bestefar Omund Endresen 1898-1965, slakter, f. på Åsen i Bjerkreim som er nabogård og -kommune til daværende Helleland kommune som nå er en del av Eigersund kommune

5 Endre Pedersen Gaashus 1864-1944, skomaker f. på Gåshus i Helleland, bosatt i Egersund i Eigersund

6 Peder Endresen Gaashus 1826-1923, f. på Tveida, bonde/husmann på naboplassen Gåshus under prestegården i Helleland, nå del av Eigersund kommune

7 Endre Olsen Tveida 1781-1840, bonde, Helleland, nå del av Eigersund kommune. (De følgende har samme yrkes- og kommunetilhørighet)

8 Ole Endresen Tveida 1752-1819, bonde osv

9 Endre Olsen Tveida 1718-1789, bonde osv

10 Ole Johannessen Tveida 1681-17XX, bonde osv

11 Johannes Rasmussen Tveida 1648-1711, f. på Møgedal i Helleland, bonde osv

12 Rasmus Johannessen Møgedal 1607-nevnt 1665

13 Johannes Kolbeinson Møgedal 15XX-1639, nevnt 1606

14 Kolbein Rasmussen Møgedal 15XX-1623, nevnt 1567

15 Rasmus (sannsynligvis Olsen) Møgedal, 15XX-1618, nevnt 1567

16 Ole på Møgedal nevnt 1521 og 1563

 

Rasmus Møgedal er ingen sted funnet nevnt som en Olsen. Det fins dermed ikke helt sikre bevis på at nr 16, Ole på Møgedal, er faren til Rasmus og farfar til Kolbein, men flere forhold, som at broren til Rasmus kaller sin sønn for Ole, tyder på at vår agnatiske linje kan føres så mange ledd bakover. Gårdene som er nevnt, ligger ikke lengre fra hverandre enn at man godt kunne besøke alle både vårt fødested i "byen" samt gårdene Åsen, Gåshus, Tveida og Møgedal på en overkommelig dagstur.

 

Min hobby har vært å samle inn slektsfoto. Min agnatiske linje krones i så henseende med husmannen "Per i Gåshus", som han ble kalt. Hans far døde i 1840, så der er det ikke noe mere å hente.

 

 

Bilde av Peder Endresen Gaashus og huset i Gåshus ca 1921, da tippoldefar var 95 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg funnet:

 

Lars Erichson f. 14.10.1788 i Lenäs/ Närike (betyr vel Lännäs i Örebro län, Närke landskap) Dåpslister mangler her. Død 10.03.1852, Färlöv

 

hustru Ingri Mårtensdatter f. 01.11.1791, Brösarp, med foreldre Mårten Olsen og Elna , død 20.10.1855, Färlöv ( Tvillingene Isach og Ingar (pike) ble født 01.11.1791 i Brösarp, foreldre Mårten Olsen og Elna, se pag 30 i fødselsboken herfra.

 

og

sønnen Eric f. 26.12.1823, senere trädgårdsmästare

 

se digital side 252 i husforhør 1816-1831 i Färlöv, Kristianstads län. Det står også et annet ord ved stedsnavnet Soffiedahl, ved sønnen Ole sin dåp i 1826: Hamilton Hill, visst et "bruk" ved Sofiedal, begge i Åby? Dette navnet H.H. står på pag 442, i hfh, mens familien er ført på s. 444 (digital siden 252). Han var dreng, senere smed, de giftet seg et par år før Erics fødsel.

 

Eric Ericsons kone Johanna Rasmusdatter var f. 20.06.1834 i Grönby, Malmöhus, faren Rasmus Danielson f. 1789-1849 og moren Margrethe Pärsdatter f. 1796 osv De gifta seg 1860 i Bunkeflo. Men dette har du vel kanskje.

 

Lännäs er nabosokn til Asker sogn i Örebro, som ligger i Närke (=Närike) landskap. I Asker finner du døpt nr 56 i 1788 f. 26.10.1788 Lars, sønn til Eric Larsson og h. Maria Larsdotter på Labbrötorp/ Labberudtorp. Familien gjenfinnes på dette torpet, Eric er f. 10.06.1762 samme sted, konen Maria er f. 10.02.1764.

 

Far til Eric f. 1788 heter LARS LARSSON, var Häradsdommare, F. SAMME TORP 29.09.1740, gift med Maja/Maria Ols/Olufsdotter f. 17.08.1737, død 12.02.1814. Mannen flyttet som enkemann 1816 til Nöre???

