Gå til innhold
Arkivverket

Farfars farfars far


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Eg har vel fem ulike linjer som etter seiande skal gå attende til denne Jon i Valebjørg. Dette er stort sett ting eg har samla før eg lærte kor viktig det var å notere kjelder, så eg kan nok ikkje bidra mykje med kvalitetssikringa her. Har lenge hatt det på lista mi å få sett meir på Telemarks-slekta med eit meir kritisk blikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Far

2. Tarjei Tellevson Tveit, f. 1870

3. Tellev Tarjeison Gjøvland, f. 1822

4. Tarjei Gunsteinson Gjøvland, f. 1785

5. Gunstein Tergiesøn Riisland, f. 1750

6. Tergie Evindsøn Riisland, f. 1717

7. Eivind Knutson Riisland, f. 1693

8. Knut Eivindson “Vonde-Knut” Riisland, f. 1662

9. Eivind Tellevson “Trollmannen” Ramse, f. 1586

10. Tellev Olavson Valebjørg, f. 1546

11. Olav Tellevson Valebjørg, f. 1525

12. Tellev Olavson Valebjørg, f. 1490

13. Olav Helgeson Valebjørg, f. 1455

14. Helge Jonson Valebjørg, f. 1395

15. Joenn i Wahlabjærghæ, f. 1380

 

Når det gjeld detaljar, så bør nok denne lista sjekkast nærare. Det er vel lite truleg at Joen Valebjørg fekk ein son berre 15 år gammal. Men elles ei flott liste. Du er heldig når du kjem så langt tilbake som år 1380.

 

Både etter nr. 15 Joen Valebjørg og nr. 9 ”Trollmannen” er det stor etterslekt.

”Trollmannen” var gift 4 gonger.

 

Valebjørg er i Fyresdal. Dei andre namna er i Åmli.

 

 

Jon Valebjørg har jeg også to-tre steder på mitt slektstre - men som du er inne på, er ikke all informasjon i forbindelse med han og etterkommerne kvalitetssikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOKUMENTERING AV OPPLYSNINGAR

 

Nå er det slik at eg er i slekt med ein som har halde på med slektsgransking ganske lenge. Han har skrive bøker og hefte om div. som gjeld slekt. Ein gong eg tala med han, så spurde eg han om han kunne dokumentere dei opplysningane han hadde. ”Nei”, svara han. ”Men det angrar eg på.”

 

Nå har eg dataprogram med ganske mange opplysningar. Og saman med opplysningen, så legg eg inn kvar eg har opplysningen frå. Dette synest eg er veldig greit. Det er meir arbeidskrevande – men eg har til ei kvar tid oversikt over kor sikre alle opplysningane er.

 

Det vil alltid vere slik at alle opplysningane ikkje er like sikre. Men berre eg er klar over dette sjølv, så er det veldig bra. Det som er greit, det er at eg alltid kan kome tilbake for å jobbe vidare, og eg kan sjå kor langt eg var komen sist.

 

Når ein held på med slektsgransking, så er det alltid nye spørsmål rundt neste hjørne. Når nye opplysningar kjem fram, så kjem det samtidig fram nye spørsmål. Og desse nye spørsmåla – dei er spanande og interessante. Dei kan vere skikkelege gåter. Og då meiner eg det er viktig å halde greie på kor sikkert alt er. For neste gong du kjem tilbake hit, så har du kanskje gløymt kva du tenkte sist du var her.

 

Etter kvart så blir alt ganske stort – det blir svært mange opplysningar å halde orden på.

 

Dei opplysningane eg har om mi slekt, dei har ulike grader av sikker informasjon. Men eg har full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg, f. 1966

Pappa, f. 1941

Sigurd Holm Johnsen, f. 1907 i Vestre Porsgrunn - d. 1972 i Vestre Porsgrunn

Einar Holm Johnsen, f. 1880 i Solum - d. 1961 i Porsgrunn

Petter Johnsen, f. 1843 i Solum - d. 1906 i Solum

John Jensen Lien, f. 1807 i Lunde - d. 1886 i Solum

Jens Pedersen Lien, f. 1773 i Holla

Peder Gundersen Moen, f. ca 1728 i Holla

Gunder Johnsen Moen, f. ca 1686 i Holla

Jon Gundersen Vibeto

Gunder Johnsen Vibeto, f. ca 1604 - d. ca 1678 i Holla

 

