Gå til innhold
Arkivverket

Barn av dissentere i Røyken rundt 1900


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Har et spørsmål rundt barn født av dissentere i Røyken litt før og etter 1900. Vel, det er ikke helt rett med "dissentere" for det viser seg at de døpte 2 av 15 barn så langt jeg har sett. Jeg har til nå ikke funnet fødselregistreringene til 3 søsken i en familie, og mangler også en i en annen familie. Det er ikke lett å overse noen blant dissenterne for det er få innførte. Jeg har selvfølgelig lett etter dem blant døpte og klok av skade har jeg sjekket Rikshospitalet. Jeg mangler også registrering av to dødsfall i den første familien. Jeg legger ikke inn navn nå for jeg ønsker primært å høre om noen kan svare meg på dette: Kan det være mulig at kanskje ikke alle fødsler, eller dødsfall, blant dissentere ble registrert?Jeg kan ha oversett dem, men skjønner ikke helt hvordan. Men alt er mulig! smile.gif

Hvis svaret er ja, hvor kan jeg da finne dem? Fødslene måtte jo meldes til fogd eller lensmann.

Alle tips tas i mot med takksmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har funnet mange dissentere i min slekt. Jeg og lurte på hvorfor jeg ikke fant dem døpt til å begynne med. Etter hvert har jeg kommet under med at de kan døpe sine barn faktisk helt frem til konfirmasjonen. De måtte jo døpes før de ble konfirmert. Så derfor, om de ikke var døpt før, så har jeg funnet en del døpt 1- 2 uker før konfirmasjonen.

Så mitt tips blir å lete i alle årene mellom fødsel og konfirmasjonen.

 

En annen ting, er jo at om ser etter personen konfirmert (om den er grei finne) så vil jo det gi deg svar på når og hvor vedkommende er døpt.

 

MVH Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Statsarkivet i Stavanger oppbevares det halvårlige eller 1/4 årige rapporter fra ulike dissentermenigheter, innsendt til Amtmannen i Stavanger. Her fremgår det dødsfall, ekteskap, inn- og utmeldte samt og barnedåper mellom annet. Riktignok er der noen hull, men mye fantes tilgjengelig.

 

Det spørs vel om dine folk tilhørte et ordnet kirkesamfunn (a la Det Evangeklisk-Lutherske Kirkesamfunn) eller mer frie (a la "De frie vennene") . Ordnede dissentermenigheter mener jeg meldte fra jevnlig om "stånå" i menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! smile.gif

 

De fleste av disse barna var aldri medlem av statskirken derfor ble de nok heller ikke konfirmert. Jeg tror aldri de ble ført inn inn i kirkebøkene ved fødselen og lurer på hvorfor.

 

Jeg tror ikke menigheten rapporterte medlemslister e.l. på den tiden, men jeg ser at fødslene ble meldt til fogd eller politikammer så de finnes jo i et register.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Statistisk sentralbyrå: "Folkemengdens bevegelse", finner du fødselsregistrering. Mener også at du finner vielser og dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du opplyse hvilken menighet de eventuelt er snakk om?

Kristi Menighet, Nærnes i Røyken, grunnlagt 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristi Menighet, Nærnes i Røyken, grunnlagt 1888.

 

Jeg har jobbet med en "stifter" av Kristi Menighet i Egersund. Han het Hans Nævland. Til å begynne med tror jeg de hadde kirkebøker og noterte kirkelige handlinger, siden sluttet de med dette og ble ern mer løst sammensluytning av mennesker, som bedrev voksendåp, sommer som vinter.

 

Det spørs om det finnes noen innberetning til Amtmannen da, dersom det var en "løs" menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.