Gå til innhold
Arkivverket

Anders Monsen på Løberg Horg 1800


Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Jeg finner Anders Monsen f. ca 1767 på Røros i FT 1800 på gården Løberg i Horg. Han har en sønn Lars før ekteskap. Dessuten tre barn , kari , Mens og Anne med kona Ingeborg Larsdatter.

Er det noen som vet noe mer om denne familien ? Fikk de flere barn ? Jeg har funnet ei Eli konfirmert i Horg i 1820. Flyttet de nordover til Namdalen rundt 1820 ? Var det noen som ble igjen i Støren ?

 

Mvh Jostein Riseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge bygdebok for Horg bind 4 side 420 under Løbergsåsen hadde Anders Monsen og hans kone Ingeborg to barn født etter 1801: Anders født 1805 og Siri født 1809. Det sies at familien flyttet fra plassen en gang mellom 1809 og 1815. Jeg antar dermed at de manglet i folketellingen dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen Eli nevnt blant barna i bygdeboka her nevnes:

 

Hans barn:

Lars født 1792, levde i 1801

Kari født 1794, levde i 1801

 

Deres barn:

Mens født 1797, levde i 1801

Lars født 1798, død 3 uker gammel

Anne født 1800, levde i 1801

Anders født 1805

Siri født 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Astrid. Det sies ikke noe om hvor de dro ? Hvilken folketelling er dert du nevner hvor de ikke står oppført?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1815 for Støren prestegjeld er ført med navn på alle, og familien finnes da sikkert ikke der. Det står ingenting om hvor de ble av. De kan sikket godt ha hatt en datter Eli uten at hun er nevnt i bygdeboka, det finnes jo alltid mangler i bygdebøker her og der. Jeg kan jo nevn at Anders Monsen hadde en søster Ellen som bodde i Støren ifølge skiftet etter Mons Olsen i Røros 1806. Mora Anne Andersdatter døde i 1815, jeg kunne undersøke om det er skifte etter henne? Disse er av min slekt på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier takk for alle opplysninger som kan skaffes. Det er egentlig opphavet til Lars Andersen jeg er ute etter å fastslå. En Lars Andersen slår seg ned på Kvernanstranda i dagens Nærøy kommune ( dengang Leka) i 1820-åra. Hans opphav er ifølge bygdeboka ukjent, men far skal ha vært Anders Monsen som var en periode i Stangvik og Skillingsås ( dengang Leka ) Det sies at han visstnok kom fra Snåsa , men jeg heller til at det er Anders Monsen utvandret fra Støren som er den riktige. En annen person , Mens Andersen kommer på samme tid som bruker av Årset ( en gård på andre siden av fjorden for Kvernan) og selv om oppgitt fødselsår i bygdeboka avviker noe fra Mens Andersen ( fra Støren) , så skulle det ikke forundre meg om både Lars og Mens er sønner av omtalte Anders Monsen.

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge skifteregistret var det nok ikke noe skifte etter Anne Andersdatter i Røros. Det sies i bygdebok for Horg at Anders Monsen var gift før han kom til Horg, de to eldste barna som kalles "hans barn" er vel da av første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel sannsynlig at alle barna ble med da familien reiste ut av bygda. Eller finnes noen av dem i FT 1815 for Støren ? Jeg stusset litt på at de døpte en sønn f.1798 for Lars. Anders Monsen hadde jo allerede en sønn Lars som levde. Det var vel mest vanlig å kalle opp et barn hvis det første døde ?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at folketellingen 1815 for Horg finnes i avskrift noe sted på nettet, men det refereres ofte til den i bygdeboka for Horg. Det står at familien ikke finnes, men det kunne jo finnes en eller annen barna som tjenestefolk. Men sannsynligvis flyttet vel alle ut?

 

Skikken å døpe to barn med samme navn finnes nok mange steder, i Horg har min ane Esten Audensen en bror med sammen navn, videre har min ane Ingeborg Anfindsdatter en søster med samme navn i Soknedal. I skifter i Selbu (Tydal) fant jeg til stadighet Ole senior og Ole junior etc . To Ole kan slik være oppkalt etter to ulike personer i slekta.

 

Vi vet jo ikke hva Anders Monsens første kone het, kanskje var hun en Larsdatter? I andre ekteskap var Anders Monsen gift med Ingeborg Larsdatter Aass fra Singsås, kanskje var det der han bodde før han kom til Horg? Det sies i bygdeboka at Anders og Ingeborg kom til Løbergsåsen ca 1797.

 

Anders Monsens yngre bror Jon Monsen er dreng Løberg i 1801, ifølge bygdeboka ble han gift med Berit Larsdatter Valdum.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011648&gardpostnr=143&personpostnr=3587&merk=3587#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ny informasjon. Jeg har også registrert at barn i samme familie kan ha samme navn, faktisk har jeg eksempel på det fra fjerne aner i min egen slekt fra Horg , Esten Lyngen har to døtre Ingeborg.

Når det gjelder søsken til Anders Monsen , så har jeg registrert at Mons Olsen Rugelsjøen og Anne andersdatter hadde 8 barn : ole ( 1765), Anders ( 1767), Ellen ( 1769) ,Olava ( 1772), Lorentz ( 1773), Anne Siren ( 1775) , Jon ( 1777), Ole ( 1782). Her er det også to sønner Ole !! Mulig den eldste døde før 1782. Er det noen jeg har glemt ?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna, slik jeg har notert det fra skiftet etter Mons Olsen i 1806:

 

Lorentz, bodde på "arvetomten"

Anders, husmann under Løberg i Horg

John, bodde under gården Bye i Horg

Ole 24 år, bodde i Singsås

Elen, gift og bodde i Støren

Olava 34 år, bodde i Stjørdalen

Anne, gift i Stjørdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har folketellingene både 1815 og 1825 for Støren prestegjeld i avskrift med alfabetisk register. Ingen av personene i ft 1815 kan passe med noen av de barna som er nevnt i bygdeboka.

 

Vi kan nok derfor trygt gå ut fra at hele familien reiste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Astrid , og til Kjetil for å ha "stadfestet" at alle forlot Horg. Jeg har notert at Anne var gift med Peder Jensen Schanche og at de bodde på Røros i 1800. Stemmer det ?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jensen Skanke ble nok gift med en annen Anne Monsdatter, datter av Mons Larsen og Kirsten Jensdatter Røraas (kilde: Skankeätten). I 1801 bodde "konens Moder" Kirsten Jensdatter sammen med datter og svigersønn.

 

Jeg tror "vår" Anne Monsdatter er i Stjørdal allerede i 1801:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f18011714&gardpostnr=240&personpostnr=5476&merk=5476#ovre

 

Men jeg aner ikke hvem hun ble gift med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at Anders Monsen og Ingeborg Larsdatter er foreldre til alle fire barna i FT 1801. Det er muligens dem som ble gift i Støren i 1792.......unge Karl Anders Monsen Boness med Ingeborg Larsdr. Aasen, se like over 2. juledag 1792 på siden til venstre:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren i Støren, Ministerialbok nr. 687A03 /1 (1788-1815), Ekteviede 1792-1794, side 310-311.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2403&idx_id=2403&uid=ny&idx_side=-96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.