Gå til innhold
Arkivverket

Malene Hansdtr Vereide - veit vi kven ho er?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg er blitt gjort merksam på ei rettssak i Bergenca 1667 der Berent Jonson Balchen skal ha mishandla kona si, Malene Hansdtr Vereide. Dette er fyrste gongen eg ser patronym på henne, og eg lurer på om nokon har meir kjennskap til familiebakgrunnen hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lenger nede i den rettsaken det blir henvist til, ser det ut til at det endte med at Malene fikk innvilget skilsmisse, mest fordi Berent hadde bedrevet leiermål med en annen etter som jeg kan se.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Skilsmisse er ikkje nemnt i bygdeboka heller, men her er det då ikkje tvil om at det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lenger nede i den rettsaken det blir henvist til, ser det ut til at det endte med at Malene fikk innvilget skilsmisse, mest fordi Berent hadde bedrevet leiermål med en annen etter som jeg kan se.

 

Mvh. Kjell

 

Kvar finn du at ho er innvilga skilsmisse ?

Det eg finn om denne saka finn eg på side 17 og 18, men er det meir om saka seinare som eg ikkje har klart å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar finn du at ho er innvilga skilsmisse ?

Det eg finn om denne saka finn eg på side 17 og 18, men er det meir om saka seinare som eg ikkje har klart å finne?

 

Se under 28, litt nedenfor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vart svært spennande. Kan vi prøve å få sett opp kva vi veit om denne dama, og på kva grunnlag? Gifta ho seg igjen? Kan ho vere identisk med Malene Hansdtr Rygg, "gift i Bergen" som eg har i treet mitt, dessverre utan kjeldebelegg? Er ho mor til alle borna til Berent Balchen? Brukar vi opplysningane vi får seinare (kyrkjebøker/manntal) skal Jens Balchen vere eldre enn Absalon Olsson Vereide - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Gloppen, både den gamle og den nye, lagar dessverre rot i systemet med å påstå at Berent gifte seg med Lisbet Pedersdtr Fitje - det var det sonen Jens som gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen ting. Min gamle grandonkel gjorde sine notatar i bygdeboka utan å kjeldebelegge, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... det var dumt ja! Men du, Aase, er jo en ekspert på Gloppen, så jeg antar at du kanskje kan ha noen tanker om hvem denne Hans, far til Malene kan ha vært? Så mange Hans-er er det vel ikke i Gloppen på denne tiden, da tenker jeg vel egentlig på noen i de litt høyere sosiale kretser, siden hun også hadde vært gift inn i Vereids-ætta.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare litt høyt: På Rygg finner vi Hans Eirikson Rygg f. ca. 1607. Han er jo av Vereids-ætta. Barna som er nevnt er født fra ca. 1649, da var Hans altså ca. 42 år. Det kan jo forutsette at han kan ha hatt barn før 1649, med samme kona, eller han kan ha vært gift flere ganger. Men da ble vel i tilfelle Malene og hennes event. første mann meget nært (ulovlig) beslektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vereide og Rygg var tett samanknytte, det kan vi fastslå. Erik Olsson Vereide, bror til Nils Olsson, vart gift til Rygg. Erik hadde sonen Hans, som skal vere far til den Malene eg nemner, og Nils hadde sonen Oluf, gift med den Malene vi diskuterer her. DERSOM dette skulle vere same Malene, ville ho vere gift med syskenbarnet til far sin - og det er vel ikkje utenkjeleg?

 

Men MERK: Dette er berre ein heilt "vill" ide, basert på samanfallande namn. Det er dessutan upresist av meg å skrive Malene Hansdtr Rygg - det rette skal vere Malene Hansdtr, dotter til Hans Rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vereide og Rygg var tett samanknytte, det kan vi fastslå. Erik Olsson Vereide, bror til Nils Olsson, vart gift til Rygg. Erik hadde sonen Hans, som skal vere far til den Malene eg nemner, og Nils hadde sonen Oluf, gift med den Malene vi diskuterer her. DERSOM dette skulle vere same Malene, ville ho vere gift med syskenbarnet til far sin - og det er vel ikkje utenkjeleg?

 

Men MERK: Dette er berre ein heilt "vill" ide, basert på samanfallande namn. Det er dessutan upresist av meg å skrive Malene Hansdtr Rygg - det rette skal vere Malene Hansdtr, dotter til Hans Rygg.