 

Far til Lars Larsen var Lars Nilsson på samme torp, død før 1763 (1753?), hans kone het Anna .....(Jönsdtt?) f. 1711, død som enke 1766.

 

 

 

 

A propos Hamilton Hill/ Sophiendal i årene 1846-1850: her er Närike oppgitt som hans fødested.

 

 

I dag har jeg sjekket kildene grundigere..... og dessverre funnet at dette var feil familie og feil Lars Eriksson f. 1788, så da er det bare å lete videre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra 1831-1835: Fødested og fødselsdato litt klarere?

 

I dag har jeg sjekket kildene grundigere..... og dessverre funnet at dette var feil familie og feil Lars Eriksson f. 1788, så da er det bare å lete videre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min farslinje

 

1. Baby født 2010

 

2. Babyens far, min nevø

 

3. Min bror

 

4. Min far f. 1909

 

5. Farfar J. Petter Thomassen f. 1870

 

6. Oldefar Thomas Pedersen f. 1835

 

7. Tippoldefar Peder Thomassen f. 1804

 

8. 2-tipp oldefar Thomas Magnussen (Monsson)f. 1771

 

9. 3-tipp oldefar Mons Henrichsson Hætta f. 1730

 

10. 4-tipp oldefar Hindrich Hindersson Hætta d.y. f. 1660

 

(Hindrich Hindersson Hætta bodde i Enontekis i 1697, i Peltojärvi 1704-05, siden ved Aunisjärvi hvor han betalte skatt fra 1713. Hans gård ved Aunisjärvi kaltes Hætta fra ca 1740. Kilde: Vigselslängden: "Hindrich vigdes med änkan ifrån Muonio".)

 

11. 5-tipp oldefar Henrich Henrichsson d.e.

 

12. 6-tipp-oldefar Henrich Nilsson Hætta, nevnt i manntallslãngden 1642

 

13. 7-tipp oldefar Nils Henrichsson, oppført i birkarlslãngden for Kuivikangas 1590 og 1596

 

14. 8-tipp oldefar Henrich Larsson, birkarl (ifølge Erik Wahlberg) i 1559 i Matarengi

 

15. 9-tipp oldefar Lars Nilsson, i birkarlslãngden for 1553 i Matarengi

 

Utdrag av slekten Hætta Fra Kristian Fors har jeg fått tilsendt en oversikt over en gren av denne slekten helt bakover til 1500-tallet. Kristian Fors er slektsgransker og medforfatter av boken ’BEFOLKNINGEN I INDRE FINNMARK PÅ 1700-TALLET’ sammen med Alf Strømstad. Denne boken kom ut i 2003, og en ny utgave er utkommet noen år senere. Deres funn baserer seg på en grundig gjennomgåelse av tilgjengelige kilder, blant annet Erik Wahlbergs avhandlinger om slekter i Torneå. Nedenfor gjengir jeg med egne ord noen av de opplysningene jeg fikk fra Kristian Fors. Jeg har også vært i kontakt med Alf Strømstad.

Den første navngitte personen med tilknytning til familien Hætta som kan spores bakover i tid er Lars Nilsson. Det vi vet om han er at han var innført i birkarlslängden for 1553 i Matarengi i Øvertorneå. En Lars Nilsson måtte i juli 1547 bøte med 6 mark for hor med sin "lappska frilla". Antakelig er det samme Lars. Lars Nilsson døde etter 1553.

Birkarl er avledet av Birkö-karl og betyr handelsmann. Disse birkarlene hadde … ved siden av sin handelsvirksomhet … fått i oppdrag å inndrive skatt blant lappene (samene). De er nevnt allerede på 800-tallet. Senere … fra slutten av 1200-tallet … betalte birkarlene skatt til den svenske stat mot å få enerett til å drive handel og innkreve skatt i nordområdene. I unionstiden hadde de også uinnskrenket rett til å inndrive skatt blant sjøsamer i Finnmark.

Henrik Larsson var sønn av Lars Nilsson. I følge Erik Wahlberg var også han birkarl i 1559 i Matarengi. Han må følgelig ha dødd etter den tid.

Nils Henriksson var sønn av Henrik Larsson. Også han var oppført i birkarllängdene for Kuivakangas i 1590 og 1596.

