Gå til innhold
Arkivverket

Lekstrand? landvärn? Tydehjelp 3 ord


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Hei, trenger tydehjelp til 3 svenske ord, år 1808. Hva står det her som kommentar i husförhörsboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger tydehjelp til 3 svenske ord, år 1808. Hva står det her som kommentar i husförhörsboken?

 

 

Hei Erling!

 

Landtwärn 08

Lenstrand eller Lehstrand (der er sølt blekk der)

 

Eller kanskje Lekstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling!

 

Landtwärn 08

Lenstrand eller Lehstrand (der er sølt blekk der)

 

Eller kanskje Lekstrand

 

Det gjelder en gutt som er født i 1788. Han er 20 år gammel, bor i Asker i Örebro lân / Närke område. Jeg vil tro at han reiser i det militære. Men hvor er da Lekstrand/ Lehnstrand, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lantvärnet var den första värnplikten, man satte upp lantvärnsförband med unga pojkar för kriget 1808-9.

Kan du ange källa för din notis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde, gjennom SVAR:

 

Källa: Askers kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10025/A I/8 (1796-1812) digital side 85, Lekeboda i Asker, Örebro. Se vedlegg.

 

Jeg ønsker å finne ut hvor denne familien flytter, men spesielt er jeg interessert i bevegelsene til Lars f. 1788, frem til 1825, årsak: Er hhan den personen jeg finner viet i Kristianstad i oktober 1822?

 

Källa: Kristianstads stadsförsamlings (Heliga Trefaldighets) kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/LLA/13214/E I/3 (1807-1833)

Lars Eriksson og Ingri Mårtensdr. vies 29.10.1822. Denne familien bor på Hamilton Hill/ Sofiendahl i Färlöv til de dør på 1850-tallet. Men jeg har problemer med å finne dem bakover i tid.

'

Første sikre notis på Lars Eriksson f. 14.10.1788 er at han flytter til Kristianstad i 1816:

 

Källa: Kristianstads stadsförsamlings (Heliga Trefaldighets) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13214/A I/2 (1814-1820)

 

Chris: Om du kan finne ut av Lars Erichsons opphav, ville det være storartet. Han oppgis å være født i Lännäs og Närike, og siden jeg ikker finner han i husforh., har jeg heller søkt i nabosoknet Asker. Finner han som sagt ikke i husforhørslengder i Lännäs, og det ser ut til at dåpsprotokoll for det aktuelle år mangler, dessverre. Han kan jo være døpt i Lännäs av forbipasserende foreldre.

 

Heller ikke her står det hvor Lars Erichsson kom fra i 1816 (digital s. 32) Södergatan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har försökt att finna dokumentation om Lantvärnets soldater, men de verkar inte finnas scannade. Han bör ha varit i Närke-Värmlands lantvärnsbriga som existerade mellan 1808 och 1814. Dessa handlingar finns på Krigsarkivet i Stockholm

Titel Lantvärnet

Referenskod SE/KrA/0045

Omfång

8 Hyllmeter

Datering

1806 – 1824

Arkivinstitution Krigsarkivet (depå: Banérgatan)

 

Det finns en doktorsavhandling om Lantvärnet, som var en stor katastrof många dog av sjukdom och felaktig organisation:

Lantvärnet 1808-09 / av Gunnar Samuelsson

 

Samuelsson, Gunnar, 1911-1999 (författare)

Uppsala, 1944

Svenska 449 s.

BokAvhandling(Diss. Uppsala : Univ.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.