Gå til innhold
Arkivverket

Dåp 1813, tydehjelp


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Ser etter Marit Johnsdatter f. ca. 1813. Jeg har funnet henne i folketellingen 1865. Da skulle hun være 48 år. Finner bare en som jeg synes ser sannsynlig ut i kirkebøkene:

 

LENKE

 

Her står det Jonnasdatter (pike nr. 4), men det er vel ikke helt urimelig at det kan være riktig person?

 

Takknemlig for nøyaktig tyding av foreldres navn på denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aud Marion Røen

    33

  • Knut Frode Hansen

    2

  • Finn Gunnar Oldervik

    13

  • Anett Ytre-Eide

    35

Farens navn er Jonnas Anderssen Eggamoe, morens Gunil Bryndelsdatter.

 

Den 17.07.1806 vies soldat Jonnas Anderssen Svorkdal og pige Gunild Bryndelsdatter Harrang

Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Om dette er den rette dåpen har jeg kommet et stort skritt videre! :)Bryndel må vel være et uvanlig navn? Kan ikke huske å ha vært borti det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett

Ved dåpen du har funnet er jo Marits mor Gunil Bryndelsdatter; er det noe jeg ikke har fått med meg her ?

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT1801 står det at Brynild er gift for 2.gang. Tror det er feil. I 1769 gifter en Brøngel Pedersen Harrang seg med Bereth Hermundsdatter Lenke. Bereth dør i 1770, og i 1772 gifter Brøngel Pedersen Harrang seg med Marit Pedersdatter. Hun dør i 1785 og Brynild gifter seg for tredje gang i 1786 med Marith Andersdatter Lenke.

At navnet er sjeldent viser jo avskriften av kirkebøkene foretatt av Orkdal Historielag, som ligger på Digitalarkivet. Under Gravlagte i Orkdal 1776-1799 er pårørende Brynnild Harrang oppgitt som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett

Ved dåpen du har funnet er jo Marits mor Gunil Bryndelsdatter; er det noe jeg ikke har fått med meg her ?

 

Aud M

Å, sorry Aud, jeg svarer visst på noe som er i mitt eget hode her. ;) Gunils mor het også Marit, og hennes stemor, så da ble det litt rot her. ;) Jeg er helt sikker på leddene etter Marit, det jeg er usikker på er egentlig Marit i.o.m at hun kalles Marit Johnsdatter i folketellingen (1865), mens hun ut i fra dåpen er en Jonasdatter.

 

Men denne Marit (som ses i folketellingen) døpte sin datter Brynhild, og bestefaren til Marit som ble døpt i åpningsspørsmålet her het Bryndel/Brynil.

 

Marith Evensdatter Røen f. 1870

her mother

Brynhild Tøllevsdatter Trønningsdal f.1849

her mother

Marit Johnsdatter

her mother→ leddet jeg er usikker på

 

Gunild Bryndelsdatter Harrang

her mother

Marith Pedersdatter g.m. Bryndel/Brynil

her mother

Gunild Jonsdatter

her mother

Eli Hermundsdatter

her mother

 

Ut i fra navnene til anene til Marit Jonasdattter/Johnsdatter er vel dette plausibelt? Som sagt leddene etter Marit Johnsdatter virker temmelig sikre, jeg har funnet skifter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått opp i bind III, Gards- og ættesoge for Rindal, side 621. Enten har bygdeboka feil opplysninger eller så er fødested for Marit feil oppgitt ved folketellinga.

Jeg skriver av fra boka:

 

"Tølløv Hanson Røen fekk bygsel på plassen 23. oktober 1852. Tølløv Hansson var f. 1821 i Røskalvehåggån i Romundstadbyda og var blandt fleire bror til Ola Hansson i Negard Romundstad. Han var gift med Marit Johannesdotter Vean, f. 1818 i Aure. Dei hadde tri born:

 

1. Brynhild, f. 1849, gift 1870 med Even Einarson Lille-Tiset, f. 1845, frå Tisethuset under Lille-Tiset. Dei bygsla Røsgjerdet i Bukta.

 

2. Guri, f. 1852, gift 1872 med Peder Olson Skjølsvoll, f. 1842, frå Utigard. Dei bygde og busette seg på Nygarden Skjølsvoll.

 

3. Marit, f. 1856.

 

Tølløv Hansson døde 1879 og Marit Johannesdotter i 1882."

 

- vi får nok lete etter vielsen til Tølløv og Marit.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått opp i bind III, Gards- og ættesoge for Rindal, side 621. Enten har bygdeboka feil opplysninger eller så er fødested for Marit feil oppgitt ved folketellinga.

Aud M

 

Det som er rart er at både alder og fødested stemmer med den Marit jeg har funnet: Folketellinga. Hun var også den eneste av familien med et annet fødested, merkelig at det skulle bli feil. Nå er det jo en mulighet for at min Marit er stemor til barna. Marit Johnsdatter er vel ikke akkurat uvanlig i de trakter. Det står ikke noe om det i bygdeboka kanskje? Nå som jeg hadde en slik fin rekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en mulig kandidat til Marit Johannesdatter i Aure 1818 HER

 

Får prøve å følge henne oppover. Og moren hennes het Brynhild... Det navnet er nok vanligere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være konfirmasjonen hennes (nr. 22), men nå er plutselig faren en Olsen og ikke en Pedersen. Feil, eller ny person? (er klar over at det ikke nødvendigvis er biologisk far som står i forb. med konfirmasjon) Da spørs det om hun blir værende på Aure, eller flytter på seg.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2285&idx_id=2285&uid=ny&idx_side=-205

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706010479.jpg

 

Disse skulle virke mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynhild var/er ikke noe uvanlig navn på "våre trakter", nei.

