Gå til innhold
Arkivverket

Christopher Christensen ,hvor kom han fra ?


Anne J. Engmo
 Del

Recommended Posts

Christopher Christensen (min 3xtippoldefar) giftet seg i Skjerstad kirke 07.11 1734 med enken Ellen Størchersdtr.Ljønes(vielsen ganske langt ned i 3 feltet : Dom 20...) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16629&idx_id=16629&uid=ny&idx_side=-41 Hun var tidligere gift med Oluff(Ole) Jacobsen og hadde med seg Birthe(Bereth) ca.3 år i ekteskapet med Christoffer.De fikk ingen felles barn,men 08.08 1752 døpes Christoffer Christensen`s barn,Jacob, som han har fått med sin stedatter Berith Olsdtr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16630&idx_id=16630&uid=ny&idx_side=-39

Vi har aldri funnet ut hvor denne Christopher kom fra,og heller ikke hans alder er noe sted opplyst. Hadde vært veldig bra hvis man kunne funnet ut av dette,slik at jeg kunne jobbet meg enda lenger bakover.Spesielt siden det nå er kommet så bra hjelpemidler,scannede kirkebøker m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket "Skifter i Salten" og finner riktignok Jacob Christophersen nevnt i en del skifter, men de er alle fra hans kone - Kare Olsdatter - sin familie.

 

Dessuten Elen Størkersdatter på skiftene etter hennes første mann og hennes far.

 

Men ikke noe om Christopher Christensen så vidt jeg kan se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei,har også sjekket skiftene på "kryss og tvers",men finner absolutt ingenting om denne mannen. Det forblir nok desverre en uløst sak hvem han var !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du trenger kanskje ikke gi opp helt.

 

For Gildeskål og Meløy finnes det innrulleringsmanntall fra flere år på begynnelsen av 1800-tallet. Arnt Stavne har samlet noen av dem her: https://docs.google.com/View?id=dcg8n2bw_19ccfs44c8

 

Disse er "gull" for her er alder og fødested av alle menn og gutter i prestegjeldet oppgitt!

 

Det er mulig Statsarkivet i Trondheim har slike mantall for Skjerstad liggende også. Jeg vet ikke, men det er jo en mulighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Frank : Finnes det virkelig innrulleringsmanntall fra tiden 1700 - ca. 1750 ?? Det går jo selvsagt an å gjøre en henvendelse til statsarkivet og spørre,men jeg er skeptisk.

Han ble jo ført til Trondhjem festning mai 1757 og endte visstnok sine dager der.

 

Til Leif : Takk for tipset,jeg har kopier av det hele,og det står absolutt ingenting annet enn hans navn,og at han bodde på Ljønes. Han ble jo i tillegg til dommen for blodskam,også dømt for deretter å ha forsøkt å ta sitt eget liv ved å kutte seg i halsen. Egentlig ble både Christopher og stedatteren Bereth dømt til å" miste deris Hoved med Sverd,og legemet efter

Forordningen af 9de aug 1739 uden Ceremonie udi Kierchegaard at begraves..." Men dommen ble omgjort noe senere. Bereth Olsdatter ble forvist fra prestegjeldet,og Christopher ble dømt til å tilbringe resten av sitt liv på nærmeste festning.

 

Men dere begge skal ha takk for at dere prøver å hjelpe,det er jeg veldig glad for. Og kanskje det dukker opp noe i et eller annet papir engang,hvem vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!

 

Dette var interessant lesning, tror du att det går og finne ut når "Christopher Christensen" döde i "Trondhjems festning"??, eller vet du det ??, for da har man muligens ca. födselsår og gå ut i fra.

 

Har funnit noen kandidater födte + - 1700, den ene i "Lödingen".

 

Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn.

Jo,der finnes muligens protokoller fra Trondhjem festning,og jeg sendte derfor igår et spørsmål til Statsarkivet for Trondheim. Men der er vel neppe folk i helgene,så jeg håper på svar derfra neste uke.

Jeg tror neppe at denne mannen kom fra Lødingen eller andre steder så langt unna.

Man skal huske på at dette dereier seg om ei ganske isolert lita bygd,med lite tilflytting. Selv har jeg mer tro på mer nærliggende områder som Gildeskål,Beiarn eller Bodin,siden det ikke ser ut som han var fra Skjerstad kommune.

Men jeg tar imot alle tips med takk,det skader jo ikke å sjekke iallefall !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Statsarkivet,de eldste protokollene er fra 1777,da var nok Christopher Christensen død forlengst tenker jeg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.