Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Gundlach på Biri


Robert Bjerke
 Del

Recommended Posts

Jeg har interesse for slekten Gundlach på Biri glassverk i årene rundt 1800. Er det noen som har opplysninger om den, eller kunne veilede meg til å finne mer om slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ta en titt på boka: Norske Empireglass. Gjøvigs Glasværk 1807-1843 av Jan Håvard Korshavn - 1994. Her finnes en rekke personopplysninger. Men det finnes også opplysninger i Gjøviks by-historie + div. litteratur om glassverkene. På gamle "brukerforumet" løp det en del debatter med opplysninger som sikkert vil være av interesse.

Så vidt jeg vet har glassblåser-slekten Gundelach sitt opphav i Meckelnburg (i likhet med Wentzel, Kauffeldt etc..).

 

Siden Gjøvik by har jubileum i disse dager, byens grunnlegger, Casper Kaufeldt, hadde Dorthea Elisabeth (LIIS/LISE) GUNDLACH til mor. Her ser vi henne som enke ved FT 1801:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010525&personpostnr=1524&merk=1524

 

Denne FT-1801-lista for Biri Glassverk er ganske interessent, og kan fungere som et slags register vedr. glassblåser-familiene som ankom Norge i 1760-åra.

 

Vi finner ovenn. Maren Elisabeth GUNDELAK (gift med Jørgen Jackvits) og Helene Helene Sophie GUNDELAK som giftet seg med Henrik Stabelfælt på Biri 1.nov.1774. Vi finner også Anna Sofie GUNDELAK, som var giftet seg med Johan Jørgen Wentzel på Jevnaker 29 mars 1792. Forbindelse GUNDELAK-Wentzel finner vi igjen også i ekteskapet mellom Hans Jørgen GUNDELAK og Maren Wentzel.

 

En artighet er også at Johan Staak (30 år, - døpt i Biri 4.nov.1772) er sønn av Dorothea GUNDLACH og Friderich Stauch. Foreldreparet med opphav i Meckelnburg befinner seg muligens akkurat der i 1801. En tidligere debatt her:

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/97276-11382-johann-c-stauch-f-1772-biri-glassverk-oppland/page__p__799393__hl__gundelach__fromsearch__1#entry799393

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ”Ekstraskatten for for Birie Glasfabriqu” fra 1769”, http://www.slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/EkstraSkattBiri/Ekstraskatt_Biri_Glasfabrique_1769.html

fremgår det at Bernt Kaufeldt og Dorothea Ellisabeth (Gundlach) er gift. Det er vel grunn til å spekulere på om de allerede var gift da de ankom Norge ca 1764.

 

Her nevnes også en ”Strækker” Henrich GUNDLACH med hustrue, Margarethe,

Deres tre døtre har navnene: DOROTHEA, MARICH OG FICH.

 

DOROTHEA er meget mulig identisk med nevnte Bernt Kaufeldts ektefelle. (Og følgelig den eldtste av døtrene)

 

MARICH bør være identisk med den kommende ektefellen til Jørgen Jackwits. Jørgen Jackwits og (Marich) Catharina Maria Gundlach får barna: Johan Friderich (1777) Margrete Dorothea (1780) Maren Elisabeth (1783) , Helena Sophia (1786) Moren til disse barna kalles vekselsvis Marichen og Catharina Maria Gundlach.

 

FICH er nødvendigvis identisk med Henrich Stabelfeldts ektefelle, Malena Sophia. FICH Gundlach fremstår som mor når Henrich Stabelfeldts datter, Lena Sophie døpes 12.des.1777. Men ved Henrich Stabelfeldts ekteskapsinngåelse 1.nov.1774 leser jeg brudens navn som Malena Sophia. Gundlach http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9294&idx_id=9294&uid=ny&idx_side=-166 Nederst høyre.

 

Merk: Hos Gundlach var det altså dobbeltbryllup 1.nov. 1774 Søstrene MARICHEN (Catharina Maria) og FICH (Malena Sophia) fant en Jackwits og en Stabelfeldt.

 

Verd å merke seg er også de mannlige forloverne som bør være nære slektninger av brudene. CHRISTIAN og JOHAN (Wilhelm??) Gundlach.

 

Siden man først og fremst er ute etter GUNDLACH med tilknytting til Biri, nevnes disse. Men det er vel overveiende sannsynlig at det er en slektsrelasjon til Gundlach på Jevnaker. (Johan Wilhelm Gundelach som sammen med Maren Sophia Hals får minst 2 barn, Margrete Elisabeth i 1780 og Carolina i 1783)

 

Dessuten har vi GUNDELACH både på Røros (og nord-Østerdal) i Christiania og i Vågå i nogenlunde samme tidsspenn. Men det er kun på Biri og Jevnaker vi har glassblåsere med dette navnet.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle opplysninger dette emne har fått. Her er min historie:

 

Christian Wilhelms. Gundlach ble konfirmert i Biri 1764, alderen angaves ikke.

Etter Wilhelm Lassen er denne muligens den samme som Christian Wilhelm, som ble gift in Biri 1788. Tidligere samme år døde Hans Jørgen Wilhelms, 8 år, og Anne Cathrina Wilhelm, 42 år. Og 1802 så døde Anne Cathrine Wilhelms, som synes å være den annen kone hans Christian. Christian forekommer i folketellingen 1802 som husmann.

