Gå til innhold
Arkivverket

Sørlandet


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Kanskje et dumt tema, men har et spørsmål i dag om hvilken forfatter som lanserte begrepet Sørlandet, og ser at det er en Vilhelm Krag som lanserte uttrykket i 1902, men hva brukte og sa folk om området før den tid da?

Sørlandet lå vel sør i Norge før 1902 også, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    9

  • Reidar Oddløkken

    18

  • Marianne Solli

    8

  • Dag Aage Løkke

    7

Takk til dere to, og javel, så da kalte sørlendingene seg for vestlendinger fram til 1902? Og skillet til Østlandet, fulgte da grensa til Telemark?

Rart ingen hadde kommet på begrepet Sørlandet før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere to, og javel, så da kalte sørlendingene seg for vestlendinger fram til 1902? Og skillet til Østlandet, fulgte da grensa til Telemark?

Rart ingen hadde kommet på begrepet Sørlandet før?

Så vidt jeg husker fra skolen, så fulgte delingen av landet de store fjellkjedene, noe som skilte landet i Vestlandet og Østlandet. Denne delelinjen gikk noe på skrå. Derved ble det nordlige Norge å komme inn under Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker fra skolen, så fulgte delingen av landet de store fjellkjedene, noe som skilte landet i Vestlandet og Østlandet. Denne delelinjen gikk noe på skrå. Derved ble det nordlige Norge å komme inn under Østlandet.

 

Det er sikkert riktig, skillet fulgte vel Langfjellene som de sa i værvarslingen i radioen?

Husker ikke om den "meteorologiske grensen" fulgte skillet mellom Rogaland og Agder, eller om hele Agder var med vestover?

Lurer på om hele Nord-Norge var med i værvarslingen fra Bergen i gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Gabriel Scott, som nok gjerne brukte Sørlandet, i tekster har snakket om "en østlending fra Arendal". Så dette har vel sannsynligvis endret seg noe over tid, og i tillegg kan oppfattelsen ha vært ulik fra person til person.

 

Her i Aust-Agder må du kjenne begrepet Nedenes amt/len og lenger vest Lister og Mandals amt. Men her finnes sikkert noen som kan dette mer presist enn meg.

 

Se http://no.wikipedia.org/wiki/Amt og http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8rlandet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dissentermenigheten "Samfundet" ble stifta i 1890, med tilhengere i Kristiansand og Egersund, var navnet først "Samfundet på Vestlandet". Siden ble navnet endret til Menigheten Samfundet. Første gang jeg så det opprinnelige navnet skjønte jeg ikke hvorfor det het "på Vestlandet" med Kristiansand som et kjernepunkt, men etter hvert skjønte jeg hvorfor.

 

Men: Mener å ha lest at begrepet "Sørlandet" egentlig er enda eldre enn da Krag brukte det?

 

fra Wikipedia

 

Sørlandet er en landsdel og en region som omfatter de to fylkene Aust-Agder og Vest-Agder. Det er den yngste, sørligste og minste av Norges fem landsdeler. Navnet Sørlandet ble først tatt i bruk av Vilhelm Krag i 1902, og i 2002 feiret Sørlandet hundre år som landsdel. Før den tid regnet man Agder som en region i landsdelen Vestlandet. Det kan tilføyes at det allerede i 1865 ble snakket om "de sørlandske båter". Disse båtene ble bygget på Lista. Uttalelsen "de sørlandske båter" kom fra en fiskerioppsynsmann fra Lofoten som var nede for å kikke på disse båtene det ble talt så godt om. Så om begrepet "Sørlandet" kom først i 1902 er det tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmeldinga opererte med "kysten Lindesnes Ånasira og dalstrøka innafor" tror der var "over til Bergen " og værmeldinga for vestlandet som forkynte været her i en Sølvsuper 4.Grensen mellom Agder og Rogland gikk før 1838 fra Agdeholmen i Ånasira og gjennom Lundevannet,Sirdalsvannet (som jeg bor ved på beste vestkant) ;-) og fulgte vassdraget opp til Ådneram og øverst til Salamonsheller.

