Gå til innhold
Arkivverket

Dåp Niels (Jokumsen/jochumsen?) 1792


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter dåpen til Niels Jochumsen som gifter seg med Kari Hansdatter i1822. Nr 2 hø side. Han er fra Aabye, Asker, såvidt jeg kan se. Her (helt nederst hø side)finner jeg noe som kan ligne på Niels dåp i 1792, men jeg kan ikke lese det. Jeg håper å få en klaff med denne Nils Jokumsen på Aabye gård i 1801 da han er den eneste kandidaten jeg kan finne. Men der står ingen far, bare en bestefar og 3 ugifte tanter/evt en mor, og jeg hadde håpet å finne foreldrene. Nå ser jeg også at ved Nils' sønn Johan dåp i 1822 er nevnt en fadder ved navn Simen Jochumsen Aabye. Hvordan kan dette henge sammen hvis ingen Jochumsen hører til på Aabye?

 

Kommer det noe fram fra Niels dåp som sier om han er uekte barn eller hva moren heter? Synes det står "Jocum" et sted der og "Hamer" der hvor dato for kvinnens intro. står, men er redd det er ønsketenkning..

 

Hvis noen kan hjelpe, så takker jegsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken peker til: Niels, sønn av Jocum Larsen på Aabye, ble født 8. november og døpt 13. november 1791.

 

I merknadsfeltet står det "Død i Barsels.", og det peker tilbake til barnets mor, som følgelig ikke kunne introduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Dette var til stor hjelp! Jeg skjønner nå at faren til denne Nils er denne Jokum Larsen. Men Nils bor altså ikke sammen med faren og hans nye kone i 1801. Men hvor ble det av ham?

 

Hvis det er denne Nils som er Jokum Larsens sønn, hvorfor bor han på Hval gård? (skrev feil gårdsnavn i 1. innlegg) Det virker litt rart at han skal være Brede Hammers dattersønn siden moren het Hansdatter, og det bor ikke andre menn på gården ved navn Hans. Det finnes heller ingen andre i Asker med navnet Nils/Niels Jokumsen/Jochumsen. Heller ikke i Røyken hvor han siden flyttet til.

 

Kan noen forstå hvor familieforholdet er mellom Nils Jokumsen på 7 år og beboerne på gården Hval som han bor på?

 

(Denne tråden burde kanskje flyttes til Brukerforumet. Det er jo ikke lenger et rent tyde spørsmål?)

 

 

Innpå igjen:

Har sett på morens navn i dåpsregistreringen én gang til. Kan det stå Kisten Hamer og ikke Hansdatter? Da er nemlig hele gåten løst. Da er hun datter til Brede Hamer på Hval.

Endret av Anne Gro Ek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lese navnet på barnemoren som Hammer, men fant at det måtte stå Hansdtr. Men hvis vi fant vielsen ville vi få en kontroll på navnet. Jeg antar at vielsen har funnet sted rundt 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.