Gå til innhold
Arkivverket

Jurist og Politi-embedsmann


Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om en slektning som skal ha tatt juridikum i Norge i mellomkrigstiden, og som senere skal ha vært ansatt i Politiet.

 

Finnes det f.eks. lister over uteksaminerte jus-kandidater fra mellomkrigstiden ?

Ev. navnelister over ansatte embedsmenn ved Politiet på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke på nett, men kilder finnes. Lister over uteksaminerte jurister er trykt i Rettstidende, og Statskalenderen fra det enkelte år har oversikter over embetsmenn og en del andre tjenestemenn i offentlig tjeneste. Bøkene om studente ne fra de enkelte år inneholder biografier/selvbiografier. Så det er vel egentlig bare å presentere navnet, f. eks. her, og du vil rimelig fort få tilbakemelding med konkrete opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Yngve, det er fire brødre, en av disse skal ha blitt jurist og ansatt i Oslo-politiet.

Jeg vil være takknemlig for hjelp til å finne ut hvem av de fire som er 'juristen'.

De brukte etternavnet Pettersen/Petersen istedet for Østbye.

 

1. Thorleif Pettersen, født 30. juli 1891 i Stange, Hedmark

2. Peder Pettersen, født 3. mai 1896 i Stange, Hedmark, død 8. mars 1975 i Oslo

3. Kristian Pettersen, født 22. april 1899, Furnes, Vang, Hedmark

4. Fridtjov Pettersen, født 16. mai 1901, Stange, Hedmark, død 4. des. 1992, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket Retstidende fom. 1914 tom. 1935, og finner ingen av dem (Petersen, Pettersen eller Pedersen - ikke Østbye heller, for den saks skyld) med juridisk embetseksamen i disse årene. Ut fra fødselsårene vil det være nokså unormalt å ha tatt eksamen før eller etter dette tidsrommet.

 

Den eldste statskalenderen jeg har er fra 1963, og der står ingen av dem. Men dette kan det ikke trekkes noen sikker konklusjon av mht. ansettelse i politiet. Minst én av dem ville ha gått av med pensjon da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Ketil.

Det er kansje en mulighet for at han kan ha arbeidet i politiet, og lest jus ved siden av. Da ville hans alder kunne være høy før eksamen var avlagt. Tror det var mange i politiet som gjorde dette for å kvalifisere seg til stillinger som krevde juridikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen av disse brødrene omtalt i studentbiografiene, men i "Nordmenn i fangenskap 1940-45" finner jeg Thorleif Petersen, politifullmektig, Skien, Telemark, f.30-7-1891. Arr. 2-6-1942, overført Grini ankomst 3-6-1942 (f.nr.3260), løslatt 23-12-1942.

 

Adressebok for Skien 1939: Thorleif Petersen, politisekretær, Kraftsg.1

 

Adressebok for Skien 1955: Thorleif Petersen, politibetjent, Kraftsg.1

 

Gravminner: Thorleif Petersen, f.31-7-1891, døde 19-12-1962, Nordre Gravlund, Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant Carsten.

Jeg tror dette må være 'min' mann, men fødselsdatoen hans både ved dåp og konfirmasjon er ført som 30. juli 1891, mens personen på gravminner i Skien er født 31. juli 1891. På samme gravminner er det en Anna Petersen, født 1882, død 1958, jeg skal prøve finne ut om det var kona til Thorleif Petersen, men kunne du sjekke om hun er i adressebøkene for Skien i 1939 og 1955 ?

 

Er mulig å finne fødselsdatoen til denne politimannen.

Det kan vel se ut som hans stillinger politisekretær og politibetjent ikke indikerer at han skulle ha vært jurist (?)

 

Jeg har sjekket FT 1910, både på fødselsdato og på navn, men finner ingen relevant person, bortsett fra min slektning Torleif Petersen, født 30.juli 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen av disse brødrene omtalt i studentbiografiene, men i "Nordmenn i fangenskap 1940-45" finner jeg Thorleif Petersen, politifullmektig, Skien, Telemark, f.30-7-1891. Arr. 2-6-1942, overført Grini ankomst 3-6-1942 (f.nr.3260), løslatt 23-12-1942.

 

Da har jeg for sikkerhets skyld også sjekket Retstidende fom. 1936 tom. 1942 - uten å finne ham blant kandidatene. At han tituleres politifullmektig i 1942 skulle indikere at han var jurist, men dette kan jo være en unøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert Carsten !

 

Fridtjof var bror til Thorleif, og dette er nok en indikasjon på at vi er på riktig spor mht. hvor det ble av Thorleif. Kunne du sjekke om Fridtjof ble boende i Skien ?

 

Jeg har sendt en forespørsel til Kirkevergen i Skien om det er mulig å få bekreftelse på om Thorleifs fødselsopplysninger (dato, fødested).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at Fridtjof døde i Oslo i 1992, så de må ha flyttet tilbake til Oslo. Men adressebøkene for Skien kan da gi indikasjon på når de flyttet fra Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke nevnt i de ovennevnte adressebøker for Skien. Det er en Fritjof Petersen i adresseboka for Oslo 1955 som bor i Skjoldv.2 på Korsvoll. Det er ikke oppført noe yrke på han og det er ingen Ingeborg på samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har i mellomtiden funnet at også kona, Ingeborg Elise, f. Hansen, er begravet ved siden av Fridtjof på Vestre Aker kirkegård. Hun døde i 1976. Ved FT i 1910 bor hun sammen med sine foreldre i Kallems gate 118 i Skien, faren het Andreas (Anders) Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk raskt svar fra Skien kommune med opplysning om hvem som bidro med gravminne-opplysningene på Thorleif Petersen, og venter nå på bekreftelse fra bidragsyterens familie om denne Thorleif er identisk med min slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg opplyse at familien i Skien har bekreftet at det var min slektning Thorleif Petersen fra Stange i Hedmark som ble funnet.

 

Bra jobba Carsten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.