Gå til innhold
Arkivverket

Schaavejen - gård i Meldalstraktene?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Hei !

Er det denne konfirmasjonen i Meldal 1791 og Gurru Olsdatter Øvre Rye som det fortsatt menes på ?

1791.

Nr. 13.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A05 (1776-1815), Konfirmerte 1790-1792, side 878-879.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-302

 

Som nevnt før så finnes det Gurru Olsdatter født/døpt 1774-1775 på Rye i Meldal.

Og her har vi hennes dåpen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A04 (1751-1775), Fødte og døpte 1775, side 300-301.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16204&idx_id=16204&uid=ny&idx_side=-147

 

Bygdebok for Meldal,Gard og Ætt bind II side 437 Rye Øvre viser til at denne Gurru f. 1774, gm.Ole Anderson Voll i 1813.

 

Den nevnte vielsen i 1813.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A05 (1776-1815), Kronologisk liste 1813, side 456-457.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-233

 

 

Mvh.Magne.

 

Hei !

F. T. Meldal 1801 Rye.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011636&gardpostnr=70&personpostnr=1632&merk=1632#ovre

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aud Marion Røen

    14

  • Magne Østhus

    10

  • Håvard Moe

    3

  • Anett Ytre-Eide

    26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Magne, den nederste lenken: sikter du til copulasjonen med Guri Olsdatter og en Ole Andersen (eller noe sånt?)? Foreldreparet til min ane heter Johannes Anderssen og Guru Olsdatter, og de ble viet 1811 (12.05).

 

Jeg vet jeg har rotet mye i disse trådene, men det jeg prøver er å finne rede på om det skulle være flere Guru Olsdøtre - som det tydeligvis er, men kombinasjonen Guru og Johannes har jeg bare funnet EN av.

 

Spørsmålet er om disse som giftet seg i Orkdal, hvor kom de fra? Er Guru den Guru som kom fra plassen Aamodslychen i Meldal og som var født 1779? Problemet er at jeg ikke kan finne inn- og utflyttinger fra denne perioden. Jeg har som nevnt funnet Guraa som innflyttet til Aure da hun var litt oppe i årene, og en forbindelse til Aure er det i alle fall angående Marit Johnsdatter/Johannesdatter, som sannsynligvis er født der (iflg. bygdebok), men er døpt i Orkdal.

 

Det er mulig jeg må skaffe meg bygdebøkene for å få oversikt. Har også altfor dårlig kjennskap til geografien, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne, den nederste lenken: sikter du til copulasjonen med Guri Olsdatter og en Ole Andersen (eller noe sånt?)? Foreldreparet til min ane heter Johannes Anderssen og Guru Olsdatter, og de ble viet 1811 (12.05).

 

Jeg vet jeg har rotet mye i disse trådene, men det jeg prøver er å finne rede på om det skulle være flere Guru Olsdøtre - som det tydeligvis er, men kombinasjonen Guru og Johannes har jeg bare funnet EN av.

 

Spørsmålet er om disse som giftet seg i Orkdal, hvor kom de fra? Er Guru den Guru som kom fra plassen Aamodslychen i Meldal og som var født 1779? Problemet er at jeg ikke kan finne inn- og utflyttinger fra denne perioden. Jeg har som nevnt funnet Guraa som innflyttet til Aure da hun var litt oppe i årene, og en forbindelse til Aure er det i alle fall angående Marit Johnsdatter/Johannesdatter, som sannsynligvis er født der (iflg. bygdebok), men er døpt i Orkdal.

 

Det er mulig jeg må skaffe meg bygdebøkene for å få oversikt. Har også altfor dårlig kjennskap til geografien, dessverre.

 

Hei Anett !

 

Den vielsen i Meldal 20 Sønd. a Trinit, 31 October 1813 der finner du Ole Andersson Vold og Guri Olsd. Rye.

Den samme Guri finner du nevnt som Gurru og 27 år på Rye i 1801.

Området ved Amot er i grenseland mellom Meldal, Orkdal og Hølonda i Melhus.

Og da er det bare å lete videre etter nye spor og løsninger.

Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett!

 

Hvis jeg forstår deg rett, så leter du etter Marit Johannesdatters foreldre. Denne Guru Olsdatter født 1779 og døpt på Svorkmo Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1779, side 271-272.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_sid

Er vel det beste forslaget. For de i Åmotet, er det kort vei til kirka på Svorkmo. Hun er sikkert også konfirmert her. Garden Setra hvor Knut Anfindsen har Guru i tjeneste, ligger på østsida av dalen i Svorkmoområdet. Det er heller ikke så langt over til Skaun og Morkagardene.

 

Johannes Andersen Morken var født i 1783 på garden Mo i Skaun. Foreldrene var Anders Jacobsen, f. 1756, d. 1823 fra Ner-Rian og Mille Johansdatter, f. ca. 1750.Skaunaboka bd.2 side 386.

 

Stuedal (Stugudal)er en markagard på grensa mot Hemne og Rindal som ble nedlagt først på 1800-tallet. De har sikkert losjert her før de flyttet videre til Hemne, Rindal eller Aure. Rindal er vel mest sannsynlig. Marit var vel gift Trønnesdal (Trønsdal) fra Rindal. Johannes Andersen Morken kan ha vært handverker. Han er vokst opp i et område med flinke handverkere, og oppsøker senere et område hvor datidens fremste treskjærere hadde etablert et miljø; Svorkdal, Gjønnes, Eggan, Søvassli m.fl. er alle garder i denne sammenheng.

 

Håper dette er til litt hjelp.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- så bra, John Tore !

 

Fant de yngste barna i Åmotslykkja døpt i Meldal da jeg lette i går kveld og hadde planer om å lete i Orkdal i dag/kveld da jeg ikke fant de eldste døpt der. Nå har du oppklart den saken.

 

Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olderøya under Gravråk (side 360, samme bind som tidligere):

"Paul Evensen Olderøya, gm. Ingeborg Olsdt. var komen der hundre år deretter (den første som er nevnt på plassen er Jon Andersson, f. 1600).

Dei hadde fire born:

1. Ole, f. 1726

2. Gjertrud, f. 1729

3. Guru, f. 1732

4. Anne, f. 1735

Ole Andreasson Mogsetbrekk, f. 1722, vart gm. Guru Paul/Povelsdt. Olderøya."

 

Nå ser jeg at det var på Olderøya Ole Andreassen og Guru bodde: ikke Tjønnåsen som jeg skrev tidligere - beklager.

Dersom det er rett fødselsår på Guru (f 1732)var hun en ung brud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Olluf Andreasen Mogsetbrechen og Gurru Povelsdatter Gravraag 5. okt 1747:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16203&idx_id=16203&uid=ny&idx_side=-211

 

Hei !

Og Trolovelsen 1747.

Dom: 10 p. Trin.

Olluf Andreasen Mogset.

Gurru Povels d. Grafraag.

Forløftingsmænd.

Baard Mogset.

Iver Mogsetlychen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Trolovede 1748, side 433-434.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16203&idx_id=16203&uid=ny&idx_side=-198

 

Aud Marion nevner at om Gurru var født i 1732 så var det en ung brud, men også det kan sjekkes i kirkeboka, om en da er så heldig å finne det ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dåpen til ei Guru Povelsdatter på høyre side her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16202&idx_id=16202&uid=ny&idx_side=-82

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A02 (1705-1725), Kronologisk liste 1724, side 80.

Hadde passet bedre med alder ved giftemålet.

- men så vidt jeg kan se er hennes far Povel Høidal. Kan Povel/Paul vært født der ? Finner ham ikke under disse gardene/plassene i bygdeboka ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett!

 

Hvis jeg forstår deg rett, så leter du etter Marit Johannesdatters foreldre. Denne Guru Olsdatter født 1779 og døpt på Svorkmo Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1779, side 271-272.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_sid

Er vel det beste forslaget. For de i Åmotet, er det kort vei til kirka på Svorkmo. Hun er sikkert også konfirmert her. Garden Setra hvor Knut Anfindsen har Guru i tjeneste, ligger på østsida av dalen i Svorkmoområdet. Det er heller ikke så langt over til Skaun og Morkagardene.