Bakke kommmune var på begge sider av Sirdalsvannet,derfor ble fylkes/amtsgrensen flyttet vestover fra Lundevannet til Tronåsen osv-.Det var uholdbart at ordføren skulle møte i 2 amtsting.

Kristiansand Stift omfattet også Rogaland. Jeg er vel da kansje en Sørlending Ligth.

 

Spørsmålet er komplisert,men Sørlandet stopper utvilsomt i Ånasira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den kirkelige inndeling i tidligere tider kan ha påvirket oppfatningen av at "Sørlandet" var en del av Vestlandet. Rogaland og Agder var ett bispedømme med sete i Stavanger fram til 1682. Så ble bispesetet dette året flyttet til den relativt nye byen Kristiansand, men uten at Rogaland ble skilt ut fra bispedømmet. Denne delingen skjedde først i 1925. Rogaland og Agder var altså et samlet stift fram til 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Sørlandet har neppe like god klang i innlandet som langs kysten. I indre Agder kaller folk seg helst for egder.

 

Tja jeg vet ikke, har inntrykk av at Sørlandet har en veldig god klang i innlandet jeg, og syns det er en veldig naturlig betegnelse, og stusset over at begrepet kom først i 1902, eller visste ikke "vi nordenfor" hvor langt sørover landet gikk på den tid?

Men det var kanskje ikke så viktig på den tid, folk visste kanskje knapt hvor stort sitt eget område var?

 

Ellers takk til dere alle for at dere analyserer spørsmålet litt dyptgående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et artig tema. Kan vi forlenge det litt med å trekke inn Telemark? Noen definerer Telemark inn under Østlandet, jeg selv er blant dem. Andre mener at Telemark bør tilhøre Sørlandet. Det kirkelige Agder stift omfatter også Telemark og heter nå "Agder og Telemark bispedømme".

 

Hva sier Telemarkingene selv? Er dere sør- eller østlendinger? Grenlandsområdet regner seg vel med til Østlandet. Men hva med Øvre Telemark og Vest-Telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et artig tema. Kan vi forlenge det litt med å trekke inn Telemark? Noen definerer Telemark inn under Østlandet, jeg selv er blant dem. Andre mener at Telemark bør tilhøre Sørlandet. Det kirkelige Agder stift omfatter også Telemark og heter nå "Agder og Telemark bispedømme".

 

Hva sier Telemarkingene selv? Er dere sør- eller østlendinger? Grenlandsområdet regner seg vel med til Østlandet. Men hva med Øvre Telemark og Vest-Telemark?

 

Værsågod, Dag Aage Løkke, bare ta med Telemark for min del hvis det faller naturlig inn :)

 

For vi langt oppi dal`an i innlandet regner nesten sørlige Vestfold for Sørlandet også, selv om vi vet at det er grunnleggende feil, og noen kaller det faktisk også for Sørlandet, men slik blir det vel i litt mangel på lokalkunnskap :)

Ser at Sørlandet betegnes som landets yngste landsdel, men jeg hadde nesten ville snudd det på hodet, regner med at landsdelen var tidligere befolket enn egne fjelltrakter, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

 

Ut fra ditt innlegg er det klart av vi to legger forskjellige innhold i begrepet innlandet. I mitt innlegg betydde innlandet indre Agder. Åmli kommune i Aust-Agder, der jeg bor, grenser til Nissedal kommune i Telemark. Det er faktisk knapt 20km fra sentrum i kommunen til Telemark grense. Nordøst i kommunen er det mange mennesker med sterke bånd til Vest-Telemark. Området fra Setesdal, over Åmli til Vest-Telemark har alltid vært språklig nær knyttet sammen. Fjellmålet (les nynorsk) stod sterkt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsågod, ... bare ta med Telemark for min del hvis det faller naturlig inn :)

 

Vel, jeg ville ikke ta med Telemark (eller det sørlige Vestfold) under begrepet Sørlandet. Selv regner jeg Telemark (og selvsagt også Vestfold) med til Østlandet.

Men jeg ville gjerne ha Telemark med i debatten. Rett og slett for å høre om en del av befolkningen i Telemark føler seg mer knyttet til Sørlandet enn til Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville ikke ta med Telemark (eller det sørlige Vestfold) under begrepet Sørlandet. Selv regner jeg Telemark (og selvsagt også Vestfold) med til Østlandet.

Men jeg ville gjerne ha Telemark med i debatten. Rett og slett for å høre om en del av befolkningen i Telemark føler seg mer knyttet til Sørlandet enn til Østlandet.

 

Jeg forsto hva du mente Dag Aage, men jeg ser nå at svaret mitt ble noe tvetydig, og mente ikke å utvide temaet med Vestfold og hele Telemark:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okka by (Egersund) omtales gjerne som sørlandsbyen på Vestlandet, plassert på "sør-vestlandet". Men som rogalendinger er vi godt plassert i regionen Vestlandet, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Gabriel Scott, som nok gjerne brukte Sørlandet, i tekster har snakket om "en østlending fra Arendal". Så dette har vel sannsynligvis endret seg noe over tid, og i tillegg kan oppfattelsen ha vært ulik fra person til person.

 

Det var vel Pider Ro som satt på brygga i Gamle Hellesund og besværet seg over bråket fra ei motorsnekke, da han uttalte de bevingede ord: "Det e han austlendingen borte fra Grømstadkante"

 

Gjengitt etter husken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel Pider Ro som satt på brygga i Gamle Hellesund og besværet seg over bråket fra ei motorsnekke, da han uttalte de bevingede ord: "Det e han austlendingen borte fra Grømstadkante"

 

Gjengitt etter husken

 

Ok, det var vel samme ressurs jeg brukte........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Sørlandet har neppe like god klang i innlandet som langs kysten. I indre Agder kaller folk seg helst for egder.

Jeg har oppfattet det slik at det helst var kyststripen som ble kalt for Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i Norsk Konversasjonsleksikon fra 1948: "Sørlandet, navn på kystlandskap i Agder fra Kragerø til henimot Jæren. Sørlandet har god jord og mildt klima. Landskapet er småkupert og idyllisk, søkt av mange sommergjester." Samme utstrekning som det Gabriel Scott definerte, noe som er litt mindre utstreking enn Vilhelm Krags Sørland, som strakte seg fra Grenland og helt til Ryfylke.

 

I Store Norske på internett står følgende "Sørlandet – landsdel, den sørligste av våre landsdeler, omfatter de to Agderfylkene". Omtrent samme definisjon finnes på wikipedia.

 

Husker jeg en gang traff en fra Telemarksbyen Kragerø som mente han var Sørlending, noe jeg den gang både stusset over og var uenig i. Den gang mente jeg, som Gabriel Scott, at Sørlandet kun var kyststripen i Agder-fylkene.

 

Begrepet Sørlandet har nok endret seg over i tid og oppfattes nok forskjellig fra person til person.

 

Sørlandskysten er dialektsmessig den bløde kyststribe, mens den geografisk er den blide kyststripe, der kystlinjen på kartet markerer et stort smil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg for øvrig at NRK kaller distriktsendinga på radio for Sørlandssendinga. Det nye digitale tilbudet på tekst-tv heter distriktsnytt fra Sørlandet, mens det eldre kalles distriktsnytt fra Agder. NRK er tydeligvis ikke helt ening med seg selv om hvilket navn som skal brukes på tekst-tv.

 

Til høsten skal innbyggerne i Aust-Agder ved valg svare på om Aust-Agder skal gå sammen med Vest-Agder til ett fylke. Det nye navnet blir eventuelt Agder. Dette navnet er i overenstemmelse med det gamle navnet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.