Gå til innhold
Arkivverket

Arne Alfsønn " Gjerlu " / " Gielaff "


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Maren Helgesdatter Gile , er antagelig født i 1550 årene og gifter seg med Arne Alfssønn “ Gjerlu “ nevnes første gang i 1612 som bruker på garden Gile . Hvem denne Arne Alfsønn var og hvor han kom fra er fortsatt et mysterium . Arne Alfsønn Gile var i 1610 en av de 12 lagrettemenn som satte seglet sitt under fullmakten til utsendingen fra Vang til kongehyllingen i Oslo

 

Som en tekst til segel tegningen til Arne Alfsønn fra 1610 er benevnelsen " Gjerlu " brukt , og jeg lurer på hva dette navnet kan innebære ?

 

Han er også benevnt som Arne " Gielaff " Mon tro om dette kan være et gammelt ord for garden Gile ?

 

med vennlig hilsen bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjærlu/Gjerlu er gårder både i Løten og i Furnes.

 

Hei Tore takk for svar .

 

Kunne det da være slik at denne Arne Alfssønn opprinnelig kom fra en av disse gardene ? og i såfall hvilken kunne det være ? noen som vet om det var noen Alf på en av disse gardene ?

 

mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løten-gården Gjærlu er omhandlet på s.431 ff i bind 1 av Løtenboka. Det er ikke der nevnt noen Alf (eller Arne) i gårdens brukerrekke på 1500- og 1600-tallet.

 

Jeg har ikke tilgang til bygdeboken for Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løten-gården Gjærlu er omhandlet på s.431 ff i bind 1 av Løtenboka. Det er ikke der nevnt noen Alf (eller Arne) i gårdens brukerrekke på 1500- og 1600-tallet.

 

Jeg har ikke tilgang til bygdeboken for Furnes.

 

Hei Tore , da skal jeg tusle meg en tur på biblioteket igjen :-)) mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Arne Alfsen er nevnt på Gjerlu i Furnes. Imidlertid er han nevnt i et slektstre i Geni som sier at han kom fra Arneberg i Hof, Solør. Kanskje verdt å sjekke opp. http://www.geni.com/people/Arne-Arneberg/6000000009170634837

 

Hei Bengt . Jeg har sett flere lignende slektstrær på nettet hvor enkelte ganske " lettvint " plaserer Arne Alfssønn som sønn til Alf Arneberg i Hof .

Men etter det jeg har lest i div. kilder og utsagn jeg har fått , så er ikke Arne Alfsønn som var gift med Maren Helgesdatter Gile identisk med Arne Alfsønn Arneberg . Det er ingen så vidt jeg vet som har klart å plasere denne Arne Alfsønn Gjerlu / Gielaff ennu ettersom jeg forstår .

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.