Henrik Nilsson Hetta. Henrik er nevnt i manntallslängden i 1642. Han var bonde og bodde på gården Hetta med sin kone Brita. De hadde iallfall to sønner, Matts og Henrik.

Henrik Henriksson d. e. overtok gården Hetta. Han hadde mange barn, deriblant Henrich Henriksson Hetta d.y. født i 1660. (Navnet Henrich ble skrevet på flere forskjellige måter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet mange slektninger, og har en spennende farslinje for en av mine oldeforeldre, hvor en av min oldefars sønner er DNA-testet.

 

1. Tester: min oldefars sønn

2. Min oldefar

3. tippoldefar Andreas Nedregård (1852-1929), Borgund, Møre og Romsdal

4. 2.tippoldefar: Elling Ellingsson Nedregård (1826-1911), Borgund

5. 3.tippoldefar: Elling Ellingsson Vadset (1787-1865), Vatne, Møre og Romsdal

6. 4.tippoldefar: Elling Larsson Vadset (1738-1803), Vatne, Møre og Romsdal

7. 5.tippoldefar: Lars Ellingsson Vadset (1703-1770), Vatne

8. 6.tippoldefar: Elling Larsson Eidsvik (ca 1656-1733), Vatne

9. 7.tippoldefar: Lars Ellingsson Eidsvik (ca 1615-1692), Vatne

10. 8.tippoldefar: Elling Gundersson Eidsvik (ca 1585-ca 1685)

(De siste ledd ifølge bygdebok for Vatne, kan selvfølgelig være feil her.)

 

Det fins mange nålevende menn i denne linja.

 

Resultatlisten for Y-DNA, Norgesprosjektet viser at min oldefars sønn tilhører Y-haplogruppe G2a3b - følg lenken for å se kart over utbredelsen og litt informasjon. Dette er en svært sjelden Y-haplogruppe, som ser ut til å finnes nettopp på Sunnmøre, og for å få vite mer om denne er vi flere som ønsker at flere sunnmørslinjer testes.

 

Jeg ser at før i tråden her er nevnt to andre farslinjer til nettopp Vatne på Sunnmøre: Helge Bjerkevoll har farslinje bakover til Ulvestad, Vatne, og Leif Erik Nilsen har farslinje bakover til Langset/Tenfjord, Vatne. Det hadde jo vært interessant om disse hadde vært Y-DNA-testet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatlisten for Y-DNA, Norgesprosjektet viser at min oldefars sønn tilhører Y-haplogruppe G2a3b - følg lenken for å se kart over utbredelsen og litt informasjon. Dette er en svært sjelden Y-haplogruppe, som ser ut til å finnes nettopp på Sunnmøre, og for å få vite mer om denne er vi flere som ønsker at flere sunnmørslinjer testes.

 

Det finnes en interessant side om europeiske Y-haplogrupper, bl.a. G, her: http://www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml#G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oversikt så langt:

 


  1.  
  2. Meg
  3. Pappa
  4. Farfar - Sigurd Emanuel Johnsrud, Rælingen, Akershus
  5. Oldefar - Hjalmar Olaus Johnsrud, Rælingen, Akershus
  6. Tippoldefar - Ole Olsen Johnsrud, f. i Skedsmo, d. I Rælingen, Akershus
  7. Tipptippoldefar - Ole Eskildsen, f. i Lørenskog, Akershus, d. i Fet, Akershus
  8. Tipptipptippoldefar - Eskild Gulbrandsen, f. usikker, d. i Lørenskog, Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Får da bidra litt jeg også:

 

1. Ego (Fra Oslo til Hamar) 1952-

2. Min far (Fra Farsund/Mosvold til Oslo) 1916-2011

3. Min far-far Anton Bentsen Christiansen Mosvold 1885-1977

4. Christian Bær Andreasen Bjørnestad-Mosvold i Vanse 1850-1924

5. Andreas Tønnesen Bjørnestad 1800-1883

6. Tønnes Bentensen Bjørnestad 1750-1832

7. Benten Stålesen Auneviknes-Bjørnestad i Vanse 1711-1785

8. Ståle Nielsen Rødland i Spind - Auneviknes i Lyngdal ca.1689-1754

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erling t endresen skrev:

Dette har jeg funnet:

Lars Erichson f. 14.10.1788 i Lenäs/ Närike ...

 

 

Dette var fantastisk, Erling! Jeg visste litt om Johanna Rasmusdotters slekt, men du har hjulpet meg veldig! Spørs om jeg ikke må abonnere på Genline e.l.....?

Jeg så i går på jobb at du hadde funnet noe, men i går kveld klarte jeg ikke å komme inn her på DA...?? Nå gleder jeg meg til å fordøye dette.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erling t endresen skrev:

Dette har jeg funnet:

Lars Erichson f. 14.10.1788 i Lenäs/ Närike ...

 

 

Dette var fantastisk, Erling! Jeg visste litt om Johanna Rasmusdotters slekt, men du har hjulpet meg veldig! Spørs om jeg ikke må abonnere på Genline e.l.....?

Jeg så i går på jobb at du hadde funnet noe, men i går kveld klarte jeg ikke å komme inn her på DA...?? Nå gleder jeg meg til å fordøye dette.

 

Tusen takk!

 

Jeg abb. på SVAR svensk arkivinformasjon, har du en epostadr. så kan jeg sende deg over en liten smakebit fra protokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farslinjen min er fra Rennebu i Sor-Trøndelag

 

Alle fra nr. 4 var brukere av gården Nørigard Hårstad

 

1 Meg

 

2 Min far

 

3 Farfar, Lars Fredriksen Hårstadf 1846 i Rennebu

 

4. Fredrik Torgersen Hårstad f 1809 i Rennebuen

 

5 Torger Fredriksen Hårstad f 1877 i Rennebu

 

6 Fredrik Torgersen Hårstad f 1744 i Rennebu

 

7 Torger Fredriksen Hårstad f 1702 i Rennebu

 

8 Fredrik Torgersen Hårstad f 1665 i Rennebu

 

9 Torger Arntsen Hårstad f ca 1625 i Rennebu

 

10 Arnt Eriksen Hårstad f ca 1590 i Rennebu

 

11 Erik Hårstad f ca 1560 i Rennebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farslinjen min er fra Sandar i Vestfold.

 

Meg

Far (1911 – 1980)

Farfar, Anders Antonisen Skovly (1865 – 1946)

Oldefar, Antoni Evensen Hjertås (1821 – 1904)

Tippoldefar, Even Sørensen Fevang Søndre (1785 – 1836)

2 x tipp, Søren Evensen Stange Nordre (1757 – 1813)

3 x tipp, Even Sørensen Stange Nordre (1707 – 1783)

4 x tipp, Søren Evensen Stange Nordre (1664 – 1753)

5 x tipp, Even Rasmussen Stange Nordre (1619 – 1704)

6 x tipp, Rasmus Haraldsen From Nordre (død ca. 1660)

7 x tipp, Harald Tjøstolvsen From Nordre (død før 1615)

8 x tipp, Tjøstolv From (nevnt 1579 på From - død sannsynligvis før 1593.)

 

De rørte lite på seg, mine! :)

 

(Jeg har testet mitt mtDNA og tilhører haplogruppe T)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farslinjen min er fra Sandar i Vestfold.

 

Meg

Far (1911 – 1980)

Farfar, Anders Antonisen Skovly (1865 – 1946)

Oldefar, Antoni Evensen Hjertås (1821 – 1904)

Tippoldefar, Even Sørensen Fevang Søndre (1785 – 1836)

2 x tipp, Søren Evensen Stange Nordre (1757 – 1813)

3 x tipp, Even Sørensen Stange Nordre (1707 – 1783)

4 x tipp, Søren Evensen Stange Nordre (1664 – 1753)

5 x tipp, Even Rasmussen Stange Nordre (1619 – 1704)

6 x tipp, Rasmus Haraldsen From Nordre (død ca. 1660)

7 x tipp, Harald Tjøstolvsen From Nordre (død før 1615)

8 x tipp, Tjøstolv From (nevnt 1579 på From - død sannsynligvis før 1593.)