 

Hei!

 

Ja, jeg tenkte selv i de banene, men selvsagt er det bare en teori. Men det KAN være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkomande borna til Berent Jonson - bygdeboka skriv at han aldri er sett med Balchen-namnet - står det omtala ei arvesak som var oppe for Bergen Domkapitel i 1687; etter Lisbet Kristofferdtr Balchen. Er dette ei sak vi har tilgang til her nokon stad? Borna hans skal vere arvingar der, men er neppe nemnt med namn.

 

Koppskatten 1645: Heile Vereide er her sortert under Nybøen. Der finn vi Ole Wereidt, kvinden Mallene og børn Olluff og Erick. Jens Berentson Balchen er oppgjeven å vere 64 år i 1701, og bør vere fødd før 1645 - i så fall ikkje Malene sin son.

 

Denne familien, tydelegvis av overklasse, vil sikkert vere nemnt i fleire retts-saker. Vi ventar med spenning på kva som kan dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er utdrag fra Soga om Gloppen og Breim, bind 4, s. 302 for den som ikke har den tilgjengelig:

 

Under Ytre Vereide, bnr. 1: "Oluf Nilsson brukte i 1627 halve, og etter 1642 heile garden. Lensmann. G.m. Malene, brukar 1658. Born i 1666: Nils, 30 år, Absalon, 24 år. Sønenen Oluf og Erik døydde tidleg. Laurits var vanfør (d. etter 1650), dottera Karen, g.m. Jens Tonning, Stryn.

 

Berent Jonsson (det står Jensson)(Balchen), brukte i 1659 7 1/2 pd. Borgar. (Sjå under Korsvika). G.m. enkja Malene og budde seinare i Korsvika. I 1659 pantsette styvsonen, Nils O. Vereide, 23 mk. i farsbruket til Berent.

 

Eirik Olson f. kring 1628, d. før 1665. Brukte i 1656 2 pd., sidan 1 1/2 laup. Utkomm. i 1650-åra. I 1666 er nemnde med sønene Oluf, 10, Søfren 4, og Laurits, 2 år gamle. Eirik fall truleg under åtak på Trondheim."

 

Barn av Berent Balchen nevnt under Korsvika er: Jens, Torstein, Absalon, Morits, Abel, Jørgen og Agnete f. 1688. Og så står det jo om ekteskapet med Lisbet Pedersdatter Fitje, som altså ikke er riktig. Så står det også dette som viser at den godeste Berent måtte være en voldelig mann:

 

"Abel fekk ein uhugleg ende. På ei byreis kom det til ei trætte og slagsmål mellom Berent og styvsonen Absalon Olson Vereide, den 4. mars 1660 medan dei låg i Tytingvåg. Berent brukte kniv og gav Absalon 5 stikk, men då ljoset gjekk ut, bar det så ille til at han stakk i hel sonen Abel. Då det vart rekna for vådeverk, vart han berre dømd til å betale ei bot."

 

Jens Berentson Balchen døde 85 år gammel i 1721 ifølge bygdeboka. Altså født ca. 1636. Da kan det ikke ha vært Malene som var hans mor, dersom hun samme året hadde sønnen Nils (se over) med sin mann Oluf Nilsson Vereide. Så en kan virkelig lure på om ikke Berent også var enkemann da han ble gift med Malene? I hvert fall er det meget mulig, ja overbevisende trolig at han hadde barna sine med en annen en Malene. Dette er det jo også Aase mer enn antyder i et tidligere innlegg her. Selvsagt kan alderen ved dødsfall være feil, det har vært mange bevis på det. Likeledes kan aldrene oppgitt i 1666 i aller høyeste grad være upresise. Men jeg undres allikevel.

 

Synspunkter?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid tykt dette vådeverket var litt fornøyeleg, for å bruke eit heilt feil ord. Berent drap sonen Abel med eit stikk som var berekna på stesonen Absalon - hadde han drepe Absalon, som han hadde tenkt, hadde han fått strengare straff, men sidan det var feil mann som vart drepen slapp han rimeleg billeg unna.

