Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte og kårkontrakt


Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Eg har behov for tydehjelp på kårkontrakt! Først kjem skjøte, startar nederst på side 261, kårkontrakt kjem etterpå.

Vanskeleg skrift :huh:

Min lenke

 

VH

 

Vidar Elda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No 6 (O: R:) N.17 skjöde

1 spd 72 skl. 1853 - N.17 skjöde 1853 -

 

Underskrevne Anders Larsen Skjölber G. V. (gjør vitterlig) at have i Overlæg og sammen med min Hûstrûe Anne Iversdatter solgt, ligesom jeg herved til Hendes datterdatter, vor Fosterdatter Ane Dorthea Johnsdatter Skjölberg og hendes Arvinger, sælger, skjöder og til Odel og Eiendom 1 Min ejende Gaardpart Skjölberg, Matr. N. 74/78 kaldet Gaarden ........ Skjölberglien, af skÿld 34 Skyldskilling med Paastaaende Huse og til og ûnderliggende Herligheder i Østedalen. -

2 Alt mit og Hûstrûes Lösöre af Inbo, Kreatûre (husdyr), Gaards og Kjöreredskaber,Klæder m.v.

Intet i nogen Maade ûntaget ; dog forbeholde vi os til Brûgelighed 1- en Ko (en ku) og 3 Faar, samt alt andet Lösöre som vi tiltrænger til vores fornödenheder. Kjöbesûmmen for den faste Eiendom er 65 spd. Siger fem og sixti Speciedaler Vilken Kjöber skal paataget sig at ærlægge til Arnt Skjödskift, til ...... Gaarden Skjölberg er Pandsat for det anförte Belöb, og med hensyn (?) til det solgte Lösöre, da har kjöber saa paataget sig at tilsvare derfor min ....... omtrent 10 spd. med forûden kjöbesûmme, har kjöber saa Paataget sig at udrede til mig og Hûstrûe Kaar anslaaet til 125 spd for 5 Aar, og da Alt saaledes er bragt i orden tilstaas Ane Dorthea Johansdatter Lovlig Hjemmel paa det fradragne.

Dette til Bekræftelse under min Haand i Overværelse af ûndertegnede Vitterlighedsvidner.

Østerdals Sorenskriveri ........... 24 de og ......Skjölberg 25 te Mai 1853 T : V. Anders Larsen Skjölberg med paaholdt Pen

Erik S. Skjölberg. Ole E. Styvlberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H 18 Kaarkontract :

Underskrevne Hans Øÿen som beskikket Formÿnder for Ane Dorthea Johansdatter Skjölberg, der ûnder Dags Dato er tilhjemlet Matr N. 74/78 Skjölberg af skÿld 34 skÿldskill. med paastaaende Hûse og til og ûnderliggende Herligheder i Ørkedals Sorenskriveri og Dette Thinglaug, tilhörer herved hendes Kjære Fosterforældre Anders Larsen Skjölberg og Hûstrûe Ane Iversdatter for Begges Levetid fölgende til 125 spdr for 5 Aar tazerede Föderaad af Bemeldte Eiendom, nemlig :

1. 1 een Tönde Bÿg, og vog lig 5 - fem - Wog ; 2 - 10 Töndes Blandkorn, a 4 Wog 1 Bm Pr. Tönde, og 3 Tönder - tre Tönder Havre vog lig 4 Wog pr. Tönde ; 5 - fem Tönder gode og ûbeskadigede Poteter. -

2. Foder, Havre, Rÿgt og Alt til 1 en Ko (en ku) og 3 - tre - Faar. -

3. Beqvem Jord til Udsæd af 12 - tolv - Mark Linfrö Kaarfolkene sælge paa Gaarden ; - samt

4. og de fornödne Hûse for dem selv og deres Eiendele, frit Brænde hiemkjört , i stÿkkerhûgget og indbaaret ; fri Hest til Kirke, Qværne og alle fornödne Reiser i Bÿgden, naar samme maatte forlanges, og opvartning, Pleie og Tilsÿn saavel i sûnde som sÿge Dage, saa Intet derpaa kunde være at ûdsættes. - dog falder det af sig selv, at da der paa Eiendommen ikke holdes Hest, kûnne Kaarfolkene forlange Hest til den Brûg, naar det er ûomtvisteligt fornödent. -,

5. Naar en af Kaarfolkene afgaar ved Döden nedsættes Kaarkornet til 1/2 Tönde Bÿg 1 1/2 Tönde Blandkorn og 2 Tönder Havre, Kreatûrsködselen bliver ûforandret paa dit nær at der da kan skaffes Foder (dyrefor) til 2 Faar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forts. av Kårkontrakt :

 

6. I tilfælde af at Kaarfolkene skulde ville være i Brûd med Pigen eller gaardens Besidder, staar de dertil i Raadighed og skal de da desûden have .............. aarlig 1/2 Tönde Bÿg 1/2 Tönde Havre, Alt efter förte to og 1 samt beqvem Jord og Gjödsel til ûdsæd af 1/2 Tönde Poteter og 12 Mark Linfrö men naar en af Kaarfolkene afgaar ved Döden nedsættes disse ........ til det Halve.

Ørkedal Sorenskriveri ûnder ..... 1853

Med Undtagelse af Föderet til et Faar, som og bliver ûforandret. Hans Øÿen

 

1Hans Johan (?) Øyen, som beskikket Formÿnder for Pigen Anne Dorthea Johansdatter Skjölberg, egenhændigen har underskrevet denne Kaarkontract, efter Lÿdelige ....... og Pigen, der var tilstede og samtÿkkede ...............,forelæste 1. at Pigen har modtaget fûld Valûta for ..................., Forpligtelser, vor der ved .............attesteret ........... (L: S:) Som Vidne Chr. Mûsæûs. -

 

Er noen åpne felt som jeg ikke fant ut av nett nå, kan se mer på det en annen gang om nødvendig. V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her har det skjedd store ting på ei stutt tid :D Tusen takk, eg er mektig imponert :D

No kan eg gå vidare med gardsoga som eg driv med. Skjøte og kårkontrakt var siste biten, så langt :)

Nok ein gong, tusen takk.

 

VH

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar, bra om det kan brukast i ei slik bok til glede for mange, ja. Og så er eg ei erfaring rikare, ved å løysa dette. Takk for utfordringa :)

 

Sjå under nr 4 ein del retting og utfylling pluss litt retting ellers her og der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sven,

 

Kan du forklare meg hvorfor du skriver ÿ og û på denne måten? At det er forskjell på o og ö er greit, nemlig o og ø, men er det forskjell på u og û og på y og ÿ?

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.