 

Kan du sjekke lenke dine, Anett - tror det er blitt litt krøll her.

 

Det står ikke mer under Austre Trønholten, men 2 av døtrene følges jo videre framover i tid.

 

Tølløv døde før Marit, så Brynhild og søstrene fikk ingen stemor.

 

Det er forresten et bilde fra Røsgjerdet på side 666 i bygdeboka. Even er med på bildet.

Du kjenner vel til at Even og Brynhild fikk 9 barn ? Jeg kjenner noen av etterkommerne deres, faktisk.

 

Det finnes bygdebøker for Aure, men de har jeg ikke. Skal se mere på dette, jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynhild var/er ikke noe uvanlig navn på "våre trakter", nei.

 

Kan du sjekke lenke dine, Anett - tror det er blitt litt krøll her.

 

Det står ikke mer under Austre Trønholten, men 2 av døtrene følges jo videre framover i tid.

 

Tølløv døde før Marit, så Brynhild og søstrene fikk ingen stemor.

 

Det er forresten et bilde fra Røsgjerdet på side 666 i bygdeboka. Even er med på bildet.

Du kjenner vel til at Even og Brynhild fikk 9 barn ? Jeg kjenner noen av etterkommerne deres, faktisk.

 

Det finnes bygdebøker for Aure, men de har jeg ikke. Skal se mere på dette, jeg også.

Nå håper jeg lenkene virker. Det jeg tenkte på var om han kunne giftet seg med en ny Marit før folketellingen i 1865, synes det var merkelig at det var en Marit (riktignok Jonasdatter) som hadde riktig alder og fødested...

 

Jeg har akkurat begynt å se på dette, og nå ser det ut som jeg må starte på nytt. Kjenner derfor ingen detaljer. Pleier å se på bygdebøker, men har ikke kommet så langt i denne greina ennå. Får prøve å følge den Marit-en jeg opprinnelig trodde det var, og se hvor hun ender opp... Det er noe muffens når fødested og år er helt feil i folketellinga - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo overbevisende. Skulle selvsagt sjekka det først, men jeg har ikke vært borti slike feil i folketellingen før, bare feil i alder. Er det virkelig så mye feil i folketellingene som det kan virke som?

 

Da blir det endring i slektstreet ja. Jeg var jo i tvil om Marit, men jeg trodde i alle fall fødested skulle være riktig. Får takke for all hjelp, selv om det betyr at jeg må starte på nytt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den einaste Marit Johannesdotter som var født i Aure i 1818 var den som er funne her frå før, nemleg Marit f. 10.02.1818 av foreldre Johannes (Pedersson)? Ormset og Brynhild Johannesdotter. Denne Marit var ei gardmannsdotter frå Ormset i Aure og rrette namnet på faren var Johannes Olsson i følgje bygdeboka til Andeers Todal. Denne Johannes kom frå Ertvågen i Aure og vart gift med ei jordtaus på Ormset. Jordtausa heitte som kjend Brynhild Johannesdotter og foredra hennar var Johannes Danielsson Sundsby (han vart også gift med ei jordtaus på Ormset) og kone Marit Fredriksdotter Ormset døypt 19.01.1775 i Aure kyrkje. Foreldra til Marit var Fredrik Larsson Ormset og Lisabeth Olsdotter Rodal. Sistnemnde var dotter til Ola Ivarsson Rodal og kona Gunnhild Gunnarsdotter Rodal døydde i 1777 f. ca 1714. Foreldra til Gunnhild var Gunnar Olsson Rodal og kona Brynhild Nilsdotter. Gunnar døydde i 1736.

 

Så da har du vel fått ei ny "morsrekkje" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi uansett er kommet lang bort fra det opprinnelige temaet ditt som var tydehjelp, har jeg funnet fram i bind I av Gards- og ættesoge for Rindal, side 389:

Hagen (Kalvhåggån) under Røen (min farfar var født på Nestua Røen):

"Hans Kristenson Romundstad er første mannen vi veit om på denne plassen, som høyrte Nestua til.Han fekk bygsel på plassen 11. november 1818, og i festebrevet heiter det at plassen heiter for Lykkja. Hans Kristenson var født 1787 på garden Kleiverud i Sel i Gudbrandsdalen. Garden Kleiverud vart rasert under storflaumen "storofsen" i 1789, og familien måtte rydde seg ein liten heim i den bratte lia opp for garden. Hans Kristenson kom til Rindal ein gong mellom 1801 0g 1804, og han fekk seg arbeid på Romundstad. I 1817 vart han gift med Brynhild Tølløvsdatter Landsem, f. 1795, frå Landsemvollen."

 

Hans og Brynhild fikk 7 barn, Tølløv var deres andre barn - den eldste het Kristen.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Tenkte jeg skulle fikse det selv, men da blei det for seint gitt. ;) Får kontrollsjekke slik at jeg er helt sikker (og slik at jeg kan si jeg har gjort det), men en erfaren gransker tar vel ikke så lett feil som jeg gjør. :) Da viste det seg jo at tvilen jeg hadde var begrunna, men av helt andre grunner enn jeg opprinnelig trodde. Det var jo Johnsdatter/Jonasdatter som var tvilen min.

 

Da får jeg prøve å ta inn over meg de nye formødrene mine! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til både FGO og Aud! Morsrekkene er jo ikke alltid like enkle etter det jeg forstår. Da gleder jeg meg til å se om det finnes mer informasjon om disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.