Gå til innhold
Arkivverket

Emma Hill Frihandlerske


Evy Knutsen
 Del

Recommended Posts

Hej!

Jag har hittat min fars moster Emma Hill född 10.10.1869 i Forsheda, Jönköpings län, Sverige,

i 1910 års folketelling for Kristiania kjøpstad. Hon står som Frihandlerske, vad betyder det?

Hon bor då på Deichmans gate 10. Hon gifter sig och bodde vid sin död 22.08.1945 i Haugesund.

I Gravsted Haugesund, hittar jag henne och hennes man Hans Knutsen (vet inget om honom),

där de är begravda på Søndre Hauge gravlund. Hans Knutsen begravdes den 30.10.1943.

Det jag vill veta är. När de gifte sig och när de flyttade till Haugesund. Är det någon som

kan tipsa mig var jag skall leta. Tacksam för hjälp!

Evy Knutsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet på nettet: En frihandler drev salg av varer som var fri for «innvånere av riket», som fisk, vilt, bakervarer, såpe, kull, koks m.m. Han kunne ikke importere varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe rart med dødsdatoen til Hans. Død 1/1 1901 og begravet 1943. Jeg undrer derfor på om han ble født 1/1 1901?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar.

Hans föddes troligen inte 1901. Det stod samma datum på min fars moster Emma. Det har

jag gått in i dokument och ändrat till hennes rätta födelsedatum. Ingen av er som svarat har något tips var jag skall

leta. Jag har sökt på i ministralboken för Trefoldighets kirken, men hittar inte när hon

flyttade eller när hon gifte sig.

Jag får forska vidare.

Evy Knutsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke hvor du bor, men jeg regner med at det ikke er i Oslo.

 

I 1923 bor hun ikke i Oslo, så det må ha skjedd før det.

 

I Oslo Byarkiv ligger de kommunale tellingene, og der burde det være mulig å finne ut noe mere. Opplysninger om de kommunale tellingene http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/nye_sider/kilder_2006/article70621-19729.html

 

Du kan jo prøve og kontakte Byarkivet, og spørre dem om hjelp med tellinger etter 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når det står 1.1.1901 i gravregisteret (i allefall for Haugesund) så er det nok feil i de fleste tilfellene. Tror det ble skrevet 1.1.1901 når man ikke visste når de var født.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.