Gå til innhold
Arkivverket

Inga Johanne Tjelta f. Gundersen 1905 - 2011


Marie Skålnes
 Del

Recommended Posts

Det stod nylig dødsannonse i Haugesunds Avis for Inga Johanne Tjelta f. Gundersen, død på Tasta Sykehjem i Stavanger 17. mai 2011, 105 år gammel. Jeg har prøvd å finne ut hvor hun kom fra ved å lete etter henne i 1910. Kan hun ha noen tilknytning til Hugesund eller omland siden dødsannonsen stod i Haugesunds avis? Barn, barnebarn, oldedbarn og tippoldebarn hadde huin, og en søster.

 

Ved å google, fant jeg ut at hun var fødd 20.12.2005. Klarte ikke å finne noe i avisene i forbindelse med hennes 105-års dag.

 

Jeg finner to fasttelefoner på henne, en på sykehjemmet og en hun deler med sønnen, som bruker Tangen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henne fant jeg ikke! Ser hun har far og bror som kalles Karl J; samme navn står Ingas sønn med i dødsannonsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på FS:

 

Norway Baptisms, 1634-1927 for Inga Johanne Gundersen

Gender: Female

Baptism/Christening Date: 22 Dec 1905

Baptism/Christening Place: Stavanger, Rogaland, Norway

Birth Date:

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Karl Gundersen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Inger Gundersen Naess

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C04410-8

System Origin: Norway-EASy

Source Film Number: 1282682

Reference Number: BK4 P206 CN203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga Johanne Gundersens dåp i St. Johannes Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1905, side 183.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4470&idx_id=4470&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-187

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060616010659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt omtale av familien til Inga Johanne, som bodde i Pedersgata 74 i Stavanger.

 

1909-1950-----

 

Karl Johan Gundersen, f. 1873, sjømann

 

Inger f. Næss f 1875

 

Karl Ingeman. f. 1904

 

Inga J. f. 1905

 

Johanne f. ca 1908 død?

 

Else Gunvalda f. 1912

 

Gunnar Jørginius Haualand, f. 1915

 

Ingfrid Jørgine f. 1919, gift med Anton Gundersen.

 

Bernhard Næss, 25 kjører, bodde her ca 1909-1911. Han var antakelig bror til Inger.

 

Løfgren, Carl W. f. 1895 skreddersvend, Sverige ca 1920

 

Karl Johan var sønn av Gunder og Inger Iversen. Han ble gift med Inger Næss ---.

 

De bosatte seg her og fikk 6 barn. Karl var matros, han var i Amerika et år rundt 1910-1912. Han sendte penger men hadde liten fortjeneste. En tid senere jobbet han hos Bjelland, førte en liten motorbaad, "lystjakten." (Om det var Bjellands lystjakt vet jeg ikke). Karl står som huseier før 1924, men det ble ikke tinglyst før i 1949. Sønnen Karl Ingeman var postkassetømmer da han var 16 år. Inga var syk, blodfattig da hun var ti år, søsteren Johanne ble ikke nevnt i folketellingene etter 1914. Ingfrid var fabrikkarbeider i 1946. Fru Gundersen, Inger tok i mot og betalte ut pant for tomme ølflasker, som hun deretter solgte til Tou bryggeri. Datteren Ingfrid, f. 1919, ble gift med Anton Gundersen, hun bor idag Mai 2011 på Alders Hvil, 92 år gammel.

 

 

 

Karl I Gundersen er registrert her så sent som i 1980, så dermed har en familie eid og bodd i huset over 110 år.

 

Omtalen er hentet fra denne portalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger!

 

Ser ikke noen tilknytning til Hauigalandet, men det kan jo være noen av etterkommerne som bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan det finnes noen relevante opplysninger i debatt nr 46624 i det gamle brukerforumet? Dette var en "dugnad" for å kartlegge Pia Tjeltas slekt i forbindelse med et Skavlan-program på NRK i februar 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! Ettersom jeg foreløbig ikke vet hvilken Tjelta Inga Johanne har vært gift med, vet jeg dessverred ikke om han var i slekt med disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.