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har no gjort ein Y-DNA test på min far (førebels 37 markørar), og vi tilhøyrar haplogruppe R1a1. Denne mannslina kan dokumenterast relativt langt tilbake i tid - heilt til min 9xtippoldefar i 1560-åra. Det er mange som har denne mannslina i dag, spesiellt i Elverum og Åmot, og eg vil oppmode alle med røtter i området om å teste seg på FamilyTreeDNA. Førebels resultat kan ein sjå ved å gå inn på Noregsprosjektet (Helge Alme, kitnumber 206458) http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx?section=yresults Slik ser lina ut:

 

1. Eg sjølv, fødd 1968, fødd på Betanien sjukehus i Oslo.

 

2. Min far, fødd 1946, fødd på Bekkevoll i Hernes (Elverum).

 

3. Farfar: Oluf Myrheim (1911-1986), fødd på Otterstad i Elverum.

 

4. Oldefar: Otto Otterstad (1849-1912), fødd på Gunnarsrud i Sørskogbygda (Elverum).

 

5. Tippoldefar: Oluf Olsson Otterstad (1825-1909), fødd på Ner-Herstad i Elverum.

 

6. Tipptippoldefar: Ola Hallvardsson (1787-1855), fødd på Ødegarden Skurstad i Elverum.

 

7. Tipptipptippoldefar: Hallvard Hallvardsson (1753-1826), fødd på Ødegarden Skurstad i Elverum.

 

8. Tipptipptipptippoldefar: Hallvard Hallvardsson (o. 1725-1762), truleg fødd på Vestre Skurstad i Elverum.

 

9. Tipptipptipptipptippoldefar: Hallvard Persson (o. 1691-1757), truleg fødd på Alme i Åmot.

 

10. Tipptipptipptipptipptippoldefar: Per Helgesson, fødd o. 1649, truleg fødd på Alme i Åmot.

 

11. Tipptipptipptipptipptipptippoldefar: Helge Persson, f. o. 1601, truleg fødd på Alme i Åmot

 

12. Tipptipptipptipptipptipptipptippoldefar: Per Helgesson, sannsynleg f. 1560-1570-åra, truleg fødd på Alme i Åmot.

 

13. Tipptipptipptipptipptipptipptipptippoldefar: Helge på Alme, nemnt som lagrettemann i Melhagan i Åmot i 1566.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farslinje var lenge vanskelig å finne ut av fordi den stoppet opp med 2xtippoldefar som var født utenfor ekteskap, og med flere kandidater med likelydende navn i området. En Y-DNA test gjorde susen og fikk hjulpet meg inn på riktig linje. Haplogruppe R1a1a1 (L448)

 

1. Meg selv, f. 1964 i Elverum

2. Min far, f. 1941 i Elverum

3. Min farfar, Johan J. Bækkevold (1909-1977), født i Elverum

4. Min oldefar, Johan O. Hovind (1868-1950), født i Elverum

5. Min tippoldefar, Ola Olsen (fra ca. 1896 Ole Hovind), (1836-1906), født i Elverum og død i Kristiania.

6. Min 2xtippoldefar, Ola Olsen (1805-1839), født i Elverum

7. Min 3xtippoldefar, Ola Eriksen (1782- ), født i Åmot

8. Min 4xtippoldefar, Erik Toresen (1744-1834), født i Ringebu

9. Min 5xtippoldefar, Tore Eriksen (omkr.1710- ), ukjent fødested, Gift i Ringebu i 1739 og var da soldat.

Er det noen som har opplysninger om hvor Tore Eriksen kom fra og om hvor tore og kona Ingebor Jørgensdatter ble av ville jeg bli svært glad! Jeg må også slutte meg til oppfordringen om å teste seg for å finne andre testere man kan få treff med. Jo flere medlemmer jo større blir muligheten for å få et bra "treff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er status for min farslinje:

 

