Gå til innhold
Arkivverket

Tatere / Omreisende i Aust -Agder


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Kirkebok for Froland , opplysninger fra Presten i Froland , Kirkebok ikke scannet :

Anne Marie, f. 5.jan. 1921 foreldrenes navn er omstreifer Fredrik Nilsen f. 1881og Elise Johan-Fredriksdtr. f.1887, bopel Rislandsmarka.I anmerkningene står det:

 

”Døpt av lærer Knut Tveiten, Vegårdshei. Barnet født på Solbakken i Vegårdshei. Fødselsdato

 

og dåpsdato er antagelige idet ingen husker nøyaktig.”

 

 

Folketellingen 1910 : http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036547001235/ Fredrik Nilsen og Lisa Johansdatter

 

Søker opphav. Noen som kjenner til denne taterslekten ?

 

 

 

Mvh

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett familie som det blir vist til her i 1900 tellinga. Nils er av Flintian folket mens kona Anne Marie er av Lindbom ætta på farsia og Vardal på morsia. Faderen til Anne Marie ble kalt for " Fantebasen " og har mange etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elise Johan-Fredriksdtr. f.ca1887 (Vardal Ætta) , hvem kan være hennes foreldre. Finnes det noen steder jeg kan søke på Vardal Ætta ?

 

Mange takk ! Taterfamilier er ikke lett å spore alltid :unsure:

 

 

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble feil .Elise Johan-Fredriksdtr. f.ca1887 er vel ikke av vardal ætta. Klarer ikke finne Elise .

 

 

 

Mvh

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene til Fredrik Nilsen født 6 feb 1881 som er ment i mitt svar.

Når eg ser litt på slekta bakover til dette paret så mener eg at de er dobble søskenbarn. Gjerne Jonny Mydland kan bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp og tips. Jeg har sendt en mail til Romanifolkets Landsforening i håp om å spore Elise Johan-Fredriksdatter :)

 

 

 

Mvh

 

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Frode!Du skal ikkje sjå bort frå at Elise har Vardals-blod i seg. Er ikkje mora Else den første dottera Vene-Johanne Didriksdatter fekk med Andreas Larsen Lindbom? Eller tek eg heilt feil? Beste helsing arnvid lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første datteren Andreas Larsen og Vene Johanne får sammen har eg som Johanne Andrine født 27 okt 1847 i traktene rundt Lyngdal, døpt 17 nov 1847 i Lyngdal kirke. Men hun lever ikke lenge da en finner henne gravlagt 4 des på Helleland.

 

Men den andre datteren de får 31 mai 1847 i Nærbø traktene, (har ikke dåpen hennes) er den Else Marie Andreasdatter som senere kommer sammen med Johan Fredrik Fredriksen født 10 feb 1843 i Evjetraktene, døpt 27 feb 1843 i Evje kirke.

 

Vene-Johanne sin far er vel han som ble kalt for "Boel-Didrik" Didrik Petersen født 15 Nov 1808 på gården Bjørum ?? i Strand i Rogaland, gift med Anne Kristine Olsdatter Holm i Vestby Kirke 14 des 1833. Så med Didrik så kommer vel Elise inn i Vardalslekta.

Dette ekteskapet i 1833 i Vestby ser eg kan være feil da navn på far til Didrik ikke stemmer, gjerne Arnvid Lillehammer har det som er rett her ?

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ! Dette blir mer og mer spennende. Igjen takk for info. Jeg vet ikke om noen har satt seg fore å registre Omreisere/Tatere/Romanifolket i ett slektstre , men det hadde vært utrolig flott å få gjport dette. Men der kreves det nok sikkert en stor dugnad.

 

Dette var flott. Tusen takk !

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei John, eg trur ikkje Johanne Andrine var eldste dotter til Andreas og Johanne Petrine. I så fall er det eit under. For Else var født 31.mai 1847,og skulle Johanne Andrine ha vore født 27.oktober same året, gir det oss berre fem månader, og eit fem månader gamalt foster overlevde vel den gongen knapt til å bli døypt tre veker seinare. Eg finn forresten heller ikkje verken dåpen eller gravlegginga hennar i kyrkjebøkene det året. Nei, Johanne Andrine var det siste barnet Andreas og Vene-Johanne fekk, født på Ågedalstrand i Bjelland 14. april 1864, og døypt i Bjelland kyrkje 25.april. Else var, som du skriv, født 31. mai 1847, kanskje på Skjærpe, og døypt i Nærbø 4. juni. Når det gjeld det paret som vart gift i Vestby i 1833, er nok det eit lokalt par, og ikkje "våre" Didrik og Anne Kirstine. Far til Didrik var jo Store-Petter (Petter Kristian Simonsen),og far til Anne Kirstine var jo Ole Kristiansen Holm. Og det ville vera merkeleg om begge i Vestby skulle oppgi feil farsnamn. Didrik og Anne Kirstine var knapt vigde i noko kyrkje, vil eg tru. Me må talast. Beste helsing arnvid (lillehammer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser nå Arnvid at eg oppgir feil årstall på hu som eg meine er den første datteren til Andreas og Johanne Petrine Didriksdatter, det skal være 1844 og her er dåpen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=925&idx_id=925&uid=ny&idx_side=-49

Og med rett årstall så finn vi Johanne Andrine i Helleland:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1593&idx_id=1593&uid=ny&idx_side=-25

Ser ut som dette paret mister den Johanne Andrine som ble født i 1864. I 1868 blir hu gravlagt i Høyland, nær 4 år gammel: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1609&idx_id=1609&uid=ny&idx_side=-29

 

 

Du har heilt sikkert rett når det gjeld det ekteskapet i Vestby, navnet til foreldrene av brudeparet er feil.

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnvid, du skriv at det siste barnet til dette paret er hu som ble født i 1864, men eg tror eg har rett når eg tar med hu som blir døpt i Bjelland kirke 8 des 1867, nemlig Anne Kerstine : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6189&idx_id=6189&uid=ny&idx_side=-7

 

Hun lever opp til 1937 og har mange etterkommere.

 

Hilsen John Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, visst har du rett, John. Eg er for rask, for i dag eg sit eigentleg og les masteroppgåver som eg er ekstern sensor på, så eg burde ikkje kasta meg ut i denne diskusjonen. Men av og til må eg ha meg ein liten luftepause, og då blir freistinga for stor. Eg sjekka nå etter, og ser at eg har til saman minst femten, kanskje seksten eller sytten born etter "Fantebasen" Andreas Lindbom med dei ulike konene hans. Beste helsing, og nyt det fine søndagsveret. arnvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.