 

De rørte lite på seg, mine! :)

 

(Jeg har testet mitt mtDNA og tilhører haplogruppe T)

 

 

Det ser sannelig ut som om vi er i slekt! En av mine 3xtippoldemødre, Anne Helvig Hansdtr. Fevang Søndre (1783-1852), var nemlig halvsøster til Even Sørensen (felles mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å legge inn en kort farslinje her:

 

1. Tester - tilhører haplogruppe R1a1a, test Y-DNA 67

 

2. Far Meløy

 

3. Farfar Hans M Johansen, f. 1868 i Rødøy, d. 1920 Meløy

 

4. Oldefar Johan L Hansen, f. 1848 Meløy, d. 1939 Meløy

 

5. Tippoldefar Hans H Iversen, f. 1816 Gildeskål, d. 1888 Meløy

 

6. 2 x tippolefar Iver Larsen, f. 1790 Gildeskål, d. 1822 Gildeskål

 

7. 3 x tippoldefar Lars Iversen Hammer, f. ca. 1750 ukjent sted, d. 1797 Gildeskål. Han er innflyttet til Gildeskål fra foreløpig ukjent sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meg

2. Far

3. Farfar

4. Oldefar Antonius Kristiansen f. 1850 i Herøy Helgeland

5. Tippoldefar Kristian Sverdrup Jakobson f. 31.1.1825 dpt Stamnes

6. Tipptippoldefar Jakob Ulrikson f. 30.3.1801 dpt ALstahaug

7. 3xtipp-oldefar Ulrik Erikson f. ca 12.5.1777 dpt Tjøtta

8. 4xtipp Erik Nilsson dpt mikkjelsmesse 1743 Tjøtta

9. 5xtipp Nils Jonson f. ca. 1710 budde på Skogsholmen, Tjøtta

 

Så om nokre nimenningar melder seg med fullt namn på Jon, var det artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser min linje ut:

 

1. Meg selv

2. Far, født 1916 Tønsberg

3. Farfar, født 1887 Larvik

4. Oldefar Daniel Hansen, født 1851 Bø i Gjerpen

5. Tippoldefar Hans Jakob Evensen, født 1826 Stensholt i Lardal

6. 2xtippoldefar Even Berntsen, født 1784 Stensholt i Lardal

7. 3xtippoldefar Bernt Halvorsen, født 1749 Stensholt i Lardal

8. 4xtippoldefar Halvor Halvorsen, født ca. 1714 i ???

 

Halvor Halvorsen døde 25.09.1794, og alderen er oppgitt til 80 år. Han ble gift 15.11.1747 i Lardal med Maren Nilsdatter, som også døde 25.09.1794 (oppgitt alder 82 år). Jeg vet ikke omstendighetene ved deres dødsfall samme dag.

 

Hvor Halvor Halvorsen kom fra har jeg ikke funnet ut. Kan ikke finne ham døpt i Lardal. Det er mange nærliggende bygder - Sandsvær, Hedrum, Siljan m.fl. - men ingen sikre kandidater i de kirkebøkene som eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Oddbjørn Johannesen:

 

Det stemmer at vi er i slekt, ja. :) Jeg fulgte med interesse debatten i det gamle forumet for en del år siden da man kom fram til at Anne Helvig var datter av min 2 x tipp Helene Maria Fredriksdatter Fevang Søndre og Hans Hansen Næs. Arkivet [#22448]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dra min mors farslinje, men siden min mor ikke har noen brødre, får jeg ta utganspunkt i hennes fetter og hans sønn og sønnesønn:

 

1. Sønnesønn

2. Sønn

3. Mors fetter, Kongsvinger

4. Mors morbror Oddvar Strand, Kongsvinger (1923-1993)

5. Oldefar Gustav Magnus Strand, Kongsvinger (1892-1971)

6. Tipp-oldefar Gunerius Martinsen Strand, Nor i Brandval (1856-1923)

7. 2 x tipp Martin Martinsen Jonsrud i Brandval (1834-1857)

8. 3 x tipp Martin Thorsen Jonsrud i Brandval (1801- etter 1871)

9. 4 x tipp Thor Thorsen Hofoss i Brandval (1773 - etter 1838)

10. 5 x tipp Thor Hågensen Hårstad i Grue (1737-1773)

11. 6 x tipp Hågen Torstensen Fuglerud i Grue (c.1704-1754)

12. 7 x tipp Torsten Torstensen Fuglerud i Grue (omk 1680 - 1711). Gifta seg med enka på Fuglerud, uvisst hvor han kom fra., men faren var jo da en eller annen

13. 8 x tipp Torsten.... ?

 

Her har de beveget seg sakte, men sikkert nedover i Solør, bortsett fra nr. 6 som var en "svipptur" som jernbanearbeider i Østfold i sin ungdom, og nr. 1 og 2 som holder hus på Elverum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.