Gå til innhold
Arkivverket

Gjeterens inskripsjoner


Trond Arild Hansen
 Del

Recommended Posts

For ca. 40 år siden i Olden, S-T, ble et tre felt ved en feiltagelse. I dette treet var det skåret inn noen initialer og årstall (sannsynligvis gjort av en gjeter).

Biten med initialene ble saget ut (og dermed berget) og henger nå på veggen i en hytte samme sted.

 

Inskripsjonen:

O. R. B. 1890

O. R. O. 1897

O. R. O. 1898

 

I 1897 blir en Olaf Rasmusen (f. 1882) konfirmert i Jøssund, med fødested Bæversmark (Åfjord) og bosted Olden (Jøssund).

Han var sønn av Rasmus Petersen Tofte (fra Børseskogn) og Maren Anna Olsdatter (f. i Beitstad).

Ved foreldrenes vielse (1878) bodde de i Tretvik, Jøssund, på 1880-tallet i Bæversmark, Åfjord, og i FT 1891 igjen i Tretvik (hos hennes foreldre). Olaf er da også telt her.

 

Jeg mener det er sannsynlig at gjeteren må ha vært denne Olaf Rasmusen. Må innrømme at jeg har gått tom for søkekriterier

(ikke i avgangslistene fra Jøssund, heller ikke begravelseslistene i Jøssund eller Åfjord).

Han kan selvfølgelig ha emigrert. Jeg kan uansett ikke finne ham i FT 1900. Noen lyse hoder som kan finne ut hvor det ble av ham?

 

mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge for svar!

Joda, Rasmus ble gift på nytt med en enke. I sitt første ekteskap hadde hun bl.a. en datter som ble gift med en som også hadde vært gjeter på samme gård som Olaf.

Skipslistene hadde jeg glemt, gitt. Dette må være samme person som altså befant seg i Spania i 1900. Dette kan nok bli en 'snakkis' ved senere turer til denne hytta. ;)

 

mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg las temaet her kom eg til å tenkje på kva ein gjætargut rissa i stein på sætra heime for over 100 år sidan. Gjætarguten var fødd i 1894 og då 13-14 år gammal. Han var frå Norddal på Sunnmøre. Faren døde i 1898, enkja sat att med 6 små born, og måtte gå frå garden. Borna måtte tidleg ut i teneste, m.a. gjeting.

Tre av gutane i søskenflokken, mellom dei Hilmar, emigrerte til USA. Der omkom han under fiske 1943 i California.

post-404-0-59044700-1307043535_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting kunne nok være litt ensformig til tider, så jeg vil tro det fins mange slike inskripsjoner rundt om i landet. Disse må jo regnes som vitnesbyrd på hvor folk oppholdt seg til gitte tider, og dermed relevante (førstehånds) kilder. Det er kanskje flere som vet om slike minner fra vår nære (eller fjerne) fortid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting kunne nok være litt ensformig til tider, så jeg vil tro det fins mange slike inskripsjoner rundt om i landet. Disse må jo regnes som vitnesbyrd på hvor folk oppholdt seg til gitte tider, og dermed relevante (førstehånds) kilder. Det er kanskje flere som vet om slike minner fra vår nære (eller fjerne) fortid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten i denne sammenheng ta med følgende:

På Lauvøya i Åfjord lå det i sin tid en stein med en inskripsjon gjort av en gammel kjenning der. Han var riktignok ingen gjeter,

men hogg inn følgende: 'Per Persen er medt navn. Denne sten haver jeg forsant med tho voge tunge herpaa

lacht. Det haver jeg løft med min macht. 1610' Denne 300 kg tunge steinen befinner seg nå på Trøndelag Folkemuseum

på Sverresborg, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.