 

Johannes Andersen Morken var født i 1783 på garden Mo i Skaun. Foreldrene var Anders Jacobsen, f. 1756, d. 1823 fra Ner-Rian og Mille Johansdatter, f. ca. 1750.Skaunaboka bd.2 side 386.

 

Stuedal (Stugudal)er en markagard på grensa mot Hemne og Rindal som ble nedlagt først på 1800-tallet. De har sikkert losjert her før de flyttet videre til Hemne, Rindal eller Aure. Rindal er vel mest sannsynlig. Marit var vel gift Trønnesdal (Trønsdal) fra Rindal. Johannes Andersen Morken kan ha vært handverker. Han er vokst opp i et område med flinke handverkere, og oppsøker senere et område hvor datidens fremste treskjærere hadde etablert et miljø; Svorkdal, Gjønnes, Eggan, Søvassli m.fl. er alle garder i denne sammenheng.

 

Håper dette er til litt hjelp.

 

Mvh John Tore

 

Ja, dette var absolutt bra saker! Dette er den Guru som hele tiden har vært "hovedmistenkt". Har ikke sett dette før, bare den transkriberte utg. som Orkdal historielag har lagt ut.

 

Du mener altså dette ut fra geografien ene og alene? Jeg har jo ennå ikke funnet noen konkrete andre kandidater, så dette høres svært plausibelt ut.

 

Planen min i kveld var faktisk å sette meg ned å plotte inn bevegelsene til Guru på kartet for å prøve å forstå litt mer... spørs om jeg heller skal forsøke å systematisere alt som har kommet fram her. Jeg har jo ikke akkurat vært så organisert i dette tilfellet, heller frustrert. Men nå har vi faktisk kommet bakover til et "respektabelt" årstall med morslinja.

 

Men, John Tore, det du sier om håndverkere, er det bare spekulasjoner?? Jeg har jo en del håndverkere andre steder i slekta, så slikt er veldig spennende å se nærmere på. Gurus mann står nevnt som soldat når de gifter seg, men det betyr kanskje ikke så mye? Siden jeg ikke har støtt på soldater i min direkte linje før har jeg ikke satt meg inn i omstendighetene her. Hvor mange som var soldater i en generasjon, hvor vanlig det var i forskjellige tider. Begynnelsen på 1800-tallet var vel ganske så urolig både her og der...

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg bare si at jeg er imponert over hvor flinke dere er alle sammen! Men jeg lurer på en ting, siden jeg har så mye slekt i området, hvilken bygdebok vil være mest aktuell for meg å kjøpe? Må vel kanskje skaffe flere, men regner med at noen er mer omfattende enn andre, og dekker det jeg ser etter bedre? Har heller ikke helt fått forståelse av hvilket skikt disse forfedrene hører hjemme i. Det virker som å være noe midt i mellom? Ikke lutfattige husmannsfolk og ikke folk fra storgårder, eller tar jeg feil? Ut fra all flyttingen ville jeg kanskje tro at økonomien til tider ikke har vært så veldig god, og man har vært nødt til å flytte, eller?

 

Vanskelig å starte en ny tråd for hvert eneste spørsmål, så jeg spør her jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ganske sikker på at dette er dine aner, Anett. De opplysningene jeg har lagt inn fra bygdebøkene er fra samme bindet: Meldal bygdebok, bind 3, Gard og Ætt I av Nils Lykkja. De to første binda av Meldal bygdebok heter Bygdesoga I og II; mye historie som kan interessere deg der, vil jeg tro.

 

Det er også 2 bind til av Gard og Ætt fra andre deler av bygda, men de har jeg ikke "hatt bruk for" mens jeg lette etter din slekt.

 

Når det gjelder de opplysningene jeg har lagt inn her er det jo bare navn og fødselsår; det står selvsagt mer om plassene og hvor de ligger, men det har jeg ikke skrevet av. Mitt forslag er at du skaffer boka/bøkene på fjernlån først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ganske sikker på at dette er dine aner, Anett. De opplysningene jeg har lagt inn fra bygdebøkene er fra samme bindet: Meldal bygdebok, bind 3, Gard og Ætt I av Nils Lykkja. De to første binda av Meldal bygdebok heter Bygdesoga I og II; mye historie som kan interessere deg der, vil jeg tro.

 

Det er også 2 bind til av Gard og Ætt fra andre deler av bygda, men de har jeg ikke "hatt bruk for" mens jeg lette etter din slekt.

 

Når det gjelder de opplysningene jeg har lagt inn her er det jo bare navn og fødselsår; det står selvsagt mer om plassene og hvor de ligger, men det har jeg ikke skrevet av. Mitt forslag er at du skaffer boka/bøkene på fjernlån først.

 

Takk for rådet. Det som er problemet med slike bygdebøker er at det er uoversiktelig. Uka etter at du har levert dem tilbake skjønner du at det sto om en annen slektsgren i samme boka som du helt overså. ;) Derfor tror jeg nærstudier er tingen. Når jeg låner bøker på biblioteket ender det alltid med at det er noe jeg ikke får skrevet av eller skannet. Det står alltid noe om mine forfedre i bygdebøkene. ;) Tror jeg skal sjekke noen antikvariater. Skal snart på ferie, og da er lesestoffet viktig! Vanligvis pleier jeg å lese noe av landets litteratur, men denne gangen tror jeg det blir et unntak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en bror til Guru Povelsdatter her:

http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=29025325&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

(har ikke sjekket dette i kirkeboka). Da har du navnet til Gurus mor også.

 

Gravrok/råk ser ut til å være et navn i Meldal. Er det en gård der ved det navnet fremdeles?

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis Marit Johannesdatters mor Guru i tjeneste på Øyaas i Melhus ved folketellinga 1801:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011653&gardpostnr=5&personpostnr=253&merk=253#ovre

Alderen stemmer og jeg har ikke funnet noen annen som kan passe i Meldal, Orkdal eller Hemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe på skifter:

 

Guru Poulsdatter1

f. 1732

 

Guru Poulsdatter|f. 1732|p24335.htm|Paul Evensson Olderøya||p31132.htm|Ingeborg Olsdatter||p31131.htm|||||||Ole||p31130.htm||||

•Far: Paul Evensson Olderøya2

•Mor: Ingeborg Olsdatter2

•Guru Poulsdatter ble født i 1732 i Meldal2

•Hun var gift med Ole Andreassen i Meldal1,3,4

•Guru Poulsdatter er nevnt som barn av søsken i skiftet etter Ole Olsen den 14 juli 1761 på Aarliegiellen under Aarli, Orkdal.5

•Guru Poulsdatter er oppgitt som avdødes hustru i skiftet etter Ole Andreassen den 10 juni 1775 på huusmandspladsen Olderøyen under Grafroch, Meldal.1

Familie: Ole Andreassen f. 1722, d. circa 1775

◦Even Olsson3 f. 1749

◦Paul Olsson3 f. 1751

◦Gjertrud Olsdatter3 f. 1754

◦Andreas Olsson3 f. 1755

◦Iver Olsson3 f. 1757

◦Berit Olsdatter3 f. 1760

◦Ingeborg Olsdatter3 f. 1763

◦Ingeborg Olsdatter3 f. 1765

Kildehenvisninger:

1.[s332] Orkdal Skifteprotokoll nr 7 1767 - 1782: Folio 365 http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24706/376

2.[s36] Nils Lykkja, Meldal Bygdebok Bind 3, Side 360.

3.[s36] Nils Lykkja, Meldal Bygdebok Bind 3, Side 361.

4.[s36] Nils Lykkja, Meldal Bygdebok Bind 3, Side 17.

5.[s445] Orkdal Skifteprotokoll nr 6 1756 - 1766: Folio 332b http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24705ukjent cd2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis Marit Johannesdatters mor Guru i tjeneste på Øyaas i Melhus ved folketellinga 1801:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011653&gardpostnr=5&personpostnr=253&merk=253#ovre

Alderen stemmer og jeg har ikke funnet noen annen som kan passe i Meldal, Orkdal eller Hemne.

 

Ja, har nok sett denne før. Det er litt data å finne tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at vi har er så heldige å ha enda ett bind av bygdebøkene i Meldal (bind 6): Slekt og Soge, 1940 - 1990, redaktør Johan Syrstad !

Du har kanskje slekt omtalt der, Anett ? (fant 4 med etternavn Sande).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer skifte:

 

Ole Olsen1

d. circa 1761

 

Ole Olsen|d. c 1761|p20234.htm|Ole||p31130.htm||||||||||||||||

Far: Ole Ole Olsen døde circa 1761 i Orkdal1

Den 14 juli 1761 ble det holdt skifte på Aarliegiellen under Aarli, Orkdal, etter Ole Olsen imellom de etterladte arvinger, søsken Ole Olsson Granhaugen, Ingeborg Olsdatter og Guru Olsdatter, søskens barn Guru Poulsdatter, Gjertrud Paulsdatter og Anne Paulsdatter. Se gården Årli for andre skifter og opplysninger som gjelder samme sted

 

Orkdal Skifteprotokoll, Ole Olsen Årligjelen, u/ Årli, 14.7.1761

Avdød: Ole Olsen, ærlig og velagt dannemand

Enke: Elie Olsdt., ærlig og gudfrygtig danneqvinde

Avdøded søsken med descendenter:

1) Elling Olsen Granhougen, gift, bor i Meldalen

2) Ole Olsen Granmoen, bor i Meldalen

3) Ingeborg Olsdt., (død)

Barn:

a) Guru Poulsdt., gift med velagt dmd. Ole Andreassen, bor på plassen

Olderøjen under gården Gravroch i Meldalen.

B) Giertru Poulsdt., 26 år, ugift

c) Anna Poulsdt., 24 år, ugift

4) Anna Olsdt., enke, bor på en plass under Øjen i Orkdal

5) Guru Olsdt., (død), bodde på plassen Siur-enget i Meldal

Barn:

a) Rasmus Michelsen, 26 år

B) Ole Michelsen, 24 år

c) Knud Michelsen, 23 år

d) Ole Michelsen d.y., 21 år

e) Anne Michelsdt., 22 år

Enkas lagverge: naboen Arnt Michelsen Ree

Intet til arv, formyndere ikke nevnt.

Folio 332b f., Orkdal Skifteprotokoll 3Aa06 (1756-66)

 

Skifte på pladsen Aarliegielen under gården Aarlien etter Elie Olsdtrs avdøde mand Ole Olsen. Oles søskene er Elling Olsen gift og boende i Meldalen,

Ole Olsen boende i Meldalen, Ingeborg Olsdtrs barn Guru Poulsdtr gift med Ole Anderasen boende på pladsen (?)lien under gården Gravroch i Meldalen,

Gjertrud Poulsdtr 26 år ugift og Anna Poulsdtr 24 år ugift. Anne Olsdtr enke boende på en plads under gården Øjen i Ørchedal og Guru Olsdtr forhenv

boende på en plads kaldet (?) nu død og etterlater seg barna Rasmus Michelsen 26 år, Ole Michelsen 24 år, Knud Michelsen 23 år, Ole Michelsen 21 år og

Anne Michelsdtr 23 år. Laugverge for enken er hendes (?) Arnt (?).

1

Kildehenvisninger:

1.[s445] Orkdal Skifteprotokoll nr 6 1756 - 1766: Folio 332b http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24705ukjent cd2.

 

 

 

PS SMILYENE kom av seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at vi har er så heldige å ha enda ett bind av bygdebøkene i Meldal (bind 6): Slekt og Soge, 1940 - 1990, redaktør Johan Syrstad !

Du har kanskje slekt omtalt der, Anett ? (fant 4 med etternavn Sande).

 

Sikkert. Det var vel ikke så mange Sander har jeg inntrykk av. Bortsett fra at det var mange barn i familien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.