Gå til innhold
Arkivverket

Oppland, Toten: Peder Nilsen på Gaardløs, fikk barn 1816 med Guri Syversdatter Fløgumseie fra Etnedal


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Hvem var Peder Nilsen på Gaardløs 1816?

 

Peder Nilsen på Gaardløs og Guri Syversdatter fra Fløgumseie i Etnedal fikk barn utenfor ekteskap i 1816. Ingeborg Pedersdatter ble født i Hveemstuen 16. april 1816, døpt 21. april, Toten, Oppland.

 

Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 9 (1814-1820), Fødte og døpte 1816, side 31.

Oppland fylke, Toten, Klokkerbok nr. 1 (1814-1820), Fødte og døpte 1816, side 33a.

 

Guri Syversdatter ble født på Fløgumseie, Bruflat i Etnedal 1786, døpt 2. april. Hennes foreldre var Syver Amundsen Klevgaard og Ingri Knudsdatter Espelien. I 1801 var Guri tjenestejente på gården Toen i Aurdal.

Før 1816 har Guri flyttet til Toten. I 1816, når datteren blir født, bor hun i Hveemstuen. I 1817 er hun ført innflyttet til Østre Toten igjen, dette kan bety at hun har bodd hjemme i Etnedal en stund. I 1824 flytter hun tilbake til Bruflat.

 

 

Det er Peder Nilsen jeg trenger hjelp til. Da datteren ble født i 1816 var han tjener på Gårdløs, men han er nok ikke herfra. Er det noen som vet hvem han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at det å finne Peder Nilsens identitet blir vanskelig, hvis han bodde på Toten i 1801 er det flere å velge mellom. Og jeg finner ingen Peder Nilsen som giftet seg eller døde, mens han bodde på Gaardløs.

Han får bli et mysterium - enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Løfter fram denne tråden igjen i tilfelle noen kan bidra.

 

Jeg finner 6 stk Peder Nilsen i 1801-tellingen for Toten som kan være aktuelle. Dette forutsetter selvsagt at han var fra Toten.

 


  1.  
  2. Bondesønn Peder Nielsen på Hjelpesteen, 9 år.
     
  3. Husmannssønn Peder Nielsen på Amundrudstad, 2 år.
     
  4. Tjenestedreng Peder Nielsen på Røselie, 12 år.
     
  5. Bondesønn Peder Nielsen på Gran Store, 11 år.
     
  6. Husmannssønn Peder Nielsen på Skeiten, 5 år.
     
  7. Bondesønn Peder Nielsen på Hammerstad, 5 år.
     

 

Kan noen av disse være den Peder Nilsen som vi finner som tjener på Gaardløs i 1816?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Denne er kinkig, Grete. Det er kanskje enklest å luke ut bondesønnene. De andre blir mer gjettelek.

Men gå gjennom dødsfallene i kirkeboken for å se om noen av dem kan ha dødd tidlig.

Det er jo også en sjanse for at leiermål kan ha gjentatt seg, så se om du kan finne en Peder Nielsen med et leiermål nr. 2 i nærmeste framtid etter 1816, eller kanskje tilogmed før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, Rune. Elemineringsmetoden blant husmannssønnene er kanskje veien å gå, men jeg har ikke store forhåpninger om å løse denne gåten. Selv om jeg skulle sitte igjen med én kandidat - vil denne uansett være høyst usikker, en som vanskelig lar seg verifisere. Det er ikke alle nøtter som lar seg knekke. Og når vi samtidig vet at mange husmannssønner ble betalt av andre for å ta på seg farskapet blir det hele enda mer usikkert, men man vet jo aldri hva som dukker opp - kanskje gentesting kan løse gåten? :-)

 

Reidar, Gaardløs/Garlaus betyr i følge Rygh stedet som ikke er inngjerdet: "Norske Gaardnavne", og her er forklaringen på Hjelpestein: Min lenke

Når navnene blir forklart - høres de ikke så rare ut likevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Grete!

Det kan sies om Rygh at topografi ikke var hans sterke side, og flere av hans tolkninger her på Toten gir sterkt inntrykk av at han IKKE har vært her en gang når han "komponerte" sin fantasifulle tolkning av gardsnavn.

 

Gaarløs var etter forholdene en stor plass, ref Anders Gårdløs tråden og våre funn. Schjøll, var en Storgård som i desse dager blir dokumentert i slekthistorielagets hefte, og har sine aner tilbake i lang tid, det er funnet spor i rødeboken.

 

Skal se hva jeg kan finne om denne Peder Nilsen ved neste besøk på Kapp..

Ha en fortreffelig dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var personmappen funnet her på Kapp. MEN... Det som står der er nøyaktig det samme som du vet. Så nå jaktes det vider her etter spor..

 

Ha en strålende dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Løfter fram denne tråden igjen i tilfelle noen kan bidra.

 

Jeg finner 6 stk Peder Nilsen i 1801-tellingen for Toten som kan være aktuelle. Dette forutsetter selvsagt at han var fra Toten.

  1. Bondesønn Peder Nielsen på Hjelpesteen, 9 år.
  2. Husmannssønn Peder Nielsen på Amundrudstad, 2 år.
  3. Tjenestedreng Peder Nielsen på Røselie, 12 år.
  4. Bondesønn Peder Nielsen på Gran Store, 11 år.Han er født/døpt 17/11 1793. Gifter seg 2/2 1825 med Anne marie Olsdtr Skjøll(hun er 20 år) De fikk sønnen Nils 18/6 1828. Gran er en god gård,og det er ikke slektskap til Gardløs så dette er nok IKKE rett Peder.
  5. Husmannssønn Peder Nielsen på Skeiten, 5 år.
  6. Bondesønn Peder Nielsen på Hammerstad, 5 år.Han er døpt 7/11 1790,han gifter seg 7/12 1836 med Agnete Hansdtr født 1797.Hammerstad er også en storgård så IKKE trolig han var tjeneste på Gardløs.

 

Kan noen av disse være den Peder Nilsen som vi finner som tjener på Gaardløs i 1816?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 4 har i følge mappa hans kun en uægte sønn født 24/12 1829,døpt 5/4 1829.Og på bosted så har han ikke hatt tilhold på Gardløs, men det betyr jo ikke at det ikke kan være han. Men når en ser på hvor han kommer fra opp mot Gardløs så er dt lite trolig.

 

Nr 6 har i følge mappa ikke noe uekte sønn, og har hatt tilhold på Hammerstad hele livet. 2 kjente barn

 

Nr 1 tok du jo selv.

 

Nå er det de du har listet som husmennsønner og noen til som må sjekkes ut.

 

Ha en trivelig helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Terje :-)

Har mest tro på at det her er snakk om en husmannssønn, men om han var totning eller ei - det er vanskelig å vite.

Mange kom jo til Toten og tok tjeneste på ulike gårder, som Guri Syversdatter fra Etnedal, men jeg ikke finner ingen passende Peder Nielsen i innflytterlistene. Men - det må likevel tas høyde for at han er innflytter, da disse listene er mangelfulle. Artig nøtt dette :-)

 

God helg til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Grete, som du sier det er en nøtt. Kikket etter det jeg også men ikke funnet noen kandidater. Men har ikke sett på kandidater over 27 år. Det er jo mulig.

 

Du fikk mail med person skjema og Newman hefte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg igjen med 2 -3 personer som kan være din Peder.

 

Det er Peder Nilsen tjener på Stor Engen, han gifter seg 8/11 1820 med Pernille Olsdtr fra Nittumødegård hun 24,5 år

 

Peder Nilsen Tjener Lunde 32 år, Han gifter seg 6/4 21 med Dorthe Christensdtr fra Lunde 36 år

 

Peder Nilsen Inderst Nøklebystuen 37 år ungkar gifter seg 9/6 24 med Barbroe Jensdtr Nøklebysuten 27 år

 

Peder Nilsen tjener på Gjerstad 28 år gifter seg 22/10 24 med Maria Andersdtr Gaarder 28 år.

 

En av desse Pederene har en tilknyttning til Gaardløs via ett famile medlem. Nå drives det litt mer sjekking og eleminering får du får ett bedre svar.

 

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

Jeg er også på jakt etter Peder Nilsen På Gaarløs. Ingeborg Pedersdatter er min tippoldemor. Hun emigrerte til Amerika da hun var ca 60 år, og reiste til noe av sine barn som hadde meigrert tidligere.

Jeg har heller ikke funnet ut hvem Peder nilsen var.

 

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.