Gå til innhold
Arkivverket

To forskjellige fødselsdager på samme mann


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Kirkeboka (nr. 162) viser at Mikkel Østensen ble født 5.8.1827, men han skriver selv i sin bibel at han ble født 16.7.1826. Den datoen står også oppført da han døde (nr 27). Det siste er kanskje ikke så rart da det vel var familien som kom med disse opplysningnene.

 

Er det riktig å avvise hans egenoterte fødselsdato og stole blindt på kirkeboka? Det er litt ugreit å operere med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han er døpt 16/9-1827.

 

9 og 7 kan jo fort forveksles ved dårlig håndskrift, og ved en misforståelse kan dåpsdato ha blitt til fødselsdato. Dermed har vi datoen 16/7. Men så var det hvordan de fikk 1827 til å bli 1826, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skrevet feil dato i krk.boka så var konfirmasjonen en passende dag å få rettet opp evt. feil. Har du funnet konf.?

 

Bare en tanke. Mikkel ble født 5/8 og døpt.16/9, og det er vel ganske raskt. Han ble hjemmedøpt, men den datoen står ikke. Kan feilen ha oppstått pga. av det? For eks. f.16/7 - hj.dpt. 5/8 og bekreftet 16/9, og årstallet feilskrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Ja det er mye som kan ha blitt skrevet feil, men han er faktisk ført inn i kirkeboken under 1827- et helt år etter at han angivelig ble født. Jeg har ingen problemer med mix up av dag og måned men hvis han ble født i 1826 hvorfor vente et helt år med å føre ham inn..?

 

Har lett og lett etter konfirmasjonen hans men finner den ikke under Nes. Har lett over flere år. De andre mulighetene for Flå og Nes omfatter ikke denne perioden. Det burde jo være her han ble konfirmert? Tror ikke at han flyttet så tidlig siden han kjøpte hjemstedet Otersplassen i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vente et helt år med å føre ham inn..?

 

En kvinne i min slekt ble født sommeren 1847 og framstilt i kirken sommeren etter, ganske nøyaktig ett år gammel. Hun ble hjemmedøpt like etter fødselen, men ble ikke ført inn i kirkeboka før hun ble framstilt for stadfestelse av dåpen. At det gikk et helt år, har jeg tenkt kunne skyldes lang vei til kirken, og at det ble for kaldt for barnet om vinteren. Hvis foreldrene da først hadde somlet med dette noen måneder, til kulda hadde satt inn, så valgte de kanskje å vente til neste vår eller sommer. (Har jeg tenkt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Dag Aage! Det kan ha foregått på denne måten. Jeg kjøper den smile.gif

Støtter Dag Aage her! Skal ikke lenger enn til min moder før det er omtrent et år mellom f. og d., :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.T. 1865 er han 40 år.http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60613&gardpostnr=1042&personpostnr=4821&merk=4821#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.