Gå til innhold
Arkivverket

Mangler i mitt vokabular - -


anoever
 Del

Recommended Posts

Jeg går ut fra at det er det aller siste som står du spør etter? Det jeg tror jeg ser ellers er datoen 25. april og at han døde gl (gammel) 57 år. 25. april er (Festum) Marci evangeliste, i følge Haakenstads Slektsgransking. Det kan jeg ikke se at det står. Fest. synes jeg likevel kan være et forslag til det første ordet i den siste kolonnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker, men tror at jordpåkastelsen eller lige....(eller hva det står øverst) kan ha skjedd Kristi himmelfartsdag - Fest ascensio Christi? Det var 13. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rimelig ut, men hvilke bokstaver er det som stikker ned i det bakerste ordet? Har vedkommende ombestemt seg underveis? Er helt enig i at det øvrige (minus disse strekene) ser slik ut. Og det er jo et rimelig tidsperspektiv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre kvinnene som døde samme dag som Erik Halvorsen Helstad, har alle samme dato for jordpåkastelsen - 2. pinsedag, som var 24. mai det året, så jeg tror Kristi himmelfartsdag, 13. mai, kan være rett. Presten kan kanskje ha kalt det noe annet, men de første to ordene skal vel være festum anniv, (årsdagen for) ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var ikkje krystallklår akkurat, men eg er samt i dei vurderingane som er gjort her føre meg, nemleg at dagen helst er Festum Ascensio Christi - helgetorsdag - Kristi himmelfartsdag - 2. torsdag før pinse. Eit alternativ er Exaudi - Exaudi Domine vocem meam - 6. søndag etter påske som var den 16. mai dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står Fest: anniv: Expiat:

 

Et par sider lenger framme står det tydeligere. Hvilken dag er det? Det vet jeg ikke så langt. anniversarius betyr jo årlig. Expiatio betyr soning og renselse av expiare= sone (brøde, synd, forseelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres riktig ut, Astrid. Da blir det 30. april 1790.

 

 

Sidan mannen døydde den 25. april, så var det kanskje ikkje unaturleg at gravlegginga var den 30. i same månad. Det høyres jo meir truleg enn dei andre framlegga i alle fall. Eg har Olav Heskestads kalender for histori og ættegransking, men denne dagen manglar latinsk namn i denne. Ein stad har eg skrive Precun. bak bededagen, kva det no kan bety. Astrid har kanskje ei meining om det?

 

 

Elles har eg ført på attom 1. søndag i fasta; Invocavit, 2. søndag i fasta; Reminicere, 3. søndag i fasta; Oculi og 4. søndag i fasta; Lætare. Det stod gjerne Dom. attom eller framom desse orda.

 

1. søndag etter påske; Quasimod

 

2. søndag etter faste: Misericordi

 

3. søndag etterfaste: Jubilate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 2 (1788-1814), Døde og begravede 1792-1794, side 92-93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9190&idx_id=9190&uid=ny&idx_side=-30

 

Nr 19 1794: her også jordpåkastelsen Dom: anniv: Expiat:. Dagen er etter Dom: Miseric: (2. søndag etter påske) og Dom: Rogate (5. søndag etter påske).

 

Finn: preces betyr bønner. Er det ikke noe som heter Dom: Prec: Publ:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også det står Fest: anniv: Expiat:, og det er begrepet Expiat som mangler i mitt vokabular. 30. april er nok riktig dato.

Tusen takk for alle innspill!

 

Mvh

Andreas Øverby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.