 

I året 1804 ble der gift på Stange en enkemann som hette Christian Wilhelmsen med gårdnavnet Atlungstad. (Det var ingen med navnet Christian Wilhelmsen i Stange etter folketellingen 1801.) Den annen sønn i dette ekteskap fikk navnet Hans Jørgen Wilhelm. Når Christian ble begravet på Stange 1808, så heter han Christian Wilhelms: Glasmester, alderen 62 år.

 

Er dette altså bare en rekke tilfeldigheter, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var spennende. Jeg tror du kan være på riktig spor: Christian Wilhelm Gundelach er nemlig ikke begravet på Biri. Riktignok har kirkeboka på Biri gått tapt fra 1789-1814, men jeg er ganske sikker på at et eventuelt dødsfall i tidsrommet 1801-1814 ville ha blitt fanget opp av Lassens avskrifter. Har du undersøkt om det finnes et skifte etter ham i Stange? Der kunne det finnes opplysninger om arvingene som kunne bekrefte/avkrefte om dette er riktig mann. Ekteskap nr. 2 med Anne Cathrine Jansdatter (som var enke etter sortermester Stephan Petersen på Biri glassverk) var så vidt jeg vet barnløst. Men i ekteskap nr 1 med Anne Cathrine Gulbrandsdatter(de ble viet i Vardal 21.5.1771) var det tre sønner som er nevnt i skiftet etter Anne Cathrine i 1788: Christian 16 år, Fredrik 13 år og Johan Henrik 3 år. Disse burde vel være nevnt i et eventuelt skifte fra Stange. Muligens kan det også ha blitt foretatt skifte i forbindelse med ekteskapsinngåelsen med Else Poulsdatter i 1804

 

Såvidt jeg kan se bodde Christian Wilhelmsen på Schjerden Mellem i Stange i 1807 da sønnen Hans Jørgen Wilhelm ble født. Når ble det første barnet i ekteskapet med Else Poulsdatter født?

 

Jeg har en del opplysninger om Christian Wilhelm Gundelach fra glassverkenes protokoller og også fra en rettssak på Biri i 1785. Men det viktigste nå er vel å få slått fast om han er identisk med glassmesteren Christian Wilhelmsen i Stange.

 

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner ved FT1865 den 59 årige Hans Jørgen Wilhelms Christians. Som legdslem på Lang-Ree i Stange, men det er vel ikke usannsynlig at han er det eneste barnet CHRISTIAN WILHELM GUNDELACH fikk i Stange i sitt tredje ekteskap. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60417&personpostnr=3851&merk=3851 . Men denne gutten hadde holdt til på NES. Vi finner han som utflytter fra Nes i 1832 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=uf04111815&personpostnr=385&merk=385

fra gården Menshoel (NB: På rett-sida av Mjøsa rett mot Gjøvik Glassverk). Han ble konfirmert på Nes i 1929 :Nr,25 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9091&idx_id=9091&uid=ny&idx_side=-119 . Fødestedet Schjeren i Stange bekrftes. (Prestens komentarer klarer jeg ikke lese)

 

 

Tar med 56 årige Christian Wildhelm (Gundlach??) som jordløs husmann på Paradis i Biri ved FT1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f1801&gardpostnr=12834&personpostnr=187452&merk=187452#ovre

 

Ektefellen (i 1801) Cattrine JOENsdatter er altså identisk med den Anne Cattrine Wilhelms som dør året etter (innlegg 6) . Derimot er navnsøsteren, ANNE CATRINE, som inngår ekteskap med Christian Wilhelm Gundelach i Vardal 21.mai 1771, en annen. Hun er en ei GULDBRANDsdatter. Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9300&idx_id=9300&uid=ny&idx_side=-74 (Kan vi være trygge på denne forklaringen??)

 

Om vi tar en ny titt på Vardal kirkebok og ekteskapsinngåelsen i 1771, og lar blikket gli mot venstre, - ser vi at Christian Wilhelm Gundelach bærer sønnen WILHELM til dåpen samme vår som hans ekteskapsinngåelse. Den kommende bruden er vel sannsynligvis moren, men 9 år senere ser det ut til at han har et utenomekteskapelig sidesprang i Gudbrandsdalen:

 

Ministerialbok Vågå, - dåp 19.jan. 1780. ANDREAS WILHELM. Høyre side, venstre spalte http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-97 .

 

Christian Gundelach (NB. Gift mand, - glassblåser fra Biri) er åpenbart faren, mens moren er Karen Pernille Falster. Men hvilke andre opplysninger har vi her? – Og hvor tok denne sønnen veien.

 

Navn,yrkesbetegnelse og alder. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=gr04171788&gardpostnr=1811&personpostnr=1912&merk=1912#ovre tyder jo på at Stangesokningen er identisk med Vardølen, - arbeidende på Biri og som fikk barn utenfor ekteskap i Vågå.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Mosvolds funn av Hans Jørgen Wilhelms konfirmasjon i Nes avgjør saken. Her er faren oppgitt som ”glaspuster Christian Wilhelm” og da må det være glassblåseren Christian Wilhelm Gundelach fra Biri verk som det er snakk om. Prestens kommentar er at Hans Jørgen Wilhelm er ”forældreløs og forsømt”. Det er vel en forklaring på den høye alderen ved konfirmasjonen. Moren Elie (ikke Else som jeg skrev) Poulsdatter må altså også være død.

Robert Bjerke skrev at Hans Jørgen Wilhelm var sønn nr.2 av Christian Wilhelmsen og Elie Poulsdatter. Etter å ha sett igjennom dåp i Stange i tidsrommet 1804-1808, fant jeg også en sønn, Friderich, døpt 3.juni 1804. Denne sønnen bodde også i Stange i 1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60417&gardpostnr=660&personpostnr=4555&merk=4555#ovre. Han giftet seg med Pernille Pedersdatter i 1834 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9125&idx_id=9125&uid=ny&idx_side=-204 (nr 13).

 

Christian Wilhelm Gundelach kalles ofte bare Christian Wilhelm i kirkeboka for Biri, men av ekstraskattemanntallet for 1767 (ikke lagt ut på nettet) framgår det at han var sønn av Just (Jost) Heinrich Gundelach. I manntallslista står det: ”Strækker Henrich Gundlach med Hustrue Margaretha Dorothea og søn Christian Wilhelm“.

 

Just (Jost) Heinrich Gundelach (kom trolig til Biri glassverk ca 1763 ved oppstarten av glassverket. Mange av vindusglassblåserne på Biri kom fra Mecklenburg, så det har vært vanlig å anta at han kom derfra. Gundelach er også et svært vanlig glassblåsernavn i det området. Just Heinrich G. var vindusglass-strekker, dvs at han arbeidet med prosessen med å strekke ut vindusglass til en plan flate.

 

Ekteparet Gundelach er ikke funnet gravlagt på Biri eller ved andre norske glassverk. To døtre reiste ca 1780 tilbake til Tyskland sammen med sine ektemenn. Jeg antar at Just Heinrich og Margrethe Dorothea også vendte tilbake til Tyskland da.

 

Ut fra ekstraskattemanntallene vet vi med sikkerhet at parete hadde med seg fire barn fra Tyskland: Christian Wilhelm f. ca 1746, Anne Dorthea f.ca 1752, gift med glassblåseren Just Friederich Stauch. Konfirmert Biri 1768, 16 år. Catharina Maria (Marichen), f. ca 1756 og Helene Sophia (Fich), f. ca 1756. Jeg tror også at Johan Jørgen Wilhelm Gundelach tilhørte denne søskenflokken selv om jeg ikke har noen sikker dokumentasjon på det. Det samme gjelder Elisabeth Dorothea Gundelach f. ca 1742. Men her er jeg noe mer usikker Hun ble nemlig kalt Johansdatter da hun giftet seg 6.2.1767 på Jevnaker med glassblåser Bernt Christopher Kauffeldt. Han ble seinere hyttemester på Biri.

”Kan vi være trygge på den forklaringen?”, skriver Iver Mosvold i sitt siste innlegg. Jeg er litt usikker på hva han mener. Men hvis det dreier seg om Christian Wilhelms kone nr. 1og 2 som begge het Anne Cathrine, så finner du ekteskap nr. 2 27.10.1788 her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9294&idx_id=9294&uid=ny&idx_side=-176.

 

Til slutt om Karen Pernille Falster. Hun var tiltalt i en rettssak i Biri 1785. http://arkivverket.no/URN:rg_read/29792/245/ Saken begynner nederst på side 385. Hun var anmeldt av forvalter Fremming ved glassverket fordi hun ” uden egteskab avlet to børn med glasarbejder og gift mann Christian Gundelach.

I rettsreferatet heter det videre at Karen Falster var datter av underofficer Falster. Hun var født i Christiania og 33 år gammel. ”For 5 a 6 aar siden kom hun i tjeneste hos kaptein Broch her i sognet hvor hun blev kiendt med Christian Gundelach. Efter to aars forløb rejste hun med Gundelach til Sverrig hvor de oppholdt sig i tre aar. Og i denne tid fødte hun ham tre barn og som hun havde hørt rygte at Gundelachs kone skulle være død og selv var i yderlig fattigdom da Gundelach et aar tilforn havde forladt hende med de tvende børn rejste hun efter ham til Biri Glaswærk.” Karen Falster ble dømt til tukthusstraff, og det kan være hun som er omtalt på en så sørgelig måte i Conradine Dunkers erindringer http://www.dokpro.uio.no/litteratur/dunker/dunker.txt

 

Jeg har funnet to av barna: Andreas Wilhelm født i Vågå som også Iver har funnet og

Dorotea Matilda f. på Eda i Sverige 12.6. 1781. Faren da kalt Glasinspectoren Friderik Guntack. De bor på Magnor Tull. Jeg har ikke klart å finne ut hvor det ble av disse barna. Kanskje kan det være Dorothea Matilda, kalt Dorethea Gundelak, 19 år som tjener som pige i Slotsgaden i Christiania i 1801. Derimot har jeg en gjetning om at sønnen fra første ekteskap, Johan Christian Friderich, døpt på Biri 1.6. 1775, ender som bakermester i Christiania og kaller seg Wilhelmsen. Men det får jeg eventuelt komme tilbake til i et seinere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lærer jeg mye mye mer enn jeg noen gang hadde håpt.

 

Kan legge til at første barnet til Christian og Eli, Fredrik, er tippoldefar til min bestemor. Han ble husmann på Rønehagen i Stange, en plass som hans svigersønn kjøpte 1862. Elie døde snart etter Christian, begravet 5 Feb 1809, og barna ble bortsatt til andre. Jeg fant ikke konfirmation til Hans Jørgen Wilhelm i Stange eller Romedal, skjønt han ble gift og begravet i Stange. Eli var husmannsdatter og husmannsenke da hun og Christian ble gift, med to barn fra før det første ekteskap. Så var hun ikke blant de høytstående i bygden. Men Christian regnte med de kondisjonerte folk (som man engang sa i Amerika), da Fredrik ble døpt med faderens etternavn. Jeg lurte på om 'Wilhelm' i Hans Jørgen Wilhelm var også et etternavn. Men han far 4 navn, Hans Jørgen Wilhelm Christiansen, alle steder: i vielsen, i folketelling 1865, og ved begravelsen.

 

Jeg har ikke søkt et skifte for Christian, men skal gjøre det når jeg har anledningen å få mikrofilm av kortregisteret from Salt Lake City.

 

Navnet er et spørsmål for meg. I Stange kirkebok forekommer han altid med navnet Christian Wilhelmsen. Og i Biri står det Christian Wilhelm. Hans far hette ikke Wilhelm, men det er mulig at presten i Stange misforstod saken. Og hvorfor brukte han ikke navnet Gundlach? Norsk navneskikk er ofte et mysterium for meg. Folket på landet med fornavn, patronymikon, og gårdnavn, er ikke et problem, og det er der jeg fant alle mine forfedre. Inntil nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette var imponerende, - og dramatiske historier var det også.

 

Når det gjelder min lille tvil vedr. Christian Wilhelm Gundlachs to koner som begge bar dobbeltnavnet Anne Cathrine, så feier Anne tvilen til side ved å legge fram ekteskapsdokumentasjonen fra 2. ekteskap, som jeg ikke klarte å finne, da jeg beklageligvis og uaktsomt kun tråklet VARDAL kirkebok, og ikke BIRI. Så denne tvilen er fullstendig borte.

 

Teksten av Conradine Dunker, med omtalen av tugthusfangen Karen Falster, hennes skjebne og hennes familie var jo deprimerende lesning, men bidrar vel til å gi oss bilder om hvordan verden så ut på slutten av 1700-tallet.

Fantastisk at du har funnet denne teksten, Anne, og koblet den på dette temaet!

 

Til Robert er det vel bare å si at forekommer svært ofte ”kluss” med patronymikon, gårdsnavn og slektsnavn. Uten å bli for spekulativ, så ser det vel ut til at navnet GUNDLACH knyttes til et slags glass-blåser/strekker-dynasti.

Om Christian Wilhelm Gundlach kommer i unåde innenfor dette ”familie-dynastiet” vet vi ikke, men sett fra et familie-moralsk synspunkt, så skal man ville det vel ikke være unaturlig om han lot seg frata GUNDLACH-navnet. Når han(og hans siste ektefelle) dør mens barna er små, og oppdragelsen forsømmes, så ser det jo nesten ut til at disse barna blir identitetsløse, og blir prisgitt de voksnes myndighetsutøvelse vedr. navnsetting. – Og da blir det etter hvert mye ”uregelmessig”.

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert, navneskikken i Gundelach-familien er vel heller tysk enn norsk. De innvandrede glassblåserne fra England og det tysktalende området hadde med seg en skikk med å bruke slektsnavn som i Norge vanligvis var forbeholdt ”de kondisjonerte”. Også norske glassverksarbeidere tok opp skikken med å bruke slektsnavn eller brukte patronymene som faste etternavn allerede tidlig på 1800-tallet. Hos innvandrerfamiliene hender det at slektsnavnet blir fornorsket eller erstattet med et patronym. Ett eksempel er glassblåserfamilie Runge som i mange kilder kalles ”Rogn”, et annet er glassblåserslekten Wohlbrand som i noen kilder kalles ”Gulbrandsen”, ”Gulbrandsdatter” eller rett og slett ”Gullbrand”. Det er altså ikke så overraskende at Wilhelm kan bli til Wilhelmsen. Men hvorfor Johan Jørgen og Christian Gundelach ofte kalles ”Wilhelm” som etternavn har jeg ingen god forklaring på.

 

Ellers noen utdrag fra glassverkenes protokoller som viser at din ane Christian Wilhelm Gundelach både var en urolig sjel og en ettertraktet fagarbeider. Som du vil se, oppholdt han seg i en periode i det som trolig var hans opprinnelige hjemland, Mecklenburg.

 

September 1775 Biri:

En krangel mellom Christian Gundelach og Hans Kauffeldt. Gundelach har kastet vann på Kauffeldt mens han arbeidet og pusset hunden på ham på en usømmelig måte. Christian Gundelach fikk en mulkt på 2 RD.

 

Oktober 1775 Biri.

”Christian Gundelach har skrevet ind og erklæret sig gandske fornøyet med den ham dicterede Straf. Alleene han mente at Hans Kaufeldt hafde saavel fortient Straf som han, hvorpaa hannem blev svared at nærmere Examenation af den Sag maatte henstaa indtil vi selve kom derop.”

 

30. 1. 1779 Til Beyer ved Biri glassverk.

”Forblæseren Chr. Gundelach kan ikke paa nogen maade formaaes til at længer vedblive sin Tieneste.” Kompaniet kan ikke nekte ham avskjed. Men hvis han ombestemmer seg skal den skriftlige oppsigelsen ikke forhindre at han beholder jobben. Forvalteren skal ”søge at betage ham al Aarsag til Misfornøyelse i sin Tieneste som Directionen vil gjøre ham saa behagelig som muelig.”

 

20.2.1779. Brev til Beyer, Biri.

Chr. Gundelach blir på Biri. Opplysning i et brev litt senere: Christian Gundelach erklærer at ville vedblive sin Post og ydermere lære Strækkerkonsten.

 

16.10.1779, til Beyer, Biri

Om erstatning for en strekker som har reist tilbake til Tyskland …Christian Gundelach af Hyttens Arbejdere fandtes i saadan hensigt tjenligst”. Men Chritian Gundelach ville ikke være strekker fast. Kompaniet ba forvalteren stille Christian Gundelachs opplæring i bero.

 

31.12.1779 til Beyer, Biri:

Christian Gundelach har gjort store framsteg i ”Strækker Kunsten”.

 

 

15.4.1780 til Beyer, Biri.

Chr. Gundelach er nå ”saavidt avanceret i strækkeriet” at læremesteren Stabelfeldt får dusør.

 

Biri 7.4.1787:

Christian Gundelach lider av en øyensvakhet. I hans fravær utbetales ekstra til anfængeren. Gundelach får det overskydende 8 RD pr. måned til underhold for seg og sin familie i 2-3 måneder. Innen den tid vil det vise seg om han får sitt syn tilbake. Hvis ikke bør han få pensjon.

 

14.6.1787 s. 97 En bekreftelse på tysk til Christian Gundelach om at han er bemyndiget til å verve glassblåsere. Gundelach skal få en dusør på 20 RD for å bringe med seg en dyktig verker.

 

Til administationen for glassmagasinet i København 1787: "Glaspuster Gundelach som nyelig ere fra Michlenborg kommen tilbage over Kiøbenhavn tilstaar at have for dem bekommet 30 RD i forskud til Opreisen….Dersom den av ham engagerede Arbejder, som han giver megen Roos skulle ankomme, da er det vel, hvis ikke haabe vi til neste Sommer at faae en oplært av vore egne Folk, og før see vi ingen Muelighed i at faa ny Ovn" for fensterglas og engelske Buteljer i drift.”

 

8.9.1787 Liste over forskudd til vinterprovisjon, Biri

Forblæser Christian Gundelak 10 RD. Hans Gield av 89 RD maae betales med 10 RD maanedlig.

 

 

Jeg har ikke gjort noe forsøk på å finne Christian Gundelachs fødested. Det finnes mange med slektsnavn Gundelach ved glasshyttene i Mecklenburg. Mitt heteste tips som det kanskje kunne være verdt å undersøke er en Hinr. Gundelach og kone ved en glasshytte som kalles Rockausche Hütte i kirkesognet Schloen und Dratau i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg nedstammer direkte fra Hinrich Gundelach, strækker ved Biri, gennem hans søn Johan Jørgen Wilhelm Gundelach og hans søn Hans Jørgen Gundelach. Jeg har med stor sandsynlig fundet Hinrich Gundlach i Mecklenburg, hvor han blev gift med Margrethe Dorothea "Lehn" Wentzel i Bülow 17. oktober 1739. Jeg har også med ret stor sandsynlighed fundet Hinrichs far Johan Jürgen Gundlach, der er født 1671 Holstein og død i Vorpommern i 1736.

Hinrich er opført på Glashütte Hohen Pritz 25. maj 1740 som "Heinrich Gundelach, frau, 1 Tochter". Glashütte Hohen Pritz blev nedlagt 1740. Hüttemesteren var Christian Friedrich Gundlach (død 1749), der var bror til Hinrichs sandsynlige far Johan Jürgen. De var mindst to andre brødre, Hans Hinrich (1668-1715) og Jost Canuth (død 1729) - alle glasmagere. Bemærk navnesammenfaldet med Hinrichs børn Johan Jørgen og Christian Wilhelm og Johan Jørgens børn.

Hinrich Gundelach optræder senere i 1751 i Dratauschen Hütte (Gross Dratow, Kirche Schloen, Kreis Müritz i Waren).

1751 optræder en Hinrich Gundlach, gift med Dortie Wentzel, i Nossentiner Hütte nær Alt-Schwerin.

Jeg har besøgt området, og de nævnte glashütter lå tæt på hinanden. Jeg har ogs været i Gross Dratow.

Der nævnes desuden Heinrich Gundlach i Bernsee i 1756.

 

Johan Jørgen Wilhelm, som jeg stammer fra, er født i 1739 eller 1743. Han havde 10 børn med Maren Sofie Hals.

Christian Wilhelm havde 8 børn med sin første kone Anne Catrine Guldbrandsatter. Mindst 5 af børnene døde som små. Han havde så vidt jeg har kunnet finde ingen børn med sin anden kone Anne Catrine Pettersens.

 

Johan Jørgen og Christian optræder nogle steder uden efternavnet Gundelach.

 

Johans Jørgens søn Hans Jørgen (1770 - 1826) flyttede til Sverige. Han og Maren Malene Wentzel fik 8 børn. Nr. 6 Carl Frederik (1805 - 1867) blev gift i Sverige med Johanna Hammerström og de fik 14 børn. Familien flyttede i 1827 til Holmegårds Glasværk i Danmark. Deres barn nr. 12 Christian Gundelach er min oldefar. Han blev udlært glasmager i 1866. Jeg har hans svendestykke - en fin glaskaraffel med hans initialer. Der var dog ikke arbejde nok, så han blev i stedet snedker og fra 1880 tobakshandler efter at have mistet den ene ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svært interessante opplysninger om glassblåserslekten Gundelachs opprinnelse i Mecklenburg.

Ekteparet Hindrich og Margrethe Dorothea Gundelach, vendte sannsynligvis tilbake til Mecklenburg ca 1780 sammen med to av døtrene, Anne Dorthea gift Stauch og Helene Sophie gift Stabenfeldt. (Helene Sophie kom tilbake til Biri igjen sammen med sin ektemann i 1790.)

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av Peter Gundelachs innlegg søkte jeg litt på slektsnavnet Gundelach i arkivet med eldre debattinnlegg. I debatt nr.44857 Bernt Westermark fant jeg nærmere opplysninger om Christian Gundelachs sønn, Andreas Wilhelm, f. i Vågå 1780 (se innlegg 8). Det handler om en høkerkone Maren Danielsdatters tredje ekteskap: "Gift 3.- i Domkirken 5.juli 1805 med ANDREAS CHRISTIAN WILHELMSEN, dpt. 9.jan.1780 i Vågå, -død 11.jan. 1838i Christiania, 27 år gl.; sønn av glasspuster Christian Wilhelm Gundelach og 2.hustru Karen Pernille Falster. Andreas (Han ble døpt Andreas Wilhelm) vokste opp på Vesterbotten Glassverk i Sverige. Ved folketellingen 1801 finner vi matros Andreas Willemsen, 22 år gl., i losji hos høkermadame Jøran Andersdatter i Vognmandsgaten, matr.nr.292. Som sin forgjenger i ekteskapet antok også han høkerborgerskap, men døde allerede etter 1 ½ års forløp. Den ”sørgende ” enke averterte dødsfallet i Intelligenssedlene som lød: At min kjære Mand Andreas Willemsen omskiftede tiden med Evigheden den 11te Januari i hans Alders 27de Aar, efter en langvarig sygdom, tilkjendegives sørgeligst for hans fraværende slægt og venne. Christiania den 12te Jan.1807."

 

Dødsåret må jo være 1807 og ikke 1838 som det står i innlegget.

 

Vesterbotten glassverk kan være Strömbäcks glasbruk utenfor Umeå.

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å finne igjen flere av Christian Gundelachs barn selv om de gjør det vanskelig for oss ved å bruke navnet Wilhelmsen i stedet for slektsnavnet Gundelach. I innlegg 9 skrev jeg at jeg hadde en gjetning om at Christian Gundelachs sønn, Johan Christian Friederich (døpt på Biri 1.6. 1775 og konfirmert samme sted i 1790), endte som bakermester i Christiania og kalte seg Wilhelmsen.

Jeg tror vi finner ham her i folketellinga for 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010301&gardpostnr=54&personpostnr=562&merk=562#ovre. Fem linjer under finner vi bakergutten Andreas Wilhelmsen som jeg mistenker kan være Andreas Wilhelm f. i Vågå 1780. Kanskje har Johan Christian Friederich hjulpet halvbroren med å få jobb hos bakermester Bølling. Men hvordan passer arbeidet som bagerdreng i 1801 med yrkene som er oppgitt ved Andreas Wilhelms vielse 5.7. 1805? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-76. Jeg klarer ikke helt å tyde hva det står her. ”Borger og marketenter”???

 

Johan C. Wilhelmsen fikk borgerbrev i Christiania som baker i 1803. Ved flere registreringer i kirkeboka er hans fulle navn Johan Christian Friederich brukt. Det gjelder blant annet ved giftermålet med Ingeborg Holme 28.12. 1808 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-32 og ved dåpen og begravelsen til datteren Anna Catharina henholdsvis 21.9.1809 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-95 og 12.4.1811 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-273 .

 

Johan Christian Friederich var for øvrig gift tre ganger: Først med Maren Petersdatter Brinch (viet i Domkirken 21.10.1803 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-71) . I det første ekteskapet har jeg funnet to barn: Catharina Wilhelmina f. 6.1.1804, (gift med skipskaptein Jens Meyer 10.6.1826 i Domkirken) og Berndt Christian Wilhelm f. 16.8.1805 (død 1820, 14 ½ år).

I ekteskapet med Ingeborg Holme har jeg også funnet to barn: Anna Catharina døpt 21.9.1809 og Johanna Maria døpt 28.11.1810.

Det tredje ekteskapet ble inngått 28 Januar 1818 ”Enkemand Johan Christian Wilhelmsen, 42 år, borger og bager i Watterland og enke Anna Blom Dorph”.

 

Johan Christian Friederichs borgerbrev finnes her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=bo03011815&gardpostnr=154&merk=154#ovre og Andreas Wilhelms her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=bo03011815&gardpostnr=702&personpostnr=702#nedre.

 

Opplysningene om Andreas Wilhelmsens far og hans oppvekst skal i følge Torkil Lier være hentet fra borgerbrevet. Kan det finnes liknende opplysninger i Johan C. Wilhelmsens borgerbrev som gjør at han med sikkerhet kan identifiseres som sønn av Christian Wilhelm Gundelach?

 

For øvrig anbefales Torkil Liers debattinnlegg 48857 i det gamle arkivet som en livfull skildring av Christianias buler og vannhull i begynnelsen av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å finne igjen flere av Christian Gundelachs barn selv om de gjør det vanskelig for oss ved å bruke navnet Wilhelmsen i stedet for slektsnavnet Gundelach. I innlegg 9 skrev jeg at jeg hadde en gjetning om at Christian Gundelachs sønn, Johan Christian Friederich (døpt på Biri 1.6. 1775 og konfirmert samme sted i 1790), endte som bakermester i Christiania og kalte seg Wilhelmsen.

Jeg tror vi finner ham her i folketellinga for 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010301&gardpostnr=54&personpostnr=562&merk=562#ovre. Fem linjer under finner vi bakergutten Andreas Wilhelmsen som jeg mistenker kan være Andreas Wilhelm f. i Vågå 1780. Kanskje har Johan Christian Friederich hjulpet halvbroren med å få jobb hos bakermester Bølling. Men hvordan passer arbeidet som bagerdreng i 1801 med yrkene som er oppgitt ved Andreas Wilhelms vielse 5.7. 1805? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-76. Jeg klarer ikke helt å tyde hva det står her. ”Borger og marketenter”???

Her er forlovelsen til Andreas Christian Wilhelmsen: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Forlovererklæringer nr. 10 (1789-1807), Forlovererklæringer 1805, side 320-321.

Jeg er ikke sikker på hva tittelen hans her er; Borger og Høker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fundet følgende børn i Christian Wilhelm Gundelach første ægteskab (1772) med Anne Catrine Guldbrandatters (1746 - 10/6 1788):

1. (Bernt) Frederik (Wilhelm) G.: 1772 - 15/1 1774

2. Johan Henrich G.: Nov 1774 - 30/3 1775

3. Johan Christian Frederik G.: 1/7 1775 - ?

4. Frederik Bernhard G.: 26/10 1776 - ?

5. Hans Henrik Wilhelm G.: 19/1 1779 - 3/6 1780

6. Hans Jørgen G.: 12/1 1780 - 18/5 1788

7. Anna Catrine G.: 12/12 1781 - 16/7 1786

8. N.N. G.: 21/6 1786

 

Christians "udenoms ægteskabelige" forhold til Karen Pernille Falster gav børnene:

1. Andreas Christian Wilhelmsen: 9/1 1780 - 1171 1807

2. Dorotea Mathilda W.: 12/6 1781 -

 

Opholdet i Sverige må have været omkring 1782 - 1785. Herefter er han altså taget hjem og har fået "NN" med Anna Catrine.

 

Christian var gift anden gang (14/11 1788) med Anna Catrine Pettersens (1742 - 27/5 1802) men havde så vidt vides ingen børn i dette ægteskab.

Christian var altså så gift tredje gang med Elie Poulsdatter.

 

Jo, Christian må sandelig have været en "urolig sjæl" som Anne Minken skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiftet etter Christian Gundelachs første kone i 1788 var tre av de åtte barna i live:

1. Christian, 16 år

2. Fredrik, 13 år

3. Johan Henrich 3 år.

 

Dette må være sønn nr 3 Johan Christian Friederich f.1775, sønn nr.4 Friderich Bernhard f. 1776 og det yngste barnet f. i 1786 hvor navnet mangler i kirkeboka.

 

Skiftet finnes her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25274/781/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lidt om familien Gundelachs oprindelse i Tyskland.

 

Gundelach kan spores tilbage til ca. 1095 i Bamberg i Tyskland, hvor den første optræder som Gundloch von Pödeldorf. Se mere her: http://geneal.lemmel.at/Gund.html

 

I 1453 nævnes en Heintz og en Conrad Gundeloch for sidste gang i Bamberg. I 1465 nævnes en møller Heinrich Gundelach og en Cort Gundelach i Wahlhausen ved Sooden i Hessen, ca. 250 kilometer nord-nordvest for Bamberg. Det er sandsynligvis de samme personer. 1505 nævnes første gang navnet Gundelach i byen Grossalmerode i Kaufinger Wald i Hessen, 20 kilometer vest for Wahlhausen. 1505 optræder en Peter og en Contze Gundelach i Almeraide (Almerode) og i 1507 har Peter Gundelach et glasværk. Hvis Peter og Contze var brødre, så er det meget nærliggende at antage, at deres far var stamfader til Gundelach glasmager-slægten, og at han muligvis var søn af den møller Heinrich Gundelach, der udvandrede fra Bamberg. I Grossalmerode udvikler Gundelach-slægten sig til den største glasmagerslægt i Tyskland. Læs f.eks. Klaus Kunze: Glasmacher Sippenbuch (http://klauskunze.com/heikun/glasmacher/glasmacher-sippenbuch.html)

 

Pga. krige og svære tider for glasindustrien i Hessen flyttede nogle Gundelach glasmagere nordpå til Holstein og Mecklenburg. Den linie, som ender på Biri omkring 1763, kommer sandsynligvis fra Hessen via Holstein (i første halvdel af 1600-talet) og Mecklenburg (i begyndelsen af 1700-tallet).

 

Kirkebøger fra Tyskland er ikke på nettet men findes i afskrift (kun ægteskaber) af Frantz Schubert. Bøgerne kan købes på Degener Verlag (http://www.degener-verlag.com/).

 

Gundelach har et våbenskjold. Historien lyder, at to brødre Gundloch i 1100-tallet helbredte en hessisk fyrste med urten korsknap (på tysk Gundelrebe). På skjoldet ses de to med urten i hænderne. Våbenskjoldet ses bl.a. på det lille slot Rumpshagen i Mecklenburg (http://www.gutshaeuser.de/gutshaeuser_r/rumpshagen.html)

post-2119-0-14129700-1315672613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg nedstammer direkte fra Hinrich Gundelach, strækker ved Biri, gennem hans søn Johan Jørgen Wilhelm Gundelach og hans søn Hans Jørgen Gundelach. Jeg har med stor sandsynlig fundet Hinrich Gundlach i Mecklenburg, hvor han blev gift med Margrethe Dorothea "Lehn" Wentzel i Bülow 17. oktober 1739. Jeg har også med ret stor sandsynlighed fundet Hinrichs far Johan Jürgen Gundlach, der er født 1671 Holstein og død i Vorpommern i 1736.

Hinrich er opført på Glashütte Hohen Pritz 25. maj 1740 som "Heinrich Gundelach, frau, 1 Tochter". Glashütte Hohen Pritz blev nedlagt 1740. Hüttemesteren var Christian Friedrich Gundlach (død 1749), der var bror til Hinrichs sandsynlige far Johan Jürgen. De var mindst to andre brødre, Hans Hinrich (1668-1715) og Jost Canuth (død 1729) - alle glasmagere. Bemærk navnesammenfaldet med Hinrichs børn Johan Jørgen og Christian Wilhelm og Johan Jørgens børn.

Hinrich Gundelach optræder senere i 1751 i Dratauschen Hütte (Gross Dratow, Kirche Schloen, Kreis Müritz i Waren).

1751 optræder en Hinrich Gundlach, gift med Dortie Wentzel, i Nossentiner Hütte nær Alt-Schwerin.

Jeg har besøgt området, og de nævnte glashütter lå tæt på hinanden. Jeg har ogs været i Gross Dratow.

Der nævnes desuden Heinrich Gundlach i Bernsee i 1756.

 

Johan Jørgen Wilhelm, som jeg stammer fra, er født i 1739 eller 1743. Han havde 10 børn med Maren Sofie Hals.

Christian Wilhelm havde 8 børn med sin første kone Anne Catrine Guldbrandsatter. Mindst 5 af børnene døde som små. Han havde så vidt jeg har kunnet finde ingen børn med sin anden kone Anne Catrine Pettersens.

 

Johan Jørgen og Christian optræder nogle steder uden efternavnet Gundelach.

 

Johans Jørgens søn Hans Jørgen (1770 - 1826) flyttede til Sverige. Han og Maren Malene Wentzel fik 8 børn. Nr. 6 Carl Frederik (1805 - 1867) blev gift i Sverige med Johanna Hammerström og de fik 14 børn. Familien flyttede i 1827 til Holmegårds Glasværk i Danmark. Deres barn nr. 12 Christian Gundelach er min oldefar. Han blev udlært glasmager i 1866. Jeg har hans svendestykke - en fin glaskaraffel med hans initialer. Der var dog ikke arbejde nok, så han blev i stedet snedker og fra 1880 tobakshandler efter at have mistet den ene ben.

 

Jeg lurer på om det finnes mer informasjon om Maren Sofie Hals som Johan Jørgen Wilhelm (født i 1739 eller 1743) var gift med.

 

Stein-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Sophie Hals skal være datter av løytnant Knud Knudsen Hals og Anne Christiansdatter Blichfeldt. Løytnanten skal være sønn av sogneprest til Åmot, Knud Knudsen Hals og Anne Olsdatter Aamodt (Hornemann). Disse opplysningene må selvsagt sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i Eiker (hvor Nøstetangen Glasværk lå) i 1745 (opslag 114 nr. 79) fundet: Hans Hals, (datter?) N: Maren.

Johan Jørgen Gundelachs kone Maren Sophie Hals var ved sin død i Jevnaker i 1800 oplyst som 54 år, dvs. at hun skulle være født i 1746. Det kunne goidt være den samme. Og i så fald var hun ikke datter af Løjtnant Knud Hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må selvsagt sjekkes hvilken Maren Sophie Hals som er den rette, men her er i alle fall dåpen til Maren Sophie Knudsdatter Hals:

 

Ltn. Knud Knudsen Hals og Anne Blichfeldts datter, Maren Sophie ble døpt i Ringsaker 17. jun 1748.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1748, side 15-16.

 

 

Ditt funn i Eiker kirkebok er interessant, og det kan godt være at det er denne Maren som er den rette.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. I 3 (1724-1753), Fødte og døpte 1745, side 114.

 

 

Hva het barna til Maren Sophie Hals og Johan Jørgen Gundelach, og hvor er de døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.