Gå til innhold
Arkivverket

Henrettelsen av Simonsen og Priess


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Her er to lenker til de aktuelle kirkebokinnførslene i forbindelse med drapet og henrettelsene:

 

Knut Nilsen Grøte, bonde og gift mann fra Lærdal, 30 år gammel, ble begravet fra Vår Frelsers Kirke (Domkirken) i Christiania den 22.august 1863 - se nr 129 blant Mandkjøn her Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 25 (1847-1867), Døde og begravede 1863, side 811-812 .

 

I anmerkningsrubrikken står det: "Funden druknet ved Lindøen og efter al Rimelighed dræbt."

 

Hans drapsmenn Friederich Wilhelm Priess (født 1833 ved Berlin) og Knud Christian Frederik Simonsen (født 1837 i Odense) ble henrettet på Etterstad den 19.april 1864, og de ble begravet fra Trefoldighetskirken den 30.april - se nr.69 og 70 her Trefoldighet, Ministerialbok nr. IV 1 (1858-1877), Døde og begravede 1864, side 124.

 

I anmerkningsrubrikken står det: "Halshuget - efter Høiesterets dom af 10 Febr 1864."

 

Dette var den 69 år gamle skarpretteren Samson Isbergs fjortende og siste henrettelse, og det var den siste henrettelsen som fant sted i Christiania i fredstid.

 

I boken Ondskap av Torgrim Sørnes (Schibsted, 2009) står historiene om alle de henrettede i Norge mellom 1815 og 1876 og om kriminalsakene som ledet frem til dødsdommene. Mordet på Knut Nilsen Grøte er gitt fyldig omtale i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende opplysninger her Falch og Knudsen ! Boken ser spennende ut så den skal jeg etterspørre på biblioteket.

 

 

Jeg har sett skapretterøksen han brukte til disse henrettelsene i Politimuseet i Oslo,

 

http://www.snl.no/.nbl_biografi/Samson_Isberg/utdypning

 

Biblioteket hadde boken hvis det var andre som tente å låne den,så da blir det makaber lektyre i sommervarmen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biblioteket hadde boken hvis det var andre som tente å låne den,så da blir det makaber lektyre i sommervarmen !

 

Tror denne saken var oppe også i det gamle forumet, men husker ikke tittel på tema og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne saken var oppe også i det gamle forumet, men husker ikke tittel på tema og når?

 

Jeg husker det var et tema tidligere som handlet om Skarpretterne i Norge og de som ble halshogd, dette var ikke ment som et tema for debatt, men kun ment som en "historie" jeg tenkte kunne være av interesse for forumet, morsomt at det kommer flere opplysninger i saken så blir den mere komplett, jeg visste ikke at det var så mange regler forbundet med hvordan dette skulle utføres, jeg har nå fått lest litt i boken og det er spennende med et godt blikk for alle sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I morgen, tirsdag 22.mai, avholder Norsk Slektshistorisk Forening sitt årsmøte med påfølgende medlemsmøte. Der vil forfatteren av bøkene Ondskap og Uten nåde, Torgrim Sørnes, holde foredraget Dødsstraff på norsk. Årsmøtet holdes i foreningens lokaler i Øvre Slottsgate 2 B i Oslo, og det begynner kl.19.00. Det er fullt mulig også for ikke-medlemmer å komme på disse møtene ( - for dem er det jo en glimrende anledning til å melde seg inn!). Se forfatterens hjemmeside her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.