1. Knut, f. 1947 i Oslo.

2. Thomas Jørgen Bryn, f. 1907 i Oslo.

3. Alfred Jørgen Bryn, f. 1862 i Trondheim, Sør-Trøndelag.

4. Thomas Bryn, f. 1813 i Herefoss, Aust-Agder.

5. Thomas Bryn, f. 1782 på Kongsberg, Buskerud.

6. Thomas Bryn, f. 1756 på Kongsberg, Buskerud.

7. Thomas Ramsøy, f. 1712 i Årdal, Sogn, Sogn og Fjordane.

8. Mons Langevoll, f. ca. 1671 i Årdal, Sogn og Fjordane.

9. Ola Paulsen, f. ca. 1635 uvisst hvor.

 

Mine forfedre har altså flyttet mye omkring. Kanskje er det derfor jeg er glad i å farte mye omkring i landet? De som lurer på hvorfor sønnen min fikk navnet Thomas, har svaret her :-)

 

Jeg har nylig fått undersøkt Y-DNA og er plassert i haplogruppe I1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7. Min 3xtippoldefar, Ola Eriksen (1782- ), født i Åmot

8. Min 4xtippoldefar, Erik Toresen (1744-1834), født i Ringebu

9. Min 5xtippoldefar, Tore Eriksen (omkr.1710- ), ukjent fødested, Gift i Ringebu i 1739 og var da soldat.

 

Er det noen som har opplysninger om hvor Tore Eriksen kom fra og om hvor tore og kona Ingebor Jørgensdatter ble av ville jeg bli svært glad! Jeg må også slutte meg til oppfordringen om å teste seg for å finne andre testere man kan få treff med. Jo flere medlemmer jo større blir muligheten for å få et bra "treff".

 

Jeg foreslår at du starter en egen tråd om dette - da er det større muligheter for å få svar, og det er lettere for deg og andre interesserte å beholde oversikten, både i denne tråden og i en evt. ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi farslinje:

1. Meg

2. Pappa

3. Ole Andreas Johansen f. 1873, Ørskog, Møre og Romsdal

4. Johan Olsen f. 1830, Ørskog, Møre og Romsdal

5. Ole Kristian Knutsen f.1801, Ørskog, Møre og Romsdal

6. Knut Ellevsen f. 1772, Ørskog, Møre og Romsdal

7. Ellev Knutsen f. 1735, Skodje, Møre ogRomsdal

8. Knut Ellevsen f. ca. 1698, Skodje, Møre ogRomsdal

9. Ellev Jonsen f. ca. 1651, Skodje, Møre ogRomsdal

10. Jon …… budde på Skodje, Møre ogRomsdal

 

Har testa Y-DNA med resultat I2b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Meg

2. Far

3. Farfar

4. Sigurd Kristian Simensen Jordet-eie (f. 1886, Vestre Gausdal, Oppland)

5. Simen Iversen Kirkerud (f. 1849, Fåberg, Oppland)

6. Iver Larsen Syverudhaugen (f. 1821, Fåberg, Oppland)

7. Lars Kristensen Ellingsberg (f. 1792, Fåberg, Oppland)

8. Kristen Olsen Ellingsberg (f. 1763, Fåberg, Oppland)

9. Ole Engebretsen Ellingsberg (f. 1739, Fåberg, Oppland)

10. Engebret Olsen Ellingsberg (f. 1712, Fåberg, Oppland)

11. Ole Engebretsen Storhove (f. ca. ca. 1673)

12. Engebret Olsen Storhove (f. ca. 1631)

13. Oluf Engebretsen Storhove (f. ca. 1585)

14. Engebret Storhove (f. før 1560)

 

 

Min Y-DNA test: I1-M253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg

Pappa

Farfar: Trond Olav Kristiansen, f. 1929

Oldefar: Knut Eugen Kristiansen, f. 16. mars 1900

Tipp-oldefar: Johan Anton Kristiansen, f. 26. november 1871

Tipp-tippoldefar: Kristian Engebretsen, f. 1837

 

Altså ikke kommet så langt, jeg har mer på andre sider av familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min linje, i Sandnes/Sola/Randabergområdet.

