Gå til innhold
Arkivverket

Ole Christophersen og Ingeborg Juliusdatter på Nordre Ammerud i Aker


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Jeg har forfedre fra Nordre Ammerud gård i Aker, både fra selve gården og fra husmannsplassen Huken.

 

Jeg har funnet slektninger bakover til Ole Christophersen og Ingeborg Juliusdatter (el. Juliidatter) som bodde på Nordre Ammerud fra ca. 1738. 8 barn fra 1736 til 1753. Ingeborg var fra Fossum, født ca. 1706 og død 1764. Antagelig datter av Julius Sigmundsson på Fossum. Enkemannen Ole Christophersen giftet seg med Mari Gulbrandsdatter i 1765. Ingen barn i det ekteskapet. Ole Christophersen døde 67 år gammel i 1782, begr. 14. aug. (Skifteprotokoll 14a s. 90b). Enken Mari Gulbrandsdatter døde 88 år gammel på Ammerud i 1807. (Hun var også tante til neste bruker der, Gulbrand Jonsen, som var gift 1.gang med Oles datter Berthe og 2. gang med Oles barnebarn Mari Jacobsdatter).

 

Nordre Ammerud lå under kirken på denne tiden (benificeret Biscopen som det står i 1762).

 

Ingerbor Juliusdatter er min Tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor (mormors mormors mormors mormor).

 

Jeg vet ikke hvor Ole Christophersen kom fra eller hvor han ble født. Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å finne ut mer om Ole Christophersen og Ingeborg Juliusdatter.

 

Jeg har sett en tidligere tråd her om brukere av Nordre Ammerud i perioden fra ca. 1660 til 1724, men klarer egentlig ikke å finne noen (slekts-)kobling med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Gunn!

 

Jo, jeg har jo sett den siden, men dette er slekt som er senere (eller delvis samtidig) med Ole Christophersen. Bl.a. bodde datteren (Kari Olsdatter, min 4xtipp-oldemor).

 

Da Ole og Ingeborgs 2. barn ble født 1737, står det Grorud. Det kan godt ha vært husmannsplass nær Ammerud, for de gårdene lå nær hverandre (og enkelte plasser har også ligget under begge gårdene - men til forskjellige tidspunkt).

 

Ole og Ingeborg giftet seg i 1735, men før det vet jeg altså ingenting om Ole Christophersen - og egentlig også lite om Ingeborg Juliusdatter som var fra Fossum bare et par km. unna.

 

Her er vielsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7680&idx_id=7680&uid=ny&idx_side=-100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Min morfars mormors morfar het Lars Olsen (gift med Marthe Helgesdatter), sønn til Ole Christophersen og Ingeborg Juliusdatter. De bodde på Huken under Nordre Ammerud i 1801. Dette paret hadde ei datter, Ingeborg Larsdatter (f. 1769) som giftet seg med Gullich Amundsen som stammet fra den gamle ætta på Nordre Ammerud. Slik er altså familiekoblingen til disse to slektene som brukte Nordre Ammerud. Det var en bruker imellom (Erich Mogensen) som fikk bygselseddel i 1716. Ole Christophersen fikk bygselsseddel 5. sep. 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artig å vite. Erich Mogensen - er det samme som har hatt Linderud gård?

Da er vi jo i slekt, Kari, selv om det er langt ute. :)

Jeg har vel funnet ut at Ingeborg Juliusdatter høyst sannsynlig er datter av Julius Sigmundsen fra Fossum, hun har også søsken (Johannes, Haagen) som havner på husmannsplassene under Nordre Ammerud (og Hans i Skedsmo). Ole Christophersen har jeg ikke greid å finne ut mer om, så jeg vet ikke hvor han kommer fra.

 

All min slekt langs morslinjen er fra Grorud/Ammerud helt siden Ingeborg Juliusdatters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg mer om Ingeborg Juliusdatter.

 

Faren Julius Sigmundsson dør 62 år gml og begraves 20. mai 1742:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7680&idx_id=7680&uid=ny&idx_side=-198

 

Moren Karen Hansdatter dør samme år 63 år gammel og begraves 20. august:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7680&idx_id=7680&uid=ny&idx_side=-200

 

Skifte:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/23695/324/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, vi er vel 7 1/2 menninger, som også kan oppgraderes til kusiner!

 

Fint at du fant skiftet og begravelsene. Jeg kan begynne på skiftet i morgen. Skal vel klare mesteparten av det, men det tar jo litt tid.

 

Send meg gjerne en e-post: slektskilder@gmail.com

 

Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.