Gå til innhold
Arkivverket

Utflyttere


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Driver stadig og registrerer utflyttere fra Støren prestegjeld på 1800-tallet, og støter stadig på steder der jeg blir stående fast. Størenpresten er ikke alltid grei å tyde!

 

Denne gang skal vi konsentrere oss om den høyre siden på vedlagte lenk. Jeg lurer på hvilket sted nr 12 (Iver Olsen Krogstad) flyttet til, samt hvilken kommentar som står ved nr 14 (Gunnild Pedersdatter Lunden)

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16238&idx_id=16238&uid=ny&idx_side=-208

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet Iver flyttet til kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Jeg synes det står Sorlien, men vet ikke om det gir noen mening?

 

Anmerkningen om Gunnild: Udflyttet for flere Aar siden med Foræld. uden Attest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet Iver flyttet til kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Jeg synes det står Sorlien, men vet ikke om det gir noen mening?

 

Anmerkningen om Gunnild: Udflyttet for flere Aar siden med Foræld. uden Attest.

 

Takk for hjelp! Skriver litt utydelig til tider denne presten, så det er godt å kunne støtte seg til noen som er mer erfaren enn meg selv. De fleste innførslene i denne boka kan kontrollers mot klokkeren, men altså ikke flyttelistene. Har forresten sett dette flere ganger: ofte skriver klokkerne tydeligere enn prestene. Merkelig i grunn, men slik er det i mange tilfeller.

 

Når det gjelder stedet Iver flyttet til: Klarer ikke helt å se at Sorlien skal gi noen mening, dessverre.... Åpen for andre innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stadig ikke funnet løsning på denne Iver olsen. Om han stadig var i live ved ft 1865, må han enten være bosatt på Leinstrand eller Hitra. Men klarer ikke helt å se at det oppgitte stedet i kirkeboka kan likne på noen av disse eller stedene rundt disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.