Gå til innhold
Arkivverket

Pantebøker - identifikasjon


Kai Løseth
 Del

Recommended Posts

Eg har lagt merke til at mange av pantebøkene i Sunnmøre og Nordre Sunnmøre sorenskriveri har fått endra merking. Dette fører til at kjeldetilvisingane i slektsprogrammet må endrast.

Men før eg tar arbeidet med dette vil eg spørje om endringane som er gjort er endelege?

 

Eksempel 1:

 

Slik var det tidlegare:

Pantebok 2Ca 01 for Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 1799-1803

 

No ser det slik ut:

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 5, Sted: Nordre Sunnmøre sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT

Merknader: Pantebok 5 (1799-1803) for Sunnmøre sorenskriverembete er delt i tre bind. Det tredje bindet er overført til Nordre Sunnmøre sorenskriverarkiv, og utgjør første pantebok her. Av hensyn til anvisningene i panteregistrene har en holdt på den gamle nummereringen, slik at pantebokserien i Sunnmøre sorenskriverarkiv fortsetter i Nordre Sunnmøre sorenskriverarkiv.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080930610299.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=22647&uid=ny&idx_side=-67

 

Eksempel 2:

 

Pantebok 2Ca 04 for Nordre Sunnmøre sorenskriveri, 1831-1840

 

No er det blitt Protokollnr. 8 (1831-1840)

 

Og så er der mange doble protokollnr., t.d.

 

Protokollnr. 1 (1707-1724)

Protokollnr. 1 (1865-1876)

 

Protokollnr. 6 (1803-1816)

Protokollnr. 6(1912-1919)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lagt merke til at mange av pantebøkene i Sunnmøre og Nordre Sunnmøre sorenskriveri har fått endra merking. Dette fører til at kjeldetilvisingane i slektsprogrammet må endrast.

Men før eg tar arbeidet med dette vil eg spørje om endringane som er gjort er endelege?

 

Statsarkivet i Trondheim benytter to parallelle merkinger på sine arkivstykker, arkivreferanse og protokollnummer. Begge deler er registrert i vår metadatabase. Endringen består i at brukergrensesnittet nå viser protokollnummeret i stedet for arkivreferansen. Henvisningen 2Ca 01 er derfor ikke ugyldig, selv om panteboka nå er listet med protokollnummer 5. Denne panteboka har arkivreferanse 2Ca 01, fordi den er den første panteboka for Nordre Sunnmøre sorenskriveri, men den har protokollnummer 5, fordi den ble autorisert med dette nummeret i det gamle Sunnmøre sorenskriveri og alle henvisningene går til dette nummeret.

 

Og så er der mange doble protokollnr., t.d.

 

Protokollnr. 1 (1707-1724)

Protokollnr. 1 (1865-1876)

 

Protokollnr. 6 (1803-1816)

Protokollnr. 6 (1912-1919)

 

De to stk. protokoll nr. 1 er fra henholdsvis Sunnmøre sorenskriveri og Nordre Sunnmøre sorenskriveri, så det skulle være entydig nok. Når det gjelder de to stk. protokoll nr. 6, er de fra forskjellige serier innenfor Nordre Sunnmøre sorenskriveri. Den eldste er fra serien med ordinære pantebøker, mens den yngste er fra en tilleggsserie med pantebøker for utskiftninger. Dette kommer ikke tydelig fram i brukergrensesnittet og er en av tingene som skal utbedres i det nye brukergrensesnittet, som vi jobber med en spesifikasjon på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.