 

Alderen til Jens har vi både frå 1701 og 1721 - 64 år i 1701 gjev fødselsår ca 1637. 85 år ved død i 1721 gjev 1636. Det skal vel godt gjerast at det ikkje er så nokolunde rett, og i så fall må han ha ei anna mor enn Malene.

 

Vi veit vel ikkje alderen på Abel, men dersom han var med på ei båtreis i 1660 bør han vel nesten vere fødd før 1645 han og? Jørgen skal, etter manntalet 1701, vere fødd ca 1652. Veit vi når Malene vart enkje?

 

Dottera Malene Berentsdtr Balchen har sonen Jakob som bør vere fødd ca 1667 - plasserer også henne før ekteskapet med Malene?

 

Der er ein del Balchen-trådar i det gamle forum, men eg har ikkje funne noko om Malene (kona) der, i fyrste omgang i alle fall.

 

Når høyrer vi om Oluf Nilsson Vereide siste gongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant tema dere har gående her. Jeg har selv disse i mitt slektstre, og det er fortsatt mye uklart rundt både Malene og Berent.

 

Jeg har notert at Malene først var gift med Olaf Nilsson Vereide ca. 1600 - 1642, og sammen hadde de barna Karen, Olaf, Lauritz,Malene, Nils, Erik og Absalon.

 

Derimot er jeg usikker på hvor mange av Berentsbarna Malene er mor til.Der har jeg notert Moritz, Absalon, Abel, Torstein, Jens, Malene og Jørgen.

 

Jens skal være født ca 1636 og kan således ikke være sønn av Malene som på den tiden var gift med Olaf Nilsson.Malene Berentsdtr. var født ca 1645 og død etter 1705. Hun var gift med Olaf Indre Reksten og senere Bjørn Jensen Lemvig.

 

Jørgen Berentsen var født ca. 1652. De øvrige Berentsbarna har jeg ikke alder på, og vet således ikke med sikkerhet om de er født før eller etter ekteskapet med Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har desse personane i slekta si, og det er derfor ekstra interessant at vi ikkje har registrert denne skilsmissa før, og farnamnet Hans er også nytt, i alle fall for meg.

 

Vi er som sagt mange som har notert desse ulike personane i papira/programma våre, men kva kjelder har vi eigentleg til borna deira? (Malene/Nils, Malene/Berent, og eventuelt andre ektemakar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man studere koppskatten i 1645 for Nybøen i Gloppen, så tyder det på at Olle Wereidt (Nilsen) fortsatt var i live. Der er også nevnt Malene, quinden , samt barn Ole og Erik Olssønner. Dette er vel det trolig Malene Hansdtr. i hennes første ekteskap. Hun må således ha giftet seg med Berent etter 1645.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=kp14001645nf&gardpostnr=3204&merk=3204#ovre

 

Sier bygdeboken noe om når Ole/Olle/Olaf Nielsen døde? Og vet vi noe om skjebnen til Malene og Berent etter rettsaken i 1667 og den påfølgende skilsmissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole eller Oluf Nilsson må være død før 1658 for då er det Malene som står som brukar på Vereide (iflg. bygdeboka)

I 1659 står Berent som brukar så dei (Berent og Malene) må truleg ha gifta seg i 1658/59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen Balchen som er døde i Bergen:

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668

 

Jørgen Balchen, 71 år og gravlagt den 4. des. 1795 (registrert i kirkeboken for Domkirken sogn) (altså født ca. 1724, og Peder Berntsen Balchen død 1807 (også registrert i kirkeboken for Domkirken sogn) er vel sønner av Berent Balchen vil jeg tro? Peder er oppgitt å være 85 år gammel, så han må vel være født ca. 1722.

 

Jeg er ganske overbevist om at Malene Hansdatter ikke var mor til disse to.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvem Jørgen Balchen som du viser til er. Kanskje er han en bror av Berent?. For jeg mener at Jørgen Berentsen Balchen var født ca. 1652 som sønn av Berent og Malene, og at det er ham vi finner som gjestgiver i Smørhavn, Kinn i 1701 med sønnene Anders og Berent.Det har imidlertid ikke lykkes meg å finne svr på hvem han var gift med eller når han døde.

 

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701nba&gardpostnr=4929&merk=4929#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell, når det gjeld dei Balchen i Bergen du viser til er vi vel i feil århundre, og altså ein generasjon eller to seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.