Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Guttorm Ellingsen f. ca. 1718 og bosatt på Askeland på Radøy / Manger


Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

I det påbegynte manus for gården Askeland på Radøy (forfatter Anders Haugland) dukker denne familien opp

 

58. Guttorm Ellingsen f.kr. 1718 fekk i 1743 bygselsetel på halvparten av gardsbruket, som var midlertidig delt i tidsrommet 1740-1780. I 1770 fekk han innvilga hjelp frå fattigvesenet, truleg til å skaffa seg hus å bu i: ”Hielp til Hus for Guttorm Ascheland og kone efter Ober-Commissionens Tilladelse”. I 1772 meldte fattigvesenet at Guttorm var død i armod, og året etter vart det løyvd pengar ”Til Guttorm Aschelands Kones Begravelse”. Me får ikkje opplyst kva ho heitte men veit namna på to søner:

a. Mons f.kr. 1744, sjå nedanfor.

b. Hans f.kr. 1752, hadde skade på venstre auge og oppheldt seg ei tid i Herdla skipreide.

 

59. Mons Guttormsen Askeland (58a) f.kr. 1744, gift 1768 med

Ragnilla Andersdtr. Askeland d. 1798 i Bergen, 55 år gamal Mons er omtala som ”velvoxen” i ei militærrulle, det vil seia stor av vekst. Han tok over heimejorda i 1768 og budde her med familien til tidleg på 1780-talet. Så flytta familien til Bergen.

Born:

a. Anders f. 1769, d. 1773 på Askeland.

b. Magdeli f. 1771.

c. Marta f. 1775.

d. Anna f. 1776.

e. Anders f. 1779.

f. Jakob f. 1781, d. 1781 på Askeland.

g. Jakob f. 1783.

 

Søker opphavet til Guttorm Ellingsen og navnet på hans kone. Antagelig er de fra Sogn eller Vossetraktene, uten at det har lykkes meg å finne ut noe mer. Ønsker også å finne dødsfallet til sønnen Mons Guttormsen. Han gifter seg på nytt i 1798 med piken Kari Larsdtr. f. ca. 1749 d. 1810 i Bergen. Da Kari dør i 1810 lever Mons, men jeg har ikke funnet dødsfallet hans i Bergen

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et skudd helt i blinde, men 12. september 1717 ble det døpt en Guttorm i Korskirken i Bergen, sønn av Elling Ellingsen og Malena Olsdatter. Men du har kanskje allerede sjekket ham ut?

 

Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 3 (1698-1719), Fødte og døpte 1717, side 259.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8673&idx_id=8673&uid=ny&idx_side=-168

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070320640579.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe, og takk for tips!

 

Har nok sett på denne kandidaten før. Problemet er at det er litt tynt å bevise at det er samme mann.

 

Så håper på mer hjelp eller tips

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth.

 

Har du kikket på Øygarden, Bøe og Hjelma. Jeg vet det har vært noen Elling navn der ute i havgapet, og om du kikker nærmere på Manger, så vil du oppdage mange fra øygarden som kommer over på Radøyen i nord. Lenger sør, som Voss og Modalen, finner mange slekter i dagens Meland. Uten at jeg vil påstå at din person kan komme fra Voss.

Men jeg har funnet noen som faktisk kommer fra byen, og drar ut på landet midt på 1700 tallet. Så alt kan jo være muligt.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth.

 

Har du kikket på Øygarden, Bøe og Hjelma. Jeg vet det har vært noen Elling navn der ute i havgapet, og om du kikker nærmere på Manger, så vil du oppdage mange fra Øygarden som kommer over på Radøyen. Lenger sør, som Voss og Modalen, finnes mange slekter i dagens Meland. Uten at jeg vil påstå at din person ikke kan komme fra Voss.

Men jeg har funnet noen som faktisk kommer fra byen, og drar ut på landet midt på 1700 tallet. Så alt kan jo være muligt. Lindåsfolk finnes også nordover på Radøyen.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Problemet er at jeg ikke finner Guttorm i militærrullen for Radøy og Herdla skipreide fra 1738. Der skulle alle menn over 12 år være med.

 

Guttorm er heller ikke et navn som ikke er brukt så mye i Nordhordland. Lurte derfor på om han kunne være en innflytter til Radøy.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.