Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan lete videre?


Janne Evensen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter slekt til noen amerikanske venner. De hadde navnet Sverre Evensen og fødselsdatoen 10.08.1898. Han har jeg funnet i Folketellingen fra 1910, og dermed også hans foreldre og søsken. Har også funnet oppføringen av hans dåp i en klokkerbok.

 

Sverres kone og deres tre sønner, Ingvar, Christian og Kaare reiste til USA etter andre verdenskrig. Sverre ble igjen i Norge og skal ha giftet seg på nytt i løpet av okupasjonen og fått flere barn.

 

Trenger noen tips til hvordan jeg går videre. De er spesielt interessert i å finne slekt som lever i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke dødsannonsen til Sverre Evensen (1898-1971) og ev. også til kone nr. 2 i Aftenpostens arkiv kveld, må ut en tur nå (hvis ikke andre følger opp i mellomtiden). Det er vel en mulighet for at minst ett av barna er i live i dag.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke dødsannonsen til Sverre Evensen (1898-1971) og ev. også kone nr. 2 i Aftenpostens arkiv kveld, må ut en tur nå (hvis ikke andre følger oppp i mellomtiden). Det er vel en mulighet for at minst ett av barna er i live i dag.

 

DTH

 

Det ville være kjempeflott. Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være kjempeflott. Tusen takk. :)

Har samlet sammen det nødvendige om Sverre, skal bare finne dødsannonsen til Randi først, så kommer jeg tilbake med mer info. Men jeg har en datter jeg må legge først...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Oskar Evensen døde 27. januar 1971, ikke 29. januar. Dette ifølge dødsannonsen i Aftenposten 29. januar 1971 nr. 47, s. 13, samt spalten "Anmeldte dødsfall 28. januar" publisert i Aftenposten 30. januar 1971 nr. 49, s. 15. Det er ikke mulig å lese av gravstenen hva som står der, men det som står gravregisteret må altså være feil, da dødsannonsen ikke kunne ha kommet på trykk i morgennummeret samme dag han skulle ha gått bort.

 

Uansett, Sverre Evensen etterlot seg en sønn i annet ekteskap og tre barnebarn. Barna fra første ekteskap stod oppført i dødsannonsen og de var også med på kransen. Sønnen f. 1945 er ifølge telefonkatalogen og skattelisten bosatt i Nittedal. Hvis Janne kan sende meg en e-post (dagtho@yahoo.com) så skal jeg sende deg filen med kopi av alle avisutklippene. Da har du mulighet til å videreformidle informasjonen til dine venner i USA. Så får vi håpe at slekten i Norge er interessert i å gjenoppta kontakten med slekten i USA!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Oskar Evensen døde 27. januar 1971, ikke 29. januar. Dette ifølge dødsannonsen i Aftenposten 29. januar 1971 nr. 47, s. 13, samt spalten "Anmeldte dødsfall 28. januar" publisert i Aftenposten 30. januar 1971 nr. 49, s. 15. Det er ikke mulig å lese av gravstenen hva som står der, men det som står gravregisteret må altså være feil, da dødsannonsen ikke kunne ha kommet på trykk i morgennummeret samme dag han skulle ha gått bort.

 

Uansett, Sverre Evensen etterlot seg en sønn i annet ekteskap og tre barnebarn. Barna fra første ekteskap stod oppført i dødsannonsen og de var også med på kransen. Sønnen f. 1945 er ifølge telefonkatalogen og skattelisten bosatt i Nittedal. Hvis Janne kan sende meg en e-post (dagtho@yahoo.com) så skal jeg sende deg filen med kopi av alle avisutklippene. Da har du mulighet til å videreformidle informasjonen til dine venner i USA. Så får vi håpe at slekten i Norge er interessert i å gjenoppta kontakten med slekten i USA!

 

DTH

 

Dette var jo ikke mindre enn fantastisk. Gleder meg til å virdereformidle denne informasjonen videre. Tusen takk for hjelpen. Jeg sender deg en e-post nå med en gang.

Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen e-post fra deg ennå - du må gjerne oppgi din egen e-postadresse, så skal jeg sende deg filen.

 

DTH

 

Det var nå rart. Jeg sendte deg en enpost i går. Skriver den her jeg: janne.evensen@broadpark.no.

Igjen tusen takk for hjelpen. :)

Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå rart. Jeg sendte deg en enpost i går. Skriver den her jeg: janne.evensen@broadpark.no.

Igjen tusen takk for hjelpen. :)

Janne

 

Måtte dobbeltsjekke nå og ser at mailen ligger i sendtboksen min. Har også dobbeltsjekket at jeg har brukt korrekt adresse. Den ble sendt kl. 20.07 i går kveld.

Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte dobbeltsjekke nå og ser at mailen ligger i sendtboksen min. Har også dobbeltsjekket at jeg har brukt korrekt adresse. Den ble sendt kl. 20.07 i går kveld.

Janne

Pussig, men det skjer av og til at e-post ikke kommer frem (fant ikke noe hverken i innboksen eller i spamboksen). Uansett, e-post er sendt!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, men det skjer av og til at e-post ikke kommer frem (fant ikke noe hverken i innboksen eller i spamboksen). Uansett, e-post er sendt!

 

DTH

 

Jeg har fått mailen din, og har sendt svar tilbake.

Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mailen din, og har sendt svar tilbake.

Janne

Tror det må være full skjæring mellom broadpark.no og yahoo.com, for ditt svar har heller ikke kommet frem. Uansett, så lenge du mottok filen er jo alt i orden.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.