Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp, dåp 1856, Surnadal


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Ja, du har rett. Skjønner ikke at jeg ikke har funnet den? Dette er jo riktig fødselsår t.o.m. Med fødested Sande er det ingen tvil. Supert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- som du ser under anmerkninger hadde Eli og Lars også fått barn sammen tidligere. Det var datra Anne, f. 1854.

Om John L. Sande, f. 1858, skiver Hyldbakk i Heimar i Surnadal, bind I, side 56: "gift og busett på Løkken Verk."

 

Eli Jakobsdatter, født 1824 :"Jakob-Eli dei kalla.Ho døde ugift på Dønheim i 1879."

 

Det står mye i boka om Elis far "Polla-Jakob". Tar med starten av det som står i boka (for mye å skrive av alt)

"Jakob Toreson Polden var første mannen som bygde og busette seg her i Sandstua, visstnok kring 1840. Jakob var født 1788 av foreldre Tore Tore Hansson Halse og Ildrid Ingebrigtsdotter Polden. Truleg var han oppvaksen i Polden, for han bar namnet Polla-Jakob med seg gjennom heile livet. Jakob var med i krigen saman med Isak Fiskjastrøa og fleire surnadøler."

 

Jakob ble gift 1840 med Anne Andersdotter Holten, født 1796 på pl. Stoen. "Dei hadde ei dotter ihop før det var gift:

Eli, født 1824." Jakob døde 1885, 97 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye i boka om Elis far "Polla-Jakob". Tar med starten av det som står i boka (for mye å skrive av alt)

"Jakob Toreson Polden var første mannen som bygde og busette seg her i Sandstua, visstnok kring 1840. Jakob var født 1788 av foreldre Tore Tore Hansson Halse og Ildrid Ingebrigtsdotter Polden. Truleg var han oppvaksen i Polden, for han bar namnet Polla-Jakob med seg gjennom heile livet. Jakob var med i krigen saman med Isak Fiskjastrøa og fleire surnadøler."

 

Jakob ble gift 1840 med Anne Andersdotter Holten, født 1796 på pl. Stoen. "Dei hadde ei dotter ihop før det var gift:

Eli, født 1824." Jakob døde 1885, 97 år gammel.

 

Står det mye?! Det er alltid morsomt! Har ikke funnet noe direkte negativt om anene mine hittil, så håper det er bra saker. :) Da må jeg vel nesten sjekke det ut da. Mulig jeg en tur på biblioteket i morgen. Ser de har den på UB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan anbefale bøkene til Hans Hyldbakk; han har med flere personopplysninger en de en vanligvis finner i bygdebøkene. Det er 2 bøker som heter Heimar i Surnadal og 3 Gards- og ættesoge for Surnadal.

 

Jeg måtte bla en del fram og tilbake før jeg fant Lars Larsen Røv; familien flyttet på seg, men omsider tror jeg at jeg fant ham. Først på Holtamælen, side 237 i bind I, Heimar i Surnadal.Han var født 1826, sønn av Lars Jakobsen Røv og gift med Gjertrud Knutsdatter (datter av forrige bygsler på plassen), født 1806.

 

Lars Larsen Røv (f 1824)ble gift i 1862 med Lisbet Martinsdatter Mausetvollen og de bosatte seg i Kroktrøa på Honnstad:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1566&kenr=003&bnr=0001&lnr=000

 

Om faren Lars Jakobsen Røv skriver Hans H:

"Lars Jakobsen var ein god tambur og vart gjerne kalla for "Stor-Tamburn". Han lærte også opp mange ungdomar til å slå på tromme. I 1845 tok Lars og kona over plassen Røvsgjerdet og flytta dit.

 

Lars Jakobsen var født på Røvsgjerdet i 1797, men nå skal jeg overlate til deg å lese boka (side 215, samme bind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare lete opp dåpen til Lisbet og Lars Larsen Røv sitt eldste barn, Guraa:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2298&idx_id=2298&uid=ny&idx_side=-8

Altså fikk han henne med Lisbet før han fikk Anne og John med Eli Jakobsdatter. Ved Guraas fødsel står det at det er begges første "leiermaal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å lese! "Uekte barn" er det flere av i denne greina, det kan jeg leve med. Det blir interessant å se om jeg kan kjenne igjen personlighetstrekk som jeg har erfart i etterslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Lars Larsen Røv var fra Austerkleivan på Røv, født 1819 og gift i 1858 med Anne Toresdatter fra Furuhaugen (side 166, Heimar i Surnadal, bind I). De bodde på Mosaga. I 1865 er Ane blitt enke:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1566&kenr=002&bnr=0012

Guraa er Anes datter med Jon Gudmundsen Sogge.

 

Ved vielsen til "din" Lars Larsen Røv ser du at hans far er Lars Jakobsen. Far til Lars Larsen Røv, født 1819, er Lars Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og kopiert sidene du tipsa om Aud, det var ikke lett! Møtte først opp på Georg Sverdrups hus, det er jo HUMSAMs hovedbibliotek, der var den ikke. Dama kunne ikke fortelle meg hvor boka var men "det er i alle fall ikke her!", hun sa jeg måtte gå på Sophus Bugge (underavdeling). Der var den ikke, men den hyggelige bibliotekaren kunne i alle fall se at boka tilhørte Institutt for navnegransking, som han mente var i nabobygningen, for dette instituttet var en avlegger av Nordisk. Jeg tvilte, for jeg har vanka i de bygningene en del år. På Nordisk kunne de fortelle meg at Institutt for navnegransking, som riktignok lå under dem, holdt hus i Gaustadalleen 25. Jeg fant fram dit, og der var det faktisk. Holdt riktignok på å snu, da det tok en stund før jeg fant den miniatyraktige ringeklokka de hadde gjemt i et hjørne...

 

En hyggelig mann åpnet og fant boka til meg, og jeg fikk ta gratis kopier. Jeg var ikke klar over det, men Institutt for navnegransking har en enorm samling av bygdebøker! Den hyggelige mannen sa jeg bare måtte komme igjen når jeg trengte noe, og det tror jeg jammen jeg skal gjøre! Det var rene ekspedisjonen dette her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett

Jeg benytter mitt lokale bibliotek og får bygdebøkene er jeg interessert i på fjernlån - aldri noe problem.

Ellers kan du bare spørre; jeg har alle disse bøkene samt bygdebøkene for Rindal og Meldal og kan slå opp for deg.

 

Her fant jeg forresten John (Sande) og søstra Anne ved folketellinga 1865. De bodde hos moras foreldre:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1566&kenr=001&bnr=0032&lnr=000

 

Jeg vet ikke om du kjenner til DIS gravminner ? Meldal kirkegård er registrert der, og jeg fant flere av di slekt.

To av Berits brødre omkom tydligvis i gruva. Også mora Marits gravminne fant jeg der.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til gravminnene, men har ikke benyttet meg av dem. Da skal jeg se på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.