Gå til innhold
Arkivverket

Tyding Tingbok - Trolldomssak


Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Kan noen være behjelpelig med å tyde tingbok fra Tune 1663? Jeg har forsøkt, men klarer knapt nok å tyde bruddstykker.

 

Saken gjelder Anne Pedersdatter Furuholmen som ble anklaget for hekseri og stevnet for tinget 18.10.1863.

Etter hva jeg forstå ble også en Katrine Gryte ankalget i samme sak, men ser også ut til å vitne mot Anne (?).

 

Det jeg spesielt lurer på er konklusjonen i saken; om Anne ble dømt, om Katrine Gryte også ble dømt, om de i såfall ble dømt til "ild og bål". Jeg lurer også på om det noen sted går an å finne ut om eventuell slik dom ble fullbyrdet og hvor.

 

Saken er nevnes i debatt 84114 i det gamle forumet hvor også stikkord fra tingbokdokumentet nevnes, men det besvarer desverre ikke mine spørsmål.

 

Tingbok, Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29649/36/

 

Debatt 84114: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=84144&sok=furuholmen&nr=1&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Jeg skal nevne denne saken i en omvisning på Furuholmen og det eksisterer en del "tror det var sånn" om saken mot Anne Furuholmen. Jeg er opptatt av å gjengi dette korrekt og håper noen kan hjelpe meg med tyding.

 

mvh

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt saken går her er det bare snakk om avhør, etter "Adtschilligt Snach och Bøyde Rødgte".

 

Alff Fureholmen møtte for sin kone Anne Pedersdatter, Hans Gryde for sin kone Catrine Hendrichsdatter, "som ligger Siug paa Hasle".

 

Hans Gryte ble spurt av Anne Pedersdatter om Catrine "Haffuer lagt hende till Huortill hand suarede Ney, iche videre End eftter Andres Ord, Anne Fure Holmen haffde Vdj Rette Steffnet Adschillige Prou i Sagen". Flere vitner stod fram og sa hva de hadde hørt, og det stadfestet vel at det var "adskillig snakk og bygderykte", men neppe stort mer.

 

Nede på folio 37a står:

 

"denne Sag ehr iche Indsteffnt till Dombs, Men Huilchen som paafodre Steffne og det Louglig, Giis da derom huis Ret kand Erachtis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.