Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Arne Alfsønn " Gjerlu " / " Gielaff "

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Maren Helgesdatter Gile , er antagelig født i 1550 årene og gifter seg med Arne Alfssønn “ Gjerlu “ nevnes første gang i 1612 som bruker på garden Gile . Hvem denne Arne Alfsønn var og hvor han kom fra er fortsatt et mysterium . Arne Alfsønn Gile var i 1610 en av de 12 lagrettemenn som satte seglet sitt under fullmakten til utsendingen fra Vang til kongehyllingen i Oslo

Som en tekst til segel tegningen til Arne Alfsønn fra 1610 er benevnelsen " Gjerlu " brukt , og jeg lurer på hva dette navnet kan innebære ?

Han er også benevnt som Arne " Gielaff " Mon tro om dette kan være et gammelt ord for garden Gile ?

med vennlig hilsen bjørn .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Gjærlu/Gjerlu er gårder både i Løten og i Furnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Gjærlu/Gjerlu er gårder både i Løten og i Furnes.

Hei Tore takk for svar .

Kunne det da være slik at denne Arne Alfssønn opprinnelig kom fra en av disse gardene ? og i såfall hvilken kunne det være ? noen som vet om det var noen Alf på en av disse gardene ?

mvh. bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Løten-gården Gjærlu er omhandlet på s.431 ff i bind 1 av Løtenboka. Det er ikke der nevnt noen Alf (eller Arne) i gårdens brukerrekke på 1500- og 1600-tallet.

Jeg har ikke tilgang til bygdeboken for Furnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Løten-gården Gjærlu er omhandlet på s.431 ff i bind 1 av Løtenboka. Det er ikke der nevnt noen Alf (eller Arne) i gårdens brukerrekke på 1500- og 1600-tallet.

Jeg har ikke tilgang til bygdeboken for Furnes.

Hei Tore , da skal jeg tusle meg en tur på biblioteket igjen :-)) mvh. bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Ingen Arne Alfsen er nevnt på Gjerlu i Furnes. Imidlertid er han nevnt i et slektstre i Geni som sier at han kom fra Arneberg i Hof, Solør. Kanskje verdt å sjekke opp. http://www.geni.com/people/Arne-Arneberg/6000000009170634837

Hei Bengt . Jeg har sett flere lignende slektstrær på nettet hvor enkelte ganske " lettvint " plaserer Arne Alfssønn som sønn til Alf Arneberg i Hof .

Men etter det jeg har lest i div. kilder og utsagn jeg har fått , så er ikke Arne Alfsønn som var gift med Maren Helgesdatter Gile identisk med Arne Alfsønn Arneberg . Det er ingen så vidt jeg vet som har klart å plasere denne Arne Alfsønn Gjerlu / Gielaff ennu ettersom jeg forstår .

mvh. Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive