Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Tollev Monsen og Ingeborg Hermundsdtr. Askeland i Manger / Radøy, 1700-tallet


Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Fra manuset til bygdebokforfatter Anders Haugland dukker det opp et par på Askeland (Radøy) som undertegnede ikke har klart å finne opprinnelsen til.

 

55. Tolleiv Monsen f. ca. 1705 er òg nemnd Tollef og Tollach og fekk bygselsetel på halvparten av dette gardsbruket i november 1740. Han var gift med Ingeborg Hermundsdtr.

I 1761 vart det halde skifte etter Tolleiv. Buet vart delt mellom Ingeborg og tre born:

a. Hermund f.kr. 1743, til Skjelanger i Meland, seinare Sandviken i Bergen, g. 1767 med Kari Johannesdtr. Skjelanger, han d. 1798 i Bergen.

b. Ingeborg f.kr. 1745, nemnd 16 år gammal i skiftet etter faren i 1761.

c. Lasse f.kr. 1750, sjå nedanfor.

 

56. Ingeborg Hermundsdtr. Askeland (55) gifte seg opp att i 1761 med Johannes Hansen Brattaule (10b) f.kr. 1738, d. 1768 på Askeland. Johannes fekk utskriven bygselsetel i mars 1762. Han og Ingeborg fekk sju år saman og ingen born.

 

57. Lasse Tolleivsen Askeland (55c) f.kr. 1750, gift 1772 med Brita Mikkelsdtr. Taule (). Lasse tok over heimejorda i mars 1772 og kan ha sete med henne i åtte år. Så flytta familien til Sture i Øygarden.

Born:

a. Tolleiv f. 1773.

b. Kari f. 1775.

c. Mikkel f. 1777, d. 1777 på Askeland.

 

Håper noen av Digitalarkivets flinke og dyktige hjelpere kan finne ut opprinnelsen til Ingeborg Hermundsdtr. og hennes mann Tolleiv /Tollach Monsen.

Det er ikke usannsynlig at de kommer fra Sogn eller Sunnfjord. Det var flere familier på Radøy som kom fra Sogn og Fjordane på 1700-tallet.

 

Håper noen kan hjelpe!

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra manuset til bygdebokforfatter Anders Haugland dukker det opp et par på Askeland (Radøy) som undertegnede ikke har klart å finne opprinnelsen til.

 

55. Tolleiv Monsen f. ca. 1705 er òg nemnd Tollef og Tollach og fekk bygselsetel på halvparten av dette gardsbruket i november 1740. Han var gift med Ingeborg Hermundsdtr.

I 1761 vart det halde skifte etter Tolleiv. Buet vart delt mellom Ingeborg og tre born:

a. Hermund f.kr. 1743, til Skjelanger i Meland, seinare Sandviken i Bergen, g. 1767 med Kari Johannesdtr. Skjelanger, han d. 1798 i Bergen.

b. Ingeborg f.kr. 1745, nemnd 16 år gammal i skiftet etter faren i 1761.

c. Lasse f.kr. 1750, sjå nedanfor.

 

56. Ingeborg Hermundsdtr. Askeland (55) gifte seg opp att i 1761 med Johannes Hansen Brattaule (10b) f.kr. 1738, d. 1768 på Askeland. Johannes fekk utskriven bygselsetel i mars 1762. Han og Ingeborg fekk sju år saman og ingen born.

 

57. Lasse Tolleivsen Askeland (55c) f.kr. 1750, gift 1772 med Brita Mikkelsdtr. Taule (). Lasse tok over heimejorda i mars 1772 og kan ha sete med henne i åtte år. Så flytta familien til Sture i Øygarden.

Born:

a. Tolleiv f. 1773.

b. Kari f. 1775.

c. Mikkel f. 1777, d. 1777 på Askeland.

 

Håper noen av Digitalarkivets flinke og dyktige hjelpere kan finne ut opprinnelsen til Ingeborg Hermundsdtr. og hennes mann Tolleiv /Tollach Monsen.

Det er ikke usannsynlig at de kommer fra Sogn eller Sunnfjord. Det var flere familier på Radøy som kom fra Sogn og Fjordane på 1700-tallet.

 

Håper noen kan hjelpe!

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

 

Hei Kenneth.

 

Det er nok ingen enkel nøtt dette. Om man ser på bruken av navnet Hermund i 1701, ser man at i Hordaland er det stort sett Vosse traktene som bruker navnet. Det er imidlertid et langt mer utbredt navn i Sogn og Fjordane.

 

Jeg kan ikke se Tolleiv/Tollack Monsen nevnt i militærrullene for Radøy etter Lindås, noe som kanskje også underbygger teorien om at de kom fra Sogn/Sunnfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rune!

 

Nei det er nok kanskje ikke noen enkel nøtt dette her. Jeg har prøvd å se i kirkebøkene for Voss uten å finne noe mer der.

 

Samtidig sier erfaringen min meg at noen kan sitte på svaret der ute. Eller det kan hende at jeg ikke har lett på de riktige stedene.

 

Så håper fremdeles noen kan hjelpe meg med å finne løsningen. Fra Nordhordland tror jeg ikke paret kom fra.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at det er gjort en feil når det gjelder denne familien.

 

Datteren som er nevnt i skiftet etter faren het Torbjørg Tollaksdtr. f. ca. 1745

 

Finner også et interessant par i Vik i Sogn:

 

Tollak Monsen Brekke gift 1737 i Arnafjord kirke i Vik med Torbjørg Ingebrigtsdtr. Brekke f. ca. 1702 d. 1739. Det blir holdt skifte etter Torbjørg Ingebrigtsdtr. Brekke i Kvamsøy skipreide 6. juni 1737. Hun etterlot seg enkemannen Tollak Monsen og sønnen Lars Tollaksen på 9 år med formynder Lasse Hermundsen.

 

Da er jo det nærliggende å anta at Tollak har giftet seg på nytt (uten at jeg har funnet en slik vielse). Men kirkebøkene for Manger starter ikke før i 1759. Dessuten heter jo også datteren til Tollak/Tollev Monsen Askeland, Torbjørg. Kan det være oppkalling etter første kona?

 

Dessverre har jeg ikke bygdebøkene for Vik. Kanskje noen kan gjøre et oppslag her?

 

Håper fremdeles på hjelp for å løse denne nøtten

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.