 

meg

far Bjørn Roald Wisted 1936-1980

farfar Otto Wisted 1907-1991

oldefar Rasmus Wisted 1860-1946

tippoldefar Albret Olsen Wisted 1827-1907

2xtippoldefar Ola Olsen N. Sunde 1800-1878

3xtippoldefar Ola Sjursen N. Sunde 1742-1820

4xtippoldefar Sjur Knudsen Raustein 1715-1785

5xtippoldefar Knud Olsen Leikvoll 1695-ca. 1750

6xtippoldefar Ola Endresen Raustein 1655-1737

7xtippoldefar Endre Jakobsen Austre Goa ca. 1622-før 1701

8xtippoldefar Jakob f.ca. 1590

 

Testet i Vikingprosjektet Y-DNA til R1a1-M17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje sjå testen din på Family Tree DNA. Kor har du testa deg Jan?

 

Jeg har vært med på et prosjekt i regi av University of Leicester i England og har min test derfra. Arbeidstittelen på dette prosjektet er "What's in a name".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble ikke testet, men hva hadde det betydd hvis jeg hadde 10 på akkurat den ?

 

Enkelte av markørene kan gi informasjon om hvilken gren av R1a1 man tilhører. DYS388=10 forteller at du tilhører grenen North Western. Se FTDNAs prosjekt "R1a1a and Subclades" http://www.familytreedna.com/public/R1a/default.aspx?section=ycolorized Det er en spennende gren, som det er skrevet (og spekulert!) en del om i ulike fora. (Jeg tilhører ikke denne selv, men en annen interessant gren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på et prosjekt i regi av University of Leicester i England og har min test derfra. Arbeidstittelen på dette prosjektet er "What's in a name".

 

Det er dette som kalles Vikingprosjektet, ledet av Professor Mark Jobling. Se mye mer informasjon via lenken i innlegget mitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble ikke testet, men hva hadde det betydd hvis jeg hadde 10 på akkurat den ?

 

Det er ei undergruppe av haplogruppe R1a som kalles "NorthWest", da den synes å forekomme stort sett i nordvestre del av Europa. Det spesielle er at DYS388=10. Den deles videre i 3 undergrupper ut fra alder på u-gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DYS388 ble ikke testet i Vikingprosjektet. Mye mer informasjon om prosjektet her.

 

Jeg har inntrykk av at testresultatene er mest interessante for forskerne som eier prosjektet, og mindre nyttig for de som har deltatt, utover at de har fått rede på sin haplogruppe. Godt at det var gratis å delta, da.

 

Og hvis forskerne var opptatt av spesielle "vikinggener", er det jo pussig at de ikke testet DYS388, ettersom det synes å være en sterk sammenheng mellom forekomsten av R1a1 DYS388=10 på De britiske øyer og Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg her snakker om Trøndelag, så tar jeg selvfølgelig også med det området som svenskene stjal, for vi er nødvendigvis noe tilbake i tid.

 

Ellers, så mente jeg IKKE å koble tabellen som jeg viste til - til Vikingprosjektet. Jeg ser i ettertid at det kan oppstå en misforståelse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at DYS391 og 447 er med i Vikingprosjektet. Kikk på tabellen her: http://www.familytreedna.com/public/R1a/default.aspx?section=yresults Jeg har ut fra egne observasjoner og tabellen kommet fram til at

 

-har du DYS391=10 eller DYS447=22 eller 25, så burde det ut fra tabellen være sannsynlig at du er av North Western Type (med mindre du har røtter i Ø-Europa eller andre steder). Har du DYS447=22, vil jeg tro at du er av trøndersk opphav. Men dette er bare tatt ut fra mine observasjoner + tabellen som nevnt - og jeg er nok ingen stor ekspert på området :-)

 

DYS447=22 virker å være ganske eksklusiv, ja, men YS447=25 finner du også i andre grener, som "Other Scandinavian" (en sekkegruppe som i virkeligheten kan vise seg å være heterogen) og til og med East Slavic type.

 

DYS391=10 finnes også i flere grener.

 

Jeg finner de aktuelle 17 markørene fra Vikingprosjektet å være et litt for spinkelt grunnlag til å si noe særlig sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.