Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Rasmus Pettersen Vardal, født 1809.


Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

I følge Eilert Sundts telling over reisende fra 1865 står det om Rasmus Pettersen Vardal at han kalles Skjæveland-Rasmus og er sønn av Petter Simonsen Vardal og Karen Margrethe Jensdatter. Det står at han er ca. 54 år gammel og husmann under gården Skjæveland i Høyland, og at han har fått seg en ung kone.

 

Da han gifter seg første gang i Høyland i 1831, står faren oppført som Peder Rasmussen (nr. 5):

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16823&idx_id=16823&uid=ny&idx_side=-41

 

Da han gifter seg opp igjen i 1858, står også faren som Peder Rasmussen (nr. 19) :

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1608&idx_id=1608&uid=ny&idx_side=-240

 

Er det noen som vet hvem som er faren til Rasmus Pettersen ? Rasmus skal være født i Selje i Sogn og Fjordane i 1809, men jeg finner han ikke der. Kanskje han ble døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har heller ikke funnet dåpen til Rasmus, men han er sønn til Petter Kristian Simonsen Vardal, f.ca.1775, død 2-5-1841 som "Omflakkende" på Håvik i Avaldsnes, og søskenbarnet Karen Margrethe Jensdatter Vardal, f.1778. Beste hilsener Jonny [er du forresten barnebarnet til Ida Justine Larine Thu f 1904 og Lars Folkvord f 1902?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret !

 

Greit å få bekreftet dette, bare rart at han ved begge vielsene oppgir et annet navn på faren...

Nei, de personene du nevner er ukjente for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Ved datteren Pernilles dåp i Strand 1803 kalles foreldrene "Omreisende Giørtler Peter Rasmussen Vardal, Bodil Jensdatter", men det er samme folka. Ser ut som Petter Kristian Simonsen også kalte seg Petter Rasmussen? Ser du har Sjøblom-aner. Har du også Vardal-aner som meg? :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så hyggelig! :) Da er vi i slekt et stykke uti :) Kan jeg spørre deg hvordan du kommer inn videre oppover? Jeg har registrert 6 barn på Jan, og haugevis av barnebarn, oldebarn osv. Mye slekt i blant annet Lund da. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Veien videre fra Jan Jensen (1793-1832) er Jens Jansen (1822-1856), Halvard Jensen (1848-1924) og Siri Tonette Halvardsdatter (1880-1971).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! :-) Jeg vet at Siri bodde i Krageboen i Tveit ved Kristiansand og skal ha hatt 12 barn. Kunne du gi meg litt opplysninger om disse? - gjerne i en privat mail til jonny-m@online.no Ville være greit å høre litt om dem, hvor de bodde, hva de gjorde osv. Slektninger tross alt :-) Har du forresten Folkvord-navnet fra Jæren eller finnes det på dine kanter også? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 1.6.2011 den 9.00, Jonny Mydland skrev:

Hei! Jeg har heller ikke funnet dåpen til Rasmus, men han er sønn til Petter Kristian Simonsen Vardal, f.ca.1775, død 2-5-1841 som "Omflakkende" på Håvik i Avaldsnes, og søskenbarnet Karen Margrethe Jensdatter Vardal, f.1778. Beste hilsener Jonny [er du forresten barnebarnet til Ida Justine Larine Thu f 1904 og Lars Folkvord f 1902?]

 

Det må jo være denne, se nederst til venstre inni firkant. 


https://www.digitalarkivet.no/kb20070515640336

 

Endret av Bjørn Egeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn Egeland skrev:

Mener også det står Dirdal og ikke Vardal på henne....

 

Enig.

Det står Dirdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.