Gå til innhold
Arkivverket

Schaavejen - gård i Meldalstraktene?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Legger inn et kart over morslinja. Er det noen protester?

 

Regner ikke med at skriften min vil by på problemer for dere. Det ble litt lite, men originalbildet var for stort, så jeg måtte minske størrelsen.

post-1339-0-86074800-1307480347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aud Marion Røen

    14

  • Magne Østhus

    10

  • Håvard Moe

    3

  • Anett Ytre-Eide

    26

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Vet ikke om det er mulig å komme noe lenger med Elie Olsdt., ærlig og gudfrygtig danneqvinde? Født rundt 1680 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det ... kirkebøkene for Meldal starter i 1682 så det er jo mulig. Men du må vel til Orkdal og der starter kirkebøkene i 1695.

 

Ellers er du kommet svært langt tilbake i denne linja; ikke mange som kommer så langt tilbake i tid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig begynte det å løsne! Men jeg er litt usikker på det med dannequinde. Er det noe man skrev om nær sagt alle enker? Jeg tenker at hvis det er slik at det indikerer noe over det gjennomsnittlige økonomisk sett, så kan det jo tenkes det er spor etter henne et sted. Ett ledd til hadde ikke skada. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig:

 

Ole Andreasson Mogsetbrekka, f. 1722, var iflg. Meldalsboka (b.III, s. 17) eldste son av Andreas Willumsson Haukås, f. 1696, og Gjertrud Olsdotter Mogsetlykkja, f. 1690.

 

Andreas arbeidde på gruva og var truleg innflyttar (eller son av innflyttar), basert på namnet.

 

Gjertrud Olsdotter over var (same Meldalsboka, s. 16) dotter av Ole Toresson Mogsetlykkja, f. 1662, og Berit Ellingsdotter, f. 1666. Meir om Tore, m.a. avskrift av skiftet finn du hjå Arnt Stavne. Herifrå er det lenkjer til ein del andre òg, m.a. Andreas Willumsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravrok/råk ser ut til å være et navn i Meldal. Er det en gård der ved det navnet fremdeles?

Olderøya var ein plass under Gravråk, om det ikkje har vore nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olderøya var ein plass under Gravråk, om det ikkje har vore nemnt.

 

Hei !

Det stemmer også, men jeg vet ikke om at det er bebodd i Gravråket dag, men så er heller ikke det så langt i fra Åmotet og der bor det fortsatt folk, da også i Stavelia.

Mogsetbrekke og Mogsetlykkja, bind I. ( Romertall )

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er nok enig med Aud Marion jeg også. -Dessuten er det nok mange av aktuelle bygdebøker som ikke lenger er til salgs. Det gjelder ikke minst de to Børsabøkene og de to Skaunabøkene.

 

Til ditt spørsmål om Guru Olsdatter. -Ja, hvor sikker kan man være? Anders Jacobsens foreldre var Jacob Larsen f.ca. 1711 som kanskje var gift med Mari Rihafellen som døde 77 pr i 1800. Plassen Rihafella ligger under Ner-Rian i Børsa.På Ner-Rian var det faktisk gammel slekt fra Åmot i Meldal.Even Ivarsen fra Nordgård Åmot i Meldal, f. 1721 overtok halve Ner-Rian i 1750 (Nygården). Han delte med sin farbror, Anders Johnsen som hadde giftet seg til Ner-Rian. Dette kan også være et indisium.Jeg finner ingen bedre kandidat enn denne Guru fra Åmotet i riktig alder.

 

Jeg har de fleste bygdebøkene for dette aktuelle området siden det meste av slekta mi også er å finne her. De spørsmålene du stiller er veldig interessante, men omfattende. Jeg har listet ca. 100 personer som flyttet fra Rennebu til de nedre områder av Orkladalen fra ca 1750-1830. De kom både fra garder og plasser. Overraskene mange var handverkere.

Inntrykket mitt er at det ofte var folk med ambisjoner som dro ut. De ønsket seg en bedre gard, eller større et større marked for sitt handverk. -Overgang fra leilendingssystemet til sjøleie, økonomisk framgang, opplysning, befolkningsvekst uår og krig, grunnene er nok sammensatte og mange. For noen var det nok nød også. Jeg er med i arbeidet med ny Orkdalshistorie, og dette er av de spørsmålene vi behandler der. Spennende!

 

Sjøl har jeg jobbet en del med handverkere, og har derfor noe balast der. Jeg har ikke registrert Johannes Andersen Morken, men fra samme garden kom til Orkdal Ole Pedersen Morken, født 1762 som en av våre tidlige treskjærere. Orkdalsskap er en gammel og kjent tradisjon! Området der Johannes vokste opp hadde flere flinke handverkere og bygdekunstnere på denne tida.

 

Interessant tråd dette, jeg følger med om det dukker opp noe jeg kan bidra med!

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Tore, tar gjerne imot forslag på bøker og artikler som du mener det er verdt å få med seg om dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.