Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor ble søndagen flyttet?


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

I Tyskland sier de kanskje Mittwoch uten å tenke på at onsdagen ikke lenger er den midterste dagen i uka. Det er jo rart med det som er innarbeidet.

 

Men islendingene må jo ha problemer når barna skal lære betydningen av ukedagene. Mange elever kommenterer helt sikkert: "Men Þriðjudagur (tirsdag) er jo ikke den tredje dagen i uka!" - "Fimmtudagur (torsdag) er ikke den femte!" Þriðjudagur betyr rett og slett den tredje dagen, Miðvikudagur betyr den midterste dagen i uka - og Fimmtudagur beyr den femte. Og dette var de fram til 1972. Problemet med rekkefølgen har oppstått etter det. Eller er det ikke noe problem på Island?

 

For 1. januar 1972 ble søndagen, som tidligere var den første dagen i uka, flyttet bakerst i rekka for å bli den aller siste. Hvorfor skjedde dette? Var det for å få "weekenden" til slutt? Hvem tenkte på islendingene da? Hva sa Tyskland den gang? For dette må jo ha skjedd i hele Europa samtidig? Eller skjedde det bare i Norge? (Jeg har ikke sjekket utenlandske kalendre.) Hvem kan si noe om dette?

 

Senere tilføyelse: Island har fortsatt søndag som første dag i uka, se innlegg 28 nedenfor:

 

På Island er søndagen enno første dagen i veka: http://is.wikipedia.org/wiki/Sunnudagur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland sier de kanskje Mittwoch uten å tenke på at onsdagen ikke lenger er den midterste dagen i uka. Det er jo rart med det som er innarbeidet. Men islendingene må jo ha problemer når barna skal lære betydningen av ukedagene. Mange elever kommenterer helt sikkert: "Men Þriðjudagur (tirsdag) er jo ikke den tredje dagen i uka!" - "Fimmtudagur (torsdag) er ikke den femte!"

 

Þriðjudagur betyr rett og slett den tredje dagen, Miðvikudagur betyr den midterste dagen i uka - og Fimmtudagur beyr den femte. Og dette var de fram til 1972. Problemet med rekkefølgen har oppstått etter det. Eller er det ikke noe problem på Island?

 

For 1. januar 1972 ble søndagen, som tidligere var den første dagen i uka, flyttet bakerst i rekka for å bli den aller siste. Hvorfor skjedde dette? Var det for å få "weekenden" til slutt? Hvem tenkte på islendingene da? Hva sa Tyskland den gang? For dette må jo ha skjedd i hele Europa samtidig? Eller skjedde det bare i Norge? (Jeg har ikke sjekket utenlandske kalendre.) Hvem kan si noe om dette?

 

Dette mener jeg å huske ble forandret i Norge også for en del år siden, at søndag ble forandret fra ukas første dag til ukas siste, men husker ikke årstallet da det skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mener jeg å huske ble forandret i Norge også for en del år siden, at søndag ble forandret fra ukas første dag til ukas siste, men husker ikke årstallet da det skjedde?

 

Ja noen hver av oss sliter vel litt med noen ISO-standarder. Og i følge ISO 8601 skal altså Søndag være siste ukedag. Og når Norge er medlem av ISO må vi vel bare finne oss i det.

 

I følge denne ble søndag forandret til siste dag i 1973 http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17390

 

Og om det er rett at Gud skapte verden på 6 dager og hvilte den 7. så er vel dagens ordning den rette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og om det er rett at Gud skapte verden på 6 dager og hvilte den 7. så er vel dagens ordning den rette :)

Rent bortsett fra at den sjuende dagen, dagen da Gud hvilte, var lørdag, jfr. jødenes sabbat. De kristne begynte å samles den første dag i uka, ikke fordi den var hviledag, men for å feire Jesu oppstandelse, som altså skjedde den første dag i uka - oppstandelsen var begynnelsen på noe nytt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen hver av oss sliter vel litt med noen ISO-standarder. Og i følge ISO 8601 skal altså Søndag være siste ukedag. Og når Norge er medlem av ISO må vi vel bare finne oss i det.

 

I følge denne ble søndag forandret til siste dag i 1973 http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17390

 

Og om det er rett at Gud skapte verden på 6 dager og hvilte den 7. så er vel dagens ordning den rette :)

 

I praksis ble det vel ikke den helt store forskjellen tror jeg, men husker endringen.

 

Husker i hvertfall fra skoletiden på 50-tallet, vi gikk også full dag på lørdag, så da var søndag på en måte en kjærkommen fridag, men da var det vel slik at uka begynte med en fridag, og da ble det også jevnt over holdt fred på søndager (Ikke slik at en gikk i kirka, men dagen ble gjerne brukt til annen adspredelse)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige språks benevnelser på ukedagene reflekterer hvordan man historisk har nummerert dagene og hvilken dag man har regnet som ukens første.

 

I kirkebøkene ser vi mange ganger de (kirke-)latinske betegnelsene: Feria secunda (mandag), Feria tertia (tirsdag), Feria quarta (onsdag), Feria quinta (torsdag) og Feria sexta (fredag) - altså har man regnet søndag som ukens første dag. Portugiserne bruker tilsvarende benevnelser, noe som skiller dem fra andre romanske språkgrupper som bruker de gamle romerske gudenavnene på ukedagene.

 

Grekerne bruker også benevnelser med søndag som ukens første dag: Dheftéra (mandag), Tríti (tirsdag), Tetárti (onsdag), Pémpti (torsdag) og Paraskeví (fredag).

 

Slaviske og baltiske språk, derimot, har benevnelser som nummerer dagene med mandag som ukens første dag.

 

Finnenes dagnavn er innlånt fra norrøne språk - maanantai, tiistai, torstai, perjantai, lauantai og sunnuntai. Med hensikt hoppet jeg over onsdag som på finsk heter keskiviikko - som betyr "midt i uken", altså helt analogt med islandsk og tysk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens månedskalendere er den siste vertikale linje altså rød.

Lurer på om noen har kalendere fra før 1973 som kan bekrefte at dengang var det den første vertikale linje som var rød?

 

Ja dette var jo ei tid da almanakka var eit viktig hefte for å holde seg orientert. Spesielt om månefasene og når en skulle sette ut sildegarna var det viktig å holde rede på her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis ble det vel ikke den helt store forskjellen tror jeg, men husker endringen.

 

Husker i hvertfall fra skoletiden på 50-tallet, vi gikk også full dag på lørdag, så da var søndag på en måte en kjærkommen fridag, men da var det vel slik at uka begynte med en fridag, og da ble det også jevnt over holdt fred på søndager (Ikke slik at en gikk i kirka, men dagen ble gjerne brukt til annen adspredelse)!

 

Ja det var ikke snakk om noe onnearbeid på søndagene i min barndom. Husker at det til nød var akseptert å kjøre inn tørrhøyet (småhøyet) som ble tørka på marka om det var noenlunde tørrt og det kom truende regnværskyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke snakk om noe onnearbeid på søndagene i min barndom. Husker at det til nød var akseptert å kjøre inn tørrhøyet (småhøyet) som ble tørka på marka om det var noenlunde tørrt og det kom truende regnværskyer.

 

Det stemmer Helge, det glemte jeg å nevne, at å kjøre inn tørt høy var akseptabelt hvis været var ustabilt og søndag nesten var eneste mulighet hvis den var bra. Just presis :)

 

Kalender for 1972 her:

 

http://kalender-365.de/kalender-no.php?yy=1972

 

Høh! Kalenderen ble visst ikke ensende, søndag er visst siste dag i uka på alt :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Helge, det glemte jeg å nevne, at å kjøre inn tørt høy var akseptabelt hvis været var ustabilt og søndag nesten var eneste mulighet hvis den var bra. Just presis :)

 

Kalender for 1972 her:

 

http://kalender-365.de/kalender-no.php?yy=1972

 

Høh! Kalenderen ble visst ikke ensende, søndag er visst siste dag i uka på alt :(

 

Ja dette er nok en "moderne" kalender laga etter 1973. Så egentlig er vel denne kalenderen feil for alle måneder før 1973?

Vi får klage til produsenten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har kalendere fra før 1973 som kan bekrefte at dengang var det den første vertikale linje som var rød?

 

Jeg har trykte kalendre for alle årene fra 1963 og fram til i dag. Ut fra disse ser det ut til at det var 1. januar 1972 at søndagen ble flyttet fra første til siste dag i uka i Norge.

Det pussige er imidlertid at jeg også har en oversiktskalender fra 1972 der søndagen fortsatt er første dag i uka. Så da kan det hende at det første året med ny ordning var 1973.

 

Jeg ser at kalenderlenken i innlegg 11 har ny ordning også på kalendre fra 1971 og tidligere, noe som da er historisk ukorrekt. Men det har vel vært det mest praktiske for dem som har laget denne.

 

Det var interessant å høre at de i USA holder på den riktige plasseringen av søndagen (Tore). Jeg tillater meg å kalle den opprinnelige plasseringen for "den riktige". Jeg er spent på om noen finner ut hvorfor søndagen ble flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen hver av oss sliter vel litt med noen ISO-standarder. Og i følge ISO 8601 skal altså Søndag være siste ukedag. Og når Norge er medlem av ISO må vi vel bare finne oss i det.

 

I følge denne ble søndag forandret til siste dag i 1973 http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17390

 

Og om det er rett at Gud skapte verden på 6 dager og hvilte den 7. så er vel dagens ordning den rette :)

 

En bit av min barnelærdom var at kirken - på et for meg ukjent tidspunkt - bestemte at søndagen skulle være ukens første dag, i tråd med da Kristus sto opp fra de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bit av min barnelærdom var at kirken - på et for meg ukjent tidspunkt - bestemte at søndagen skulle være ukens første dag, i tråd med da Kristus sto opp fra de døde.

 

I min 5-tippoldefars almanakker fra tiden 1644 t.o.m. 1657 finnes ikke begrepene uke og ukedager (hver av årets dager hadde sin presise angivelse).

 

PS. Man skal aldri si aldri, men tror dette lille innlegget var "takk for meg" i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bit av min barnelærdom var at kirken - på et for meg ukjent tidspunkt - bestemte at søndagen skulle være ukens første dag, i tråd med da Kristus sto opp fra de døde.

 

Nå skal en vokte seg for å sette igang en opprivende religionsdebatt om dette. Vi får vel bare konstatere at meningene er delte.

 

http://www.bibelensier.no/Dokumenter/sabbatellersondag.htm

 

<<Kort fortalt ble det å feire sabbaten forbudt av keiser Konstantin på Kirkemøtet i Nikea år 325 e.Kr. Alle "jødiske" (opprinnelig bibelske) skikker ble forbudt! Han var en taktiker og for å hindre uro og splittelser i religiøse spørsmål i befolkningen, prøvde han å finne veier til å hindre dette. Sabbatsfolket skapte forvirring og splid. Romerne var soldyrkere. Solens dag var søndag. Konstantin gjorde denne dagen om til de kristnes hviledag ved å påstå at Jesus sto opp på søndag. Dermed var det lettere for de tradisjonsbundne romerne og andre soldyrkere å bli "kristne".>>

 

<<Sabbaten ble, som så mye annet av bibelsk opprinnelse, i rent jødehat fjernet fra kristendommen på 300 tallet e.Kr. Bibelen Sier ønsker å lede kristne tilbake til de ekte, hebraiske røtter som vår tro kommer fra. Hvis du også ønsker det, kan du ikke slå deg til ro med at du feirer hviledagen og høytidsdager som er laget i jødehat av mennesker. Av mennesker med religiøse systemer som har satt sine tradisjoner høyere enn Guds bud. Det er veldig komfortabelt, men bør vi gjøre det?>>

 

(Litt usikker på om dette er Jehovas Vitner eller en annen sekt, men det bekrefter jo at enige blir menneskeheten aldri :( )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaviske og baltiske språk, derimot, har benevnelser som nummerer dagene med mandag som ukens første dag.

 

Hvorfor det? Har de hatt det sånn hele tiden (i flere hundre år), eller var det noe som ble innført med kommunistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt slitt blad fra min bok i religion (jeg er født i 1960-åra.) Det er en smakebit fra den godeste Erik Pontoppidans "Forklaring til Gudfryktighed" (ikke dermed sagt at dette var eneste rette svaret ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventistene holder lørdagen hellig.

 

Det stemmer, Marianne. Jødene gjør også det, og de kaller den for sabbaten.

Begge disse gruppene er enige med kristenheten i at søndagen er den første dagen i uka (den er bare ikke helligdag for dem).

Sabbaten er den siste dagen for dem (den 7. dagen = hviledagen = helligdagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein interessant tråd.

Eg tek med litt frå det vesle grannelandet vårt vest i havet, Færøyane. På færøyskt (føroyskt) heiter vekedagane: Mánadagur, Týsdagur, Mikudagur, Hósdagur, Friggjadagur, Leygardagur, Sunnudagur.

 

Som ein ser er onsdagen (Odins dag) omsett med ein midtvekedag, Mikudagur, i offisiell færøysk òg. Men i dialekten/ målet på øya Suðuroy seier dei interessant nok framleis ónsdagur og tórsdagur. Færøysk Wikipedia skriv følgjande om dette (- dei fleste nordmenn skjønar nok dette om dei berre legg godviljen til):

 

"Mikudagur er ein vikudagur. Latín Mercurii dies (Dagur merkurs).Dagurin æt upprunaliga óðinsdagur, ið er vorðið til ónsdagur, ið dagurin framvegis eitur í suðuroyarmálføri. Heitið mikudagur er ein stytting av miðvikudagur (soleiðis eitur dagurin framvegis á íslendskum), møguliga ávirkað av týska Mittwoch, og sipar heitið til, at dagurin er tann mittasti av gerandisdøgunum í vikuni.

Hósdagur er ein vikudagur. Fyrri liðurin hós- kemur frá norrønum Þórs- og merkir Tór. Á suðuroyarmáli verður dagurin nevndur tórsdagur, ið er eldra sniðið. Á latín er heitið Jovis dies (Dagur Jupiters)."

 

Færøyingane følgjer også den ovanfor omtalte ISO-standarden, slik at dei òg startar med ein måndag og rundar av veka med søndag, slik som oss.

 

"Sunnudagur er ein vikudagur. Latín: "Solis dies" (føroyskt: "Dagur sólarinnar" enskt : "sunday". Í norrønt málið hevur dagurin eisini fingið heitið sítt frá sólini og er eitt avlop frá heidniskum - á norrønt : "sunnudagr" Ísl : "Sunnudagur" Da. : Søndag, í merkir "solens dag". Á føroyskum merkir tað "Dagur sólarinnar". Út frá hesum er tað lætt at staðfesta norrønt, sum eitt mál í er ætta úr latíni. Sunnudagur, sum nú á døgum er vikuligi kristni halgidagurin, hevur vanliga í krisindóminum verið roknaður sum fyrsti dagur í vikuni - eftir jødiskari hugsan, har leygardagur / sabbatur var 7. dagur í vikuni. Nú er vanligari at rokna vikuna at byrja við mánadegi (eftir ISO-standardi (ISO-8601), sum ásetir, hvussu dagfestingar eiga at vera gjørdar í telduforritum og handilssamskifti.

Sunnudagurin er hvíludagur og heilidagur í øllum kristnum londum. Tá verða fyriskipaðar gudstænastur í kirkjum og øðrum gudshúsum."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erling:

 

Pontoppidans "Forklaring" heiter Sandhed til Gudfrygtighed. Heile titelen er Sandhed til Gudfrygtighed, udi en eenfoldig og efter Muelighed kort dog tilstrekkelig Forklaring over Sal. Doct. Mort. Luthers Liden Catechismo, indeholdende alt det, som den, der vil blive salig, har behov, at vide og giøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erling:

 

Pontoppidans "Forklaring" heiter Sandhed til Gudfrygtighed. Heile titelen er Sandhed til Gudfrygtighed, udi en eenfoldig og efter Muelighed kort dog tilstrekkelig Forklaring over Sal. Doct. Mort. Luthers Liden Catechismo, indeholdende alt det, som den, der vil blive salig, har behov, at vide og giøre.

 

Jeg vet selvsagt det, også tittelen ble pugget som en del av min barnelærdom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar for moro skyld med en kalender fra 1971, og som står åpnet på mai måned med sine mange helgedager, (Håper den tåles, men tror den er ganske troskyldig :) )

 

Ser nesten ut som søndagen er siste dagen i uka på denne også, selv om den er fra 1971?

 

Er ikke helt godt å sjå, (må kanskje inntil for å sjå, men hold fokuset på ukedagene :) )

post-185-0-70458000-1307169684_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som søndagen er siste dagen i uka på denne også, selv om den er fra 1971?

 

Ja, sannelig, her har søndagen kommet sist allerede i 1971! Da ser det ut til at ulike kalenderforlag har endret dagenes rekkefølge på ulike tidspunkt, noen allerede i 1971, andre i 1972 og noen i 1973, så langt jeg for min del har sett på trykte kalendre hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.