Gå til innhold
Arkivverket

(Løst) Jon Olsson Bruland og Inger Olsdatter Sunde


Gro Vasbotten
 Del

Recommended Posts

Det er mine 10 ganger besteforeldre på farssiden. Jon er født i 1656 og jeg har ikke år for dødsfall, men han kommer åpenbart fra Bruland i Førde i Sunnfjord. Inger Olsdatter dør i 1695 etter det jeg har, jeg har ikke fødselsår og lurer på om noen vet hvilket Sunde det refereres til, da dette stedsnavnet finnes flere steder i Sunnfjord og Nordfjord. Er det noen som har noen opplysninger i tilknytning til dette paret?

 

Jeg skal skrive en artikkel om min tippoldemor Margrete Hopen (Madam Hopen i Florø) og dette gir en lang slektslinje som inneholder mye informasjon om migrasjon og sosial endring som jeg er veldig interessert i.

 

MVH Gro Vasbotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro. Det dreier seg nok om Sunde i Førde (litt inn forbi Bruland).

 

Under Sunde i BB Førde finn eg dette: Ole Nilsson f.kr. 1620 d. kr. 1693 på Sunde ...... Lensmann eter 1673. Gift første gang med Lussi Klemetsdotter d. 1688 på Sunde. Gift andre gang med Mari Olsdotter f.kr. 1668 d. 1741. Av barna frå første ekteskap finn vi blant andre Inger, gift med Jan Olson, til Bruland.

 

Under Bruland i BB Førde finn eg dette: Jan Olson f. kr. 1656, Brukte det seinare lnr. 160-162, Gil (Gjel) frå kr. 1680-1719. Gift med Inger Olsdotter Sunde, d. 1695. Det var faren hennar, lensmann Ole Nilsson Sunde, som hadde fått bygsel på dette bruket. Av borna deira veit vi om:

Ole f.kr. 1685

Rognald fkr. 1691

Sjur f.kr. 1695

Mari gift 1736 med Arne Hilsson Soleim

Ingjerd, gift 1723 med Nils Mikkelson Hjelleli.

Barbro gift 1724 med enkjemann Hans Anderson Bruket

Synnøve f. kr. 1710, gift 1736 med Ole Torson Fonn.

 

Dessverre ikkje noko dødsdato på Jon, men må vel då være etter 1719. Eg ser heller ikkje noko opplysningar om kor han kom i frå.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.