Gå til innhold
Arkivverket

Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Det gjeld denne tråden i det gamle forumet:

[#65582] Fallentin/Fallentinsen på Grutsæter og Svorkmo.

 

Her er det referert til ei leiermålssak i 1712 (#20) i ein anna tråd på det gamle forumet (kopi av denne her).

 

Etter å ha sjekka kyrkjebøkene no får det ikkje heilt til å stemme. Det er nemnt i tråden over at det var ei "Margrethe Johansdatter publ.abs. 1712 for leiermål med Franz Pettersen." (avskrift Torkild Knudsen).

 

Dei aktuelle innføringane i kyrkjeboka er her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-31

F. II Pasch, på Pladsen (Grutsæter): "Døbt ? Uægte b. Lisbeth/ fad Hans Petters. Styrmand/ (f hovve?) mai 6 ???/mod: Margrete Johansd (Sm???)."

 

og her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-32

D. I p Trin. på Pladsen (Grutsæter): "publ absolveret Marg/ete Johansd for beganget/ ??? med Hans Pettersen/???"

 

Spørsmålsteikna er der eg er usikker. I begge tilfeller les eg Hans og ikkje Franz. Er det eg som er "på bærtur" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Følger med debattinnleggene dine, men har ikke så veldig mye å bidra med selv. Er svært interessert i opplysninger i flere av debattene du har startet den siste tiden vedr Grutseter og folkene som levde der. Jeg har Hans Pettersen i min database som far til barnet. Har dessverre ikke skrevet ned kilden, men det er nok flere som tenker det samme som du gjør - at det er en Hans og ikke Franz.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har berre nyleg starta å grave i dette, og finn jo ting i det gamle forumet som eg lurar på. Heldigvis ser det ut til at mange av dei som var aktive i dei trådane enno er med oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.