Gå til innhold
Arkivverket

Kari Eriksdtr, Dombaas gaard


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Kari Eriksdatter finner jeg f.22.3, høyre side, av Eric Jørgensen, Dombaas og Marit Johannesdatter, Dombaas

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603480006.jpg

med faddere Jørgen Knutsen og Ole Knutsen m.fl.

Da jeg prøver å finne foreldrene gift, finner jeg kun Eric Knutsen og Marit Johannesdatter!

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603470619.jpg

venstre side, m. forlovere Knut Dombaas og Jørgen Dombaas.

Har Eric fått to forskjellige etternavn og hvem blir rett far til Kari?

Er det blitt en forveksling mellom Eric Jørgensen og Jørgen Knutsen!

?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

Ja hun giftet seg med Peder Tostensen. I min første lenke tenkte jeg at Eric Jørgensen er blandet med fadder Jørgen Knutsen? Siden jeg ikke kan finne Eric Jørgensen gift med Marit Johannesdtr.

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdaboka for Dovre, bind I, side 96 under Søre stugu Nordigard Dombås sier også at far til Kari f. 22.03.1800 het Erik Knutsen. Han var født 1766 og kom fra Berg-Dombås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud, hvis du fortsatt er på,står det hva Eric`s mor heter?

Jeg fant Eric f.1.10.1766, far Knud Dombaas, mor er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik står oppført under Berg-Dombås i bind I, side 212 i bygdeboka for Dovre. Der er fødselsdatoen 09.10.1766, bare så det er nevnt.

 

Far: Knut Jørgensen 17.05.1731-1797 g. 11.07.1757 m. Marit Eriksdtr. 01.05.1735-03.04.1821 fra Lie (16/2)

 

De hadde 9 barn: Brit f. 1757, Jørgen f. 1758, Marit f. 1760, Sigrid f. 1763, Erik 1766, Ragnhild f. 1770, Marit f. 1773, Ole f. 1774 og Kari f. 1778.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser: fød d. 5te Octobr

 

Den j'en du nevner, tolker jeg som et ofte brukt tegn eller en krøll som avslutning på et forkortet ord. (Slik som jeg har brukt punktum ovenfor.)

 

Ser vi på fødselsdagen til Kari som står oppført før Erick, leser jeg 3de October, og for Erick er datoen skrevet med en for meg tydelig -te bak. Da kan det neste ikke være annet enn den 5te når dåpen fant sted den 8de Octobr. (Dåpsdatoen er det vel ingen tvil om?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.