Gå til innhold
Arkivverket

Maja Stina Andersdotter - svenske i Arendal(-sområdet??


Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har et case for en kammerat:

 

Hans oldemor var svensk og het Maja Stina Andersdotter, f. 21/8-1869 (evt 1868?). Hun var fra Mo sogn i Tanum kommune (noe innenfor Strømstad).

I flg svenske kilder opplyses det at hun flyttet til Arendal i 1888, men hun var tilbake i Tanum senest i 1897 da hun fikk sønnen John, 19. mai 1897.

 

Jeg lurer på hva hun gjorde her og hvor hun hadde opphold?

Er det noen som har oversikt på eller er gode på kilder vedr Arendals-området i denne perioden? (Arendal hadde vel noen småkommuner rundt seg den gangen?)

 

 

Mvh

Erik Bjune

Tønsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette er kanskje ikke til all verdens hjelp, men jeg har funnet henn i Embias:

 

Post 724843

 

Andersdotter, Maja Stina

Piga (ogift kvinna)

 

f. 21/8 1869 i Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)

 

Utvandrad 23/10 1888

från Ulseröd, Mo, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)

till Arendal, Aust-Agder fylke, Norge

 

Källa: Husförhörslängd, s. 155

 

Emibas emigrationsakt: Mo O 1888 016

 

Onormerade namnformer:

 

Destinationsland: Norge

 

Kanskje finnes hun som innflyttet til Arendal etter 23/10-1888?

 

 

Hun føder sønnen John Ingvald (oägta) i Mo den 19/5-97. Det står da at hun er fra Arendal i Norge. Det henvises ikke til noe side i husforhøret som jeg kan finne henne i.

 

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik:

 

Er det gjennom denne John Ingvald at Stina Maja ble hans oldemor, eller vet de noe mer om hvor oldemoren flyttet hen, og om hun fikk flere barn, evt når og hvor hun døde?

 

fant denne på DIS gravminner:

1826617 John Ingvald Karlsen 1905 1897 0203 1986 Slettet 019 Borre Horten

 

Jeg antar at dette er konen:

1826618 Olga Christiane Karlsen 0501 1901 2605 1979 Slettet 019 Borre Horten

 

Ut fra dette vil en kanskje kunne finne hennes fødested, og muligens deres ekteskap. Kanskje det der ville fremgå hvor han var konfirmert, som igjen muligens kunne indikere noe om morens oppholdssted og senere sivile status? Ja se dette:

 

Husstandsmedlemmer

P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Kristian Halvorsen 17.02.1877 Aasheim hf g Tømmermand - hus f

002 01 Olga Halvorsen 25.09.1877 Borre hm g Husmor b

003 01 Kristiane Halvorsen 05.01.1901 Kristiania d ug Datter b

004 01 Harald Halvorsen 04.05.1902 Borre s ug Søn b

005 01 Andreas Johannessen 09.12.1847 Sverige el ug Alm. gaardsarb. b

 

 

Bosted (hus/gård/tomt)

B.nr. Bostedets navn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer

0050 Adal søndre 54 8 4 5

 

 

Tellingskrets

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader

002 Ra Borre Borre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Källa: Mo (O-län) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13370/A I/6 (1891-1899)

 

Her er fadrene fra Hogeröd, ville tro at Maja Stina dro til Mo for å føde sitt uekte barn, for så å dra tilbake. Ville tro at hun fantes i husforhørene om hun bodde der en tid. Ser at sønnen kalles Karlsen siden, ble han adoptert bort eller visste moren hvem faren var likevel?

 

Vi skulle ha funnet hans konfirmasjon i Norge. Finner vi han i Norge i 1900 eller i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5679&idx_id=5679&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060904010578.jpg

 

Vielse 1924 i Borre, hans far oppgis til å være brannkonstabel August Karlsson, Hogeröd i Mo. Da kan det jo se ut som moren må ha vært der minst 9 måneder... og kanskje lengre. Rart at jeg ikke finner John Ingvald i 1900 i Norge el Sverige, eller i 1910 i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd vite om oppslag i en bygdebok ville kunne gi noen svar?

 

Borre bygdebok / hovedredaktør Eyvind Lillevold ; medarbeidere Charlotte Blindheim ... [et al.] ; utgitt av Borre kommune. [borre] : [s.n.], 1954 (Horten : A/S Gjengangerens Trykkeri). 891 s., pl. : ill.

 

(neppe....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1880-tekllingen i Sverige: Maja Stina med familie

 

Familien ovenfor er vel identisk med de to som var fadre til John Ingvald i 1897, så hun har reist hjem til kjentfolk for å føde? Ikke sikkert at barnefaren August Karlsson var fra det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner at John Ingvald bor hos sin onkel og tante i årene 1900 til 1920, jfr husforhør derfra.

 

Han kalles systerson John Ingvald Karlsson, (oäkta son), er blitt jordbruksarbetare etter en tid, overført 14.11.1907 hit i husforh.längden, (men ikke oppgitt hvorfra), modern osv i Norge (från 19?), har tjenestegjort i militæret ser det ut til, overført til "obefintliga" i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fant jeg at Maja Stina sin far var f. 13.04.1822, og døde 29.07.1903 i Hogeröd, moren f. 31.11.1831 og dør 18.11.1898 samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra 1910-tellingen: Han bor stadig hos sin onkel og tante.

 

Jeg synes det kan se ut som moren har født sønnen hjemme på eget fødested, for så å vende tilbake til Norge entter en tid, uten sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig flyttet arbeideren "Bakst" (=innhyses?")/ "bakstugemann?") Anders Andersson m familie fra gården Flötemarken i Mo til Hogeröd i Mo i 1875. Maja Stina var altså født på førstnevnte sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

 

Jeg mener at Statsarkivet i Kristiansand har "Navnesedler" på innbyggerne i Arendal, med diverse opplysninger, der har jeg selv funnet noen data på ettersøkte personer.

 

Kanskje du kunne henvende deg dit og høre om det finnes noe på Maja Stina Andersdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk begge for utfyllende svar:)

 

Ja, det er gjennom John Ingvald at hun blir hans oldemor. (Johns familie og etterkommere i Borre & Vestfold har vi full kontroll på. Borreboka er dessverre veldig svak)

Jeg kjenner ikke til at/om Maja senere ble gift ogeller fikk flere barn?

 

John flyttet til NOrge rundt 1918.

Majas skjebne etter 1897 er vi usikre på.

Jeg er enig at det kan se ut som om hun var "hjemom" i Sverige for å føde, for å så å la sønnen bli igjen hos familen og selv dra tilbake til Norge. Hvorfor dette evt skjedde, vet vi ikke? Hva "linken" til Arendal var, har vi heller ingen peiling på så langt.

 

Vi tror vel i praksis at hun sikkert visste hvem faren var, men at han kanksje ikke var så "offisiell" de første årene. Det tyder jo klart på at John visste hvem faren oppover i ungdommen / voksen alder.

 

Vi har oppfattet det så langt som at faren August Karlsson skulle være fra / ha oppholdt seg i Mo-Tanum området. Vi har ingen kunnskap om at han skal ha holdt seg i Norge / Arendalsområdet.

 

Ut- og innflyttingslistene for Arendal er svært tynne rundt 1890 dessverrre.

Selv om det står Arendal, kan det jo også ha vært en av den gangs småkommuner rundt Arendal hun kom til, men at det likevel i offisielle fora kun ble kalt "Arendal"??

 

Mvh

Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du være sikker mtp "Arendal" bør du nok, som du selv antyder, innom flere nabosogn. Se på Tromøy, Barbu, Austre-Moland, Øyestad